سیاست / شناسه خبر: 61963 / تاریخ انتشار : 1398/11/21 13:21
|
نگاهی به جوانب اکوتوریسمی شهرستان عسلویه

نشستنگاه هاله بر تارک نایبند

بوشهری ها |دیر زمانی نمی گذرد که بخش کوچک عسلویه در تقسیمات کشوری به منظوراداره امور بهتروتوزیع عادلانه خدمات، به شهرستان تبدیل شد

بوشهری ها /راضیه اشعثی |  دیر زمانی نمی گذرد که بخش کوچک عسلویه در تقسیمات کشوری به منظوراداره امور بهتروتوزیع عادلانه خدمات، به شهرستان تبدیل شد و در کم تر از یک دهه عسلویه ، نخل تقی و بیدخون با عملیات اکتشاف و بهربرداری از ذخایرانرژی و رونق صنعت گاز و پتروشیمی چهره ای شهری به خود  گرفتند . اکنون این شهرستان در منتهی الیه جنوب شرق استان بوشهر از جمله شهرستان های دهگانه آن می باشد که توانسته برکرانه خلیج فارس شهرتی جهانی در استخراج منابع انرژی ومیدان گازی کسب نماید . کسب شهرت برای این مکان جغرافیایی خوش یمن نبوده ، چرا که  این شهرستان پر طمطراق به کانون آلایندگی های زیست محیطی مبدل شده است.

عسلویه مکانی استراتژیک  در حوزه انرژی است با شمار عظیم صنایع  گاز و پتروشیمی که رونق اقتصاد کشور بدون آن ممکن نیست و جریان اقتصاد کشوربه وجود آن جاری است . نکته این جاست تراکم صنعت گاز و پتروشیمی ، برای مردمی که به این مکان تعلق خاطرو انسی دیرینه دارند یک تهدید بوده است یا فرصت ؟
 زمانی ارتباط مردم با محیط زندگی خویش تنگا تنگ بود . وجود اقلیم گرمسیری ،اعتدال آب و هوا در فصل سرد ، منابع طبیعی آب ، هوا و خاک سالم  و زندگی به وجود خاک حاصل خیز،منابع آب زیرزمینی شیرین  و دریا رونقی دگرگونه داشت ، عمده شغل های این جمعیت اندک وابسته به زمین بود و دریا ، صید وصیادی  ، ، صنایع دستی ، کشاورزی و دامپروری. با آمدن صنعت  عده ای دعوت شدند و عده ای نیزبا آسیب های جدی رروحی و روانی و عدم سازگاری با شرایط موجود عرصه بر آنان تنگ شده و خانه نشین شدند.

 حال و روز واقعیت عسلویه با وجود پالایشگاه ها  و صنایع پتروشیمی بدون تصفیه خانه ها و نصب فیلترها خوش نیست. عسلویه گمشده در آلودگی پتروشیمی ها و پالایشگاه ها‍‍‍‍‍، با دود و دم ، با زخم کهنه سوخت مشعل ها و دودکش های بلند ، پخش وانبارش گوگرد های روباز ، ضایعات و پسماندهای پتروشیمی ها ، رها سازی پساب صنعتی ، آلایندگی منابع آب ، خاک ، هوا و دریا،  آلایندگی اجتماعی ، بیماری های علاج ناپذیرجامعه انسانی بومی وکارکنان غیر بومی  ، تغییر در ژئوفاکتورهای طبیعی ، نابودی حیات گونه های گیاهی و جانوری ، مرگ پنهان آبزیان بر بستر آب های کم عمق  خلیج نایبند و...مجموعه ای از این موارد بی شک پارس جنوبی را درردیف  آلاینده ترین مناطق دنیا قرار داده است . 

خلیج نایبند عسلویه ،استان بوشهر
گردشگری بکر، جالب ودیدنی ایران😍😍
https://sapp.ir/iranjaleb

کمی آن سوتر ، آنچه در این گذر از شهرستان عسلویه مغفول مانده و پرداختن به آن می تواند امیدبخش پس زدگی ، آلاینده های متمرکزصنعت گاز و پتروشیمی که توان و تصمیم دولت مردان از کاهش آن عاجز و ناتوان هستند، بخش های دوگانه این شهرستان است ، بخش های مرکزی و چاه مبارک مانند دو خط موازی میان کوهستان جنوبی زاگرس وخلیج فارس در یک مسیر متناهی به سوی پارسیان هرمزگان امتداد دارند . نقطه آغارین این بخش ها خلیج زیبای نایبند است. مقر بخش مرکزی با دو دهستان عسلویه و اخند بر مخروط افکنه و پایکوه زاگرس و بخش چاه مبارک با دو دهستان چاه مبارک و نایبند با روستاهایی کوچک و زیبا در مسیر جاده کم عرض ساحلی به موازات و در امتداد بریدگی های بی نظیر سواحل صخره ای و ماسه ای خلیج فارس و یا ترکیبی چشم نواز از این دوعارضه طبیعی به شکل خطی کشیده شده اند، تا نظر هر بیننده ای مجذوب این شگفتی های طبیعی آن  شود.

دهستان نایبند شهرستان عسلویه با دارا بودن شرایط مناسب جغرافیایی و موقعیت زیستی مسالمت آمیز ، امنیت کافی ، پناگاه امن  ، مامن حیات برای جنبندگان آب و خاک این بوم در پیشروی آب خلیج نایبند به درون کوهستان ، قابلیت ها و جاذبه های طبیعی فراوان ، تنوع توپوگرافی ، گوناگونی پوشش گیاهی آبزی و خشک  زی ، گونه های شورپسند و شیرین پسند ، وجود سنگ های آهکی و کنگلومرایی ، ماسه سنگ های ساحلی و مرجانی  ، تنوع آبزیان آب های کم عمق ، تنوع زیستگاه و... سبب شده تا روستای هاله این دهستان با نشستنگاه خود بر دماغه  پناهگاه نایبند ، نمونه ای موردی از روستاهای زیبای شهرستان عسلویه به عنوان مقصد گردشگران طبیعی ، گزینش شده و از منظر یک نظاره گر، جاذبه های توریستی و اکوتوریسم آن توصیف شود .

روستای هاله از دهستان نایبند بخش چاه مبارک شهرستان عسلویه ، با قابلیت های طبیعی بی شمار، همچون تاجی بر دماغه خلیج کوچک نایبند در جنوب ایران  بکر، آرام  به درون دریا پیش تاخته و بر صخره تقریبا مسطح ساحلی در دل منطقه حفاظت شده و پارک ملی دریایی نایبند جای گرفته و فاصله 10 کیلومتری آن از شهر عسلویه موقعیتی ممتاز بدان بخشیده است . جاذبه های اکوتوریسمی آن جنگل های سحرآمیز حرا در خورهای خلیج نایبند و درختان سایه گسترانجیر معابد با ریشه های افشان ، وجود جامعه درختچه های کنار ، اکوسیستم  مرجانی ، ساحل آرام و شفاف ، ماسه ای سفید رنگ ساحلی که در لبه صخره ها قایم شده ، جایی که می توان به نظاره پیوند زیبای آب و خاک نشست . سواحل روستای کوچک هاله بستری برای زیست دو گانه لاک پشت پوزه عقابی و مسیری برای بازگشت دل انگیز پرستوهای مهاجرنایبند در زیستگاه مردابی است .

در طول تاریخ شهرها مقر و موقعیت خود را از دست می دهند و با تغییر مقر موقعیت جدید بدست می آورند؛ مانند شهر تاریخی نایبند که امروزه شهر عسلویه با رویکردی دیگر در حال گسترش و تبدیل به کانون جمعیتی و جذب بیشتر جمعیت مهاجر و بومی شده است ، البته در گذر تاریخی این یک امر طبیعی است . آنچه امروز در جایگاه شهر تاریخی نایبند باقی مانده ، روستای هاله با یک شناسنامه تاریخی وقابلیت های طبیعی بی منتهاست .

نتیجه تصویری برای هاله عسلویه

 امروزه توسعه صنعت اکوتوریسم ( محیط طبیعی توریسم ) و تاکید بر جلب  نظرگردشگران به زیست بوم محلی یکی از مهم ترین منابع درآمدی و یک نگاه نو به صنعت  جهانگردی محسوب می شود . اکوتوریسم یک حرفه مناسب برای زمان حال و آینده است توجه به محیط طبیعی توریسم دارای فواید زیست محیطی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ملی  و محلی است . از این رو محیط طبیعی منحصر بفرد روستای هاله  قابلیت و توان پذیرای توریسم و اکوتوریسم  و ربایش گردشگران و بوم گردان وهمه رهگذران از پیمایش گذرهای سخت را دارا می باشد ، اما جهت گذران اوقات فراغت  و جذب گردشگران ، نیاز به توسعه یکسری زیر ساخت‌های گردشگری و بوم‌گردی ، از جمله راه و راه سازی است راه ارتباطی و نوع آن معیار سنجش توسعه یافتگی است که متاسفانه روستای هاله با فاصله بسیار کمی از شهر عسلویه دارد و مکان مناسبی برای ساکنان شهر عسلویه  جهت فرار ازفشارهای روحی و آلایندگی در روزهای تعطیل می‌باشد از نظر راه ، زیر ساخت مناسبی برای عبور و مرور وجود ندارد .
مشخص نبودن مکان پارک خودروها و عدم وجود پارکینگ جهت وسایل نقلیه وخودروهای مسافرین پوشش گیاهی این منطقه توریست پذیر را در پارک ملی نایبنند در معرض خطر قرارداده است . حفاظت از ساحل ، حفاظت از دریا و حفظ حیات گیاهی و جانوری به شکلی که آیندگان از آن سهمی داشته باشند و نیازهای روحی انسان امروز هم پاسخ داده شود یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. از سوی دیگر وجود اقامتگاه و توسعه خدمات مسافرتی ، ساخت هتل و سالن های غذاخوری ، مدیریت پسماند ، راه سازی ، احداث پارکینگ  ، نصب علائم و تابلو های راهنما ، مدیریت هزینه ورود و خروج و... با نگاهی به جوانب اکوتوریسمی ، می تواند روستای هاله را با پتانسیل و قابلیت های طبیعی فراوان ، مقصد گردشگران و بوم گردان سواحل جنوبی در سطح جهانی معرفی نماید.

کلیدواژه

اکوتوریسم

هاله

عسلویه

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی