سیاست / شناسه خبر: 118443 / تاریخ انتشار : 1401/5/24 16:39
|
خانم سمیه رسولی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار

خبرنگاران مشعل داران عرصه آگاهی اند

بوشهریها| در حال حاضر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوشهر با دارا بودن بیش از 3 هزار عضو فعال توانسته در طی 5 ماهه اخیر بیش از 10 هزار جلد کتاب به اعضاء کانون به امانت بسپارد.

بوشهری ها / تبسم خزنی- سمیه رسولی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار در نشست با اصحاب رسانه ضمن تقدیر از خبرنگاران، از آنان به عنوان مشعل داران عرصه آگاهی نام برد.

وی در ادامه به بیان عملکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر در سال گذشته پرداخت و گفت: ما دو سال پیاپی شرایط سخت کرونایی را تجربه کردیم اما خوشبختانه هرگز کانون تسلیم این شرایط کرونایی نشد و ما توانستیم با جذب بیش از 2 هزار عضو مجازی در سه شاخه فرهنگی، هنری، ادبی، همچنین دینی مذهی و پژوهشی این آموزشها را پیش ببریم.

ایشان ادامه داد: در حال حاضر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوشهر با دارا بودن بیش از 3 هزار عضو فعال توانسته در طی 5 ماهه اخیر بیش از 10 هزار جلد کتاب به اعضاء کانون به امانت بسپارد. این در حالی است که نسبت فراوانی عضویت دختران به پسران در کانون معادل 60 به 40 درصد است. بیشترین عضویت را دختران به خود اختصاص داده اند.

وی همچنین افزود: خوشبختانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر در دو سال پیاپی (1399-1400) توانست در ارزیابی عملکرد در قالب جشنواره شهید رجایی در شاخص های اختصاصی کل امتیاز لازم را کسب نماید و رتبه 1000 از هزار را به خود اختصاصی دهد. این اقدام مهم به نتیجه نمی رسید مگر با همت، تلاش، کوشش و توانمندی های کارکنان و مربیان این کانون که واقعاً جا دارد از آنان تشکر و قدردانی کرد.

 

عملکرد بخش عمرانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر

خانم رسولی در ادامه به عملیات انجام شده در بخش های عمرانی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با رایزنی های صورت گرفته توانستیم یک میلیارد و 850 میلیون تومان به موجودی کانون اضافه کنیم که بیشتر این مبلغ به تناسب و فراخور اعتبار همان مرکز، جهت تعمیر و تجهیز 23 مرکز کانون های پرورش فکری در شهرستانها و شهر بوشهر هزینه شده است.

 

افتتاح آسمان نمای سیار

ایشان همچنین اضافه کرد: در سال گذشته اقدام به افتتاح آسمان نمای سیار در کانون کردیم که با انجام این برنامه این امکان برای ما فراهم شد که به صورت متمرکز در همه شهرستانها حضور داشته باشیم و همه بتوانند از آموزش های نجوم و ستاره شناسی بهره مند شوند.

وی در ادامه به بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی اشاره کرد و گفت: امسال این کاروانمای فرهنگی از نیمه مردادماه به راه افتاده و هم اکنون در حال ثبت نام است و قرار است شب یلدا آخرین محل قرارگیری آن باشد.

وی با اشاره به اهمیت قصه گویی و نقش قابل توجه آن در ادبیات فولکلور ما افزود: هم اکنون قصه و جشنواره قصه گویی نیز تجلی همان قصه های گذشتگان ماست که در حال بازگویی است.

 

محورهای اصلی جشنواره بین المللی قصه گویی

وی در ادامه؛ سه محور اصلی جشنواره قصه گویی شامل «امیدها و آرزو»، «غم و شادی ها»، «ایثار و از خودگذشتگی» دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه استان بوشهر همانند سالهای گذشته، در بخش قصه گویی و ارسال آثار جزء استان های سرآمد کشور است. این در حالی است که اکثر قصه ها و فولکلورهای استان بوشهر، مخاطب پذیر و مخاطب پسند بوده اند. علاوه بر این، دو بخش پادکست و قصه گویی 90 ثانیه ای که شامل روایت داستان یا یک شیرین کاری خاص در فریم 90 ثانیه ای است؛ نیز به این بخش افزوده شده است.

وی با تأکید بر اینکه در این جشنواره سه گروه سنی متفاوت شامل «پدر بزرگ ها، مادربزرگ ها»، «نوجوانان 12 تا 18 سال» و «افراد 18 سال به بالا» به رقابت می پردازند، گفت: این جشنواره در سه بخش رقابتی (ملی)، بخش بین المللی (برگزیده چندین دوره) و بخش آئینی سنتی (شامل روایت ها) برگزار می گردد.  علاوه بر آن بخش زبان اشاره نیز که شامل کودکان دارای نیازهای ویژه و خاص است مثل کودکان دارای مشکل شنوایی و تکلم نیز می توانند در این جشنواره شرکت کنند و به رقابت بپردازند. هدف از انجام این طرح، ظهور و بروز استعدادهای نهفته این عزیزان و شناسایی و معرفی هر چه بیشتر آنان به جامعه هدف است.  

در بخش علمی این جشنواره نیز، مقالات علمی دانشجویان و اساتید و در حوزه کتاب نیز شامل کتابهای نگارش شده در حوزه قصه گویی کودک و نوجوان ست. علاوه بر این رساله و پایان نامه های دوره ارشد و دکتری ه با این مضمون ها باشد نیز به کشور ارسال می کنیم.

لازم به ذکر است تمام افرادی که مایل هستند آثار خود را به این جشنواره ارسال دارند، باید قبل از بارگذاری اثر خود در این سایت kanoonfest.ir ثبت نام کنند و این سایت تا قبل از 31 مردادماه باز است و امکان ثبت نام در آن وجود دارد.

بر اساس برنامه ریزی دبیرخانه کشوری، برگزاری مرحله استانی این جشنواره در شهریورماه جاری خواهد بود.   

خانم رسولی در خاتمه افزود: برگزیدگان استانی جشنواره قصه گویی با حضور در جشنواره منطقه ای (خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر) به رقابت می پردازند و بعد آن به مرحله کشوری و بین المللی راه پیدا می کنند.

این در حالی است که همه ساله از کشورهای مختلف (آلمان، آمریکای جنوبی، انگلیس) در جشنواره بین المللی قصه گویی شرکت کننده داشته ایم. نکته جالب توجه آثار ارسالی از کشورهای مختلف روایت همان قصه های شنیده شده از زبان مادربزرگ های ماست که نشان از پیوند مداوم بین فرهنگ هاست.

 

 

 

 

 

 

کلیدواژه

تبسم خزنی

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر

سمیه رسولی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی