سیاست / شناسه خبر: 118419 / تاریخ انتشار : 1401/5/23 21:18
|

گفتگوی پیام عسلویه با کاریکاتوریست برازجانی؛ طرح های جهانی از جنوب ایران

بوشهری ها / اسماء بوستانی: 35 ساله است و اهل و برازجان. خودش این‌طور می گوید که یک‌بار در دوران کودکی هنگام مطالعه یک کتاب انگلیسی که کارتون های بامزه ای داشته تصمیم به کشیدن گرفتم، آن زمان حتی نمیدا

بوشهری ها / اسماء بوستانی:  35 ساله است و اهل و برازجان. خودش این‌طور می گوید که یک‌بار در دوران کودکی هنگام مطالعه یک کتاب انگلیسی که کارتون های بامزه ای داشته تصمیم به کشیدن گرفتم، آن زمان حتی نمیدانستم کاریکاتور چیست تا حدود سال 86.

 زمانی که متوجه معنا و مفهوم کاریکاتور شد، به شیرینی و متفاوت بودنش پی برده است.«به همین دلیل علاقه شدیدی به کاریکاتور پیدا کرد.»
 او کارتون و کاریکاتور را دو بخش جدا می داند و می گوید:« هر دو را کار می کنم، کارتون رابا موضوعات مختلف و کاریکاتور را به صورت چهره می کشم.»



موفقیت هنرمند برازجانی در بین 50 کشور

«ابوالقاسم طحانیان» هنرمند اهل برازجان است که مقام های زیادی در سطوح ملی و بین المللی دارد.آخرین مقام او که در  روزهای اخیر به دست آورده در رویداد ماهانه بین المللی کارتون سوریه با موضوع «زبان» بود که اثر او توانست در بین آثار صد کارتونیست سراسر جهان جزو 10 اثر برتر قرار گیرد.

طحانیان درمورد موفقیت اخیر خود می گوید:«سایت تخصصی کارتون و کاریکاتور«راعد» که مربوط به سوریه است به صورت ماهیانه فراخوان کارتون یا کاریکاتور منتشر می کند که در آخرین فراخوان این سایت حدود 40 تا 50 کشور با 120 هنرمند از سراسر جهان در قالب 300 اثر شرکت کردند. از این 300 اثر 100 اثر به مرحله فینال رسید که پس از آن 10 اثر را به عنوان اثرات برتر انتخاب کردند که 3 نفر از منتخبین مربوط به کشور ایران بود.»


از او درباره موضوع این جشنواره و ایده این اثر پرسیدم: «فرصت کشیدن کار جدید را نداشتم، کار آماده ای که در سال 96 کشیده بودم را ارسال کردم. موضوع این کار زبان بود. جایزه این کار نیز حضور طرح در نمایشگاه بزرگی است که بزودی در سوریه با آثار بزرگان و مشاهیر جهانی این هنر برگزار می شود.»

دنبال معضلات شهری نیستم

 طحانیان می گوید بیشتر کارهایش جشنواره ای است و  بستگی به فراخوان و موضوع جشنواره ها دارد. خودش می‌گوید بیشتر کارهای طنز را می پسندد و دنبال معضلات شهری نیست.


این کارتونیست از سال 86 تاکنون بیش از 14 نمایشگاه انفرادی و 20 نمایشگاه گروهی در سراسر استان برگزار کرده است و از این حیث جزو پرکارترین ها در استان بوشهر به شمار می رود.

هنرمندان از بودجه فرهنگی ادارات محرومند

اما وقتی از نحوه ی برگزاری نمایشگاه و همکاری نهادهای ذی‌ربط در برگزاری نمایشگاهایش از او پرسیدم آهی کشید، سری تکان داد و گفت:«تمامی ادارت این شهرستان بودجه فرهنگی دارند اما هیچوقت از هنرمندان حمایت نکرده اند، تنها نهادی که پشتیبان هنرمندان است شهرداری و اداره فرهنگی شهرداری است. تاکنون اداره ارشاد و فرمانداری هیچ حمایتی از هنرمندان نکرده اند.»
 

دنبال ناب ترین ایده ها هستم


طحانیان کاریکاتوریستی است که بیش از 16 سال در این حوزه افتخارآفرینی کرده و ایده های خود را با توجه به نوع سوژه انتخاب می کند. بیشتر فعالیت هایش حضور در جشنواره های مختلف است و بر اساس کتاب هایی که از جشنواره ها دارد ایده های خود را انتخاب می کند. همیشه اولین ایده ای که در ذهنش نقش می بنند را عملی نمی کند و دوست دارد به سمت ناب ترین ها برود زیرا معتقد است که شاید اولین ایده ای که به ذهنش آمده به ذهن بقیه افراد نیز بیاید.


خودش در این باره می گوید: «گاهی اوقات در عالم خواب ایده ای به ذهنم می رسد، در همان زمان بیدار می شوم و شروع به کشیدن طرح می کنم. بیشتر طرح هایم سیاسی و اجتماعی است، طرح های سیاسی که جهانی باشد را دوست دارم و تلاش می کنم وارد طرح های سیاسی که مربوط به استان و شهرستان است نشوم.»

 

با طرح هایم سخن می گویم

از دردسرهای کارش از او پرسیدم با لبخند می گوید:«تلاش می کنم کارهای دردسر ساز را طراحی نکنم، در این خصوص ایده فراوان است و علاقه اندک.»  

به اینجا که رسید با ناراحتی ادامه داد:« سال 1387 کاری را با این موضوع که مسئولی در پشت تریبون در حالی که باید سخنرانی می کرد اما کلاه بین مردم توزیع می کرد را طراحی کردم، به دلیل شباهت این طرح به آقای احمدی نژاد( رئیس جمهور سابق) با اینکه مجوز این کار را برای یکی از نمایشگاه هایم گرفته بودم، حذف شد.خاطرم هست که بعد از ظهر همان روز که به نمایشگاه رفتم آن طرح را ندیدم و نمی دانم که طرح دیگرم را از کجا آورده و جایگزین طرح قبلی ام کرده بودند.»


وی ادامه داد:«دقیق به یاد دارم که چند سال قبل هم طرحی را برای فعالین اجتماعی شهر برازجان کشیده و منتشر کردم، که واکنش های زیاد فعالین اجتماعی را در پی داشت.»
 
از اوخواستم دلیل کشیدن آن طرح و موضوعش را برایم تعریف کند: «چند سال پیش یکی از رسانه های شهر برازجان خبری از جلسه رئیس کمیسیون فرهنگی شورا منتشر کرده بود. در این خبر که عنوان جلسه فرهنگی را داشت تصویری از رئیس کمیسیون فرهنگی شورا با برخی فعالین اجتماعی بود که در آن جلسه هیچ هنرمند و ورزشکاری نبود به جز میزی که پر از پذیرایی و خوارکی های رنگارنگ بود و به نام جلسه فرهنگی  با چند فعال اجتماعی برگزار شده بود، آن عکس باعث رنجشم شد و مرا اذیت کرد.»


طحانیان ادامه داد:« در این فکر بودم که چه طرحی برای این جلسه بکشم، مادرم وارد اتاق شد و کاسه ای نخود را جلوی من گرفت و گفت:« امروز نخود درست کرده ام این سهم توست». از مادرم پرسیدم نخود خام در خانه داریم؟ مادرم مقداری نخود خام برایم آورد و با ریختن آن بروی کاغذ عکس نخودها را گرفتم و طرحی را کشیدم که در کنار نخودها نوشته بود« اشتباه نکنید این ها نخود نیستند، این ها فعالین اجتماعی شهر برازجان هستند.»
«بعد از انتشار این طرح بسیاری از فعالین اجتماعی تماس گرفتند، پیام دادند، ناسزا گفتند و درخواست جلسه با من را داشتند که قبول نکردم و بر این اعتقاد بودم که پوستری که طراحی کرده ام حرف خودش را زده و نیازی به صحبت با فعالین اجتماعی نیست.»

کار ما درآمد ندارد

این هنرمند آنگونه که  به پیام عسلویه می گوید در کنار فعالیت خود کار دیگری را انجام نمی‌دهد و تنها راه درآمدش طراحی پوستر و گرافیک است. طراحی هر کار او به گفته خودش حدود 8 تا 10 ساعت زمان می برد. وی البته در خصوص بیمه هنرمندان می گوید: «اداره ارشاد هنرمندان را بیمه می کند، من بیمه نیستم و تنبلی و کم کاری در این خصوص از خودم بوده است.»


طحانیان فرد خاصی را در کاریکاتور الگوی خود قرار نداده اما کارهای برخی هنرمندان را دوست دارد. زیرا معتقد است هنرمند باید حرف خودش را با کارهای هنری اش بزند، به همین دلیل زیاد در جلسات صحبت نمی کند و عادت دارد سخنان خود را در قالب پوستر و کاریکاتور منتشر کند.

برازجان فاقد نگارخانه

او که بیشترین سختی کارش را نداشتن درآمد می داند این‌طور مطرح می کند:«بیشترین سختی که برای یک هنرمند در شهر برازجان وجود دارد نداشتن نگارخانه است. بعد از گذشت این همه سال هنوز شهر برازجان فاقد نگارخانه است. در حال حاضر یک نمایشگاه ملی کودک و نوجوان  به نام «شید» در پیش دارم اما تاکنون مکانی برای برگزاری نمایشگاه نیافته ام.»


ابولقاسم طحانیان افزود:«فراخوان نمایشگاهم منتشر شده، بعد از محرم و صفر به امید خدا اگر مکانی یافتم نمایشگاهم را برگزار خواهم کرد. در این نمایشگاه انفرادی کارهایی که از سال 96 تاکنون طراحی کرده ام و شامل 30 تا 40 اثر است به نمایش عموم قرار خواهم داد.»

 

کلیدواژه

برازجان

دشتستان

ابوالقاسم طحانیان

هنرمندان

کاریکاتوریست

کارتونیست

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی