سیاست / شناسه خبر: 61793 / تاریخ انتشار : 1398/10/18 12:22
|

ظرفیت ارزآوری شهرک شیلاتی رودشور گناوه ۵۰ میلیون دلار است

بوشهری ها | مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور گفت: با بهره‌برداری از شهرک شیلاتی رودشور شمالی شهرستان گناوه پیش‌بینی می‌شود سالانه ۲۰ هزار تن میگو تولید و ۵۰ میلیون دلار ارزآوری عاید کشور شود.

بوشهری ها / علی اشرف منصوری افزود: در این مجتمع در هر هکتار  ۸ تا ۱۰ تن میگو تولید و در مجموع برای کل این شهرک برداشت ۲۰ هزار تن پیش‌بینی شده‌است که این میزان معادل ۴۰ درصد کل تولید کشور و ۱۰۰ درصد تولید کنونی استان بوشهر است.

وی اظهارداشت: پس از بهره‌برداری از این مجتمع با احتساب صنایع بالا و پایین دستی که در این طرح ایجاد خواهد شد بیش از پنج هزار اشتغال ایجاد شود و این مهم می‌تواند تحول اساسی در رفع محرومیت، توسعه اقتصاد و ایجاد اشتغال برای مردم منطقه داشته باشد.

منصوری، مجتمع پرورش میگوی شهرک شیلاتی رودشور شمالی شهرستان گناوه را یکی از طرح‌های  بزرگ و اساسی در کشور دانست و گفت: طرح توسعه این شهرک حدود سه هزارو ۴۰۰ هکتار عرصه دارد و حدود ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بدون اتکا به منابع مالی دولتی توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور ادامه داد: باتوجه به اینکه یکی از ویژگی‌های این طرح  براساس مطالعه انجام شده، استخرهای پرورشی در آن ایجاد خواهد شد که بصورت کامل مکانیزه به پرورش میگو خواهند پرداخت.

وی افزود:  حدود ۱۵۸ شهرک کشاورزی در کشور در سطح ۴۰ هزار هکتار در اختیار این شرکت است.

منصوری گفت: عرصه کاری شهرک‌های در اختیار این شرکت  درسه حوزه گلخانه‌ای، دامپروری و آبزی پروری فعال است که تعداد آنان در نوسان  و با استعدادیابی جدید در هرلحظه میزان آنها تغییر خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور بیان کرد:  توسعه آبزی پروری یکی از محوری‌ترین  برنامه و فعالیت پیشرو  این شرکت بویژه در سواحل جنوبی کشور است.

وی گفت: در این ارتباط در استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و گلستان  در مجموع تاکنون حدود ۳۰ هزار هکتار از اراضی  برای توسعه پرورش میگو و آبزی پروری کارسازی شده‌است.

منصوری افزود:  خیلی از طرح‌های آبزی پروری بالای ۸۰ درصد شناسایی و استعدادیابی شده و کار مطالعه آنان به پایان رسیده‌است و در بخشی از طرح‌ها از جمله رودشور شمالی بندر گناوه و حسنکی استان هرمزگان عملیات اجرایی آغاز شده‌است.

وی بیان کرد: شرکت شهرک‌های کشاورزی یک مجموعه نوپا است که با مصوبه مجلس در قالب برنامه پنجم توسعه فعالیت خود را از سال ۹۲ آغاز کرده‌است.

منصوری افزود: عمده فعالیت‌های این شرکت در ۲ سال اخیر آغاز و  عمده واگذاری‌ها نیز در این مدت بوده‌است.

وی گفت: از مجموع واگذاری اراضی حدود ۶ هزارو ۷۰۰ هکتار در سطح کشور، یکهزارو ۵۰۰ هکتار آن در دست ساخت و بهره‌برداری و مابقی در پروسه دریافت تسهیلات و تامین منابع مالی است که امیدواریم در ۲ سال آینده به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور اظهار داشت: افق شرکت در چندسال آینده رساندن چندین برابری پرورش و تولید میگو در مقایسه با وضعیت کنونی است.

شهرستان ساحلی گناوه در شمال استان بوشهر دارای ۳ سایت فعال تولید و پرورش میگوی است.

 

کلیدواژه

علی اشرف منصوری

مجتمع پرورش میگوی شهرک شیلاتی رود شور

شهرستان گناوه

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی