جامعه / شناسه خبر: 61959 / تاریخ انتشار : 1398/11/19 23:54
|
رییس اداره محیط زیست شهرستان عسلویه در گفتگو با پیام عسلویه عنوان کرد:

سند کاهش آلودگی هوای عسلویه در انتظار تصویب هیأت دولت

سند کاهش آلودگی هوای در انتظار تصویب هیأت دولت است، و امیدواریم هرچه‌سریع‌تر این سند تصویب، و جهت اجرا ابلاغ گردد تا شاهد گام‌های اساسی در برطرف شدن مشکلات محیط زیست منطقه باشیم.

بوشهری ها /مصطفی مؤذنی، رییس اداره محیط زیست شهرستان عسلویه گفت: سند کاهش آلودگی هوای در انتظار تصویب هیأت دولت است، و امیدواریم هرچه‌سریع‌تر این سند تصویب، و جهت اجرا ابلاغ گردد تا شاهد گام‌های اساسی در برطرف شدن مشکلات محیط زیست منطقه باشیم.

مصطفی مؤذنی، در گفتگوی اختصاصی با روزنامه پیام عسلویه با اشاره به سفر رئیس جمهوری در اواخر سال 97 به شهرستان عسلویه، افزود: به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست، دستور تشکیل کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای برخی مناطق استان بوشهر به ویژه شهرستان عسلویه صادر گردید. وی ادامه داد: در ابتدای سال 98 معاون سازمان حفاظت محیط زیست دکتر تجریشی و معاون برنامه و بودجه کشور دکتر مسجدی از عسلویه بازدید، و اولین جلسه در تاریخ 22/01/98 در استانداری بوشهر و در مورخه 04/02/98 نیز جلسه ای در این رابطه در سازمان برنامه و بودجه کل کشور برگزار گردید.

رییس اداره محیط زیست شهرستان عسلویه گفت: در این کارگروه، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نفت، وزارت بهداشت و درمان، وزارت راه و شهرسازی و استانداری بوشهر مشارکت داشتند. وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مختلف برنامه‌های مرتبط با حوزه فعالیت و تخصصی به دبیر کارگروه ارائه نمودند که در حوزه کاهش آلودگی، سازمان محیط زیست و وزارت نفت موظف به برگزاری نشست‌های موازی و تدوین برنامه نهایی گردیدند.

مصطفی مؤذنی افزود: در این رابطه برنامه‌های تدوین شده توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر و سند کاهش آلودگی هوای ارائه شده توسط سازمان منطقه ویژه در معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با حضور نمایندگان سایر اعضای کارگروه مورد بررسی قرار گرفت، و پس از نهایی‌سازی به سازمان برنامه و بودجه ارائه گردید، که این سازمان سند فوق را به «کمیسیون امور زیربنایی صنعت و محیط زیست» هیأت دولت ارجاع داده است، و در نهایت آن کمیسیون نیز در اواخر آبان ماه سال جاری آخرین نظرات سازمان‌ها را در مورد برنامه در کمیته تخصصی و فرعی جویا شده است که همه سازمان‌ها نظرات نهایی خود را در آذرماه ارائه نمودند که پس از تشکیل کمیته اصلی کمیسیون برنامه‌ها در  جلسه هیأت وزیران تصویب خواهد گردید.

رییس اداره محیط زیست شهرستان عسلویه با اشاره به برنامه‌های این کمیسیون برای تصویب سند مذکور، افزود: علاوه بر محور اصلی برنامه‌ها یعنی آلودگی هوا، سایر موارد مرتبط با حوزه محیط زیست نیز در این سند گنجانده شده است که در قالب پروژه‌های مربوط به کاهش انتشار دی‌اکسیدگوگرد، کاهش انتشار گازهای آروماتیکی (BTEX)، کاهش مشعل‌سوزی و احداث تصفیه‌خانه فاضلاب‌های پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و مدیریت پسماند ویژه و پایش‌های محیط زیست به ترتیب اولویت در نظر گرفته شده است.

مؤذنی تأکید کرد: با پیگیری‌های اداره حفاظت محیط زیست عسلویه در سال‌های اخیر از طریق شناسایی مشکلات صنایع و منابع آلاینده، نشست‌ها و جلسات تخصصی، تذکرات و اخطاریه‌های زیست محیطی و اقدامات قضایی، برخی از موارد ذکر شده در اولویت‌ها مطرح شده و در سند نیز هم‌اکنون بخشی از اقدامات اولیه آنها آغاز شده است یا در حال اجرا می‌باشد و عملاً قبل از ابلاغ سند کارگروه ملی کاهش آلودگی پارس جنوبی در هیأت دولت، بخشی از اهداف در حال اجرا بوده که می‌توان گفت مقدمات اجرایی برنامه‌ها تدوین و از سند مذکور جلوتر می‌باشیم.

وی با اشاره به اجرای مدیریت پسماند‌های ویژه و خطرناک با جلب سرمایه‌گذار توسط سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و اخذ مجوزهایEIA   و گذراندن مراحل پایانی احداث محل انبارش و احداث لندفیل، افزود: پایش‌های زیست محیطی به همت سازمان منطقه ویژه در سال‌های 96 و 97 اجرا گردید و در سال 98 نیز تداوم داشته است و امید است پس از تصویب و ابلاغ سند کارگروه ملی کاهش آلودگی پارس جنوبی در هیأت دولت این روند تسریع و مداومت یابد.

رییس اداره محیط زیست شهرستان عسلویه گفت: در حوزه مدیریت فاضلاب‌های صنعتی پالایشگاه پس از اقدام قضایی توسط این اداره گام‌هایی در جهت بررسی و مطالعات پایه برای تکمیل تصفیه‌خانه‌های فاضلاب‌های صنعتی پالایشگاه توسط وزارت نفت اجرا که منجر به تخصیص بودجه در دی‌ماه سال جاری گردید که اصلاح آنها بزودی آغاز می‌گردد.

مصطفی مؤذنی افزود: مرکز پایش محیط زیست با تخصیص 10 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی توسط سازمان حفاظت محیط زیست در حال پیگیری و خرید تجهیزات می‌باشد.

وی ادامه داد: برنامه‌های قابل اجرا برای کاهش مشعل‌سوزی و انتشار دی‌اکسیدگوگرد در دو شرکت نفت و گاز پارس و شرکت مجتمع گاز متمرکز شده است.

رییس اداره محیط زیست شهرستان عسلویه گفت: فازهای 12، 13، 19، 21-20 و 24-22 در حوزه وظایف شرکت نفت و گاز پارس و پالایشگاه اول تا هفتم در حوزه شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی تقسیم وظیفه شده است.

مؤذنی تأکید کرد: پروژه کاهش مشعل‌سوزی دارای دو بخش شامل اصلاح کمپرسورهای OFF GAS و بازیافت گازهای مشعل (FGR) میباشند. منظور از اجرای پروژه (FGR) بازیابی گازهای ارسالی به فلر در شرایط نرمال عملیاتی است و شامل فلرینگ‌های ناخواسته‌ی ناشی از وقفه‌های عملیاتی نمی‌باشد.

مصطفی مؤذنی، رییس اداره محیط زیست شهرستان عسلویه گفت: به منظور کاهش انتشار دی‌اکسیدگوگرد تمرکز برنامه بر روی رفع مشکلات بهره‌برداری از واحدهای بازیافت گوگرد تا رسیدن به راندمان طراحی و طراحی و نصب واحد تغلیظ گاز اسیدی (AGE) و در سرویس قرار گرفتن کامل واحدهای AGE-SRU-TGTU می‌باشد که حجم قابل توجهی از انتشار دی‌اکسیدگوگرد بسته به هر پالایشگاه کاهش خواهد یافت.

وی افزود: خوشبختانه مدیریت HSE سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با حمایتHSE  وزارت نفت در سال‌های اخیر عملکرد بسیار مناسبی را در حوزه مدیریت برنامه‌های محیط زیستی داشته است به نحوی که همکاری‌های مدیریت HSE سازمان منطقه ویژه با اداره حفاظت محیط زیست شهرستان منجر به نتایج بسیار مطلوبی شده است به نحوی که پس از دستور ریاست محترم جمهوری با اشراف به مشکلات زیست محیطی منطقه و داشتن برنامه و راهبرد به سرعت برنامه‌هایی که از قبل در دستور کار بود مورد بازبینی و تدوین قرار گرفت و ارائه گردید.

مصطفی مؤذنی، رییس اداره محیط زیست شهرستان عسلویه  با اشاره به نقش رسانه‌های محلی و سایر رسانه‌ها، فعالان عرصه محیط زیست، مسئولین و شوراهای اسلامی شهرستان در مطالبه‌گری مسائل حوزه محیط زیست و تشکیل این کارگروه، افزود: در آینده نیز پیگیری و مطالبه‌گری آنان می‌تواند در پیشبرد اهداف تعیین شده نقش بسزایی داشته باشد

رییس اداره محیط زیست شهرستان عسلویه اظهار امیدواری کرد هرچه‌سریع‌تر این سند در هیأت دولت تصویب و جهت اجرا ابلاغ گردد، تا شاهد گام‌های اساسی در برطرف شدن مشکلات محیط زیست منطقه باشیم.

کلیدواژه

محیط زیست

مصطفی مؤذنی

مجلس

مجلس شورای اسلامی

وام

دولت

هیئت دولت

آلودگی هوا

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی