سیاست / شناسه خبر: 62135 / تاریخ انتشار : 1399/2/17 12:37
|
یادداشتی از حامد آبزن

پسا کرونا ، پسا گردشگری

بوشهری ها | کرونا هم مثل هزاران مشکل دیگری که تا کنون فراروی جامعه بشری بوده است ، در مرحله اول برخورد با آن تا حدودی سخت بوده و هم اکنون روند عادی شدن خود را در جامعه پیش گرفته است . بطور کلی همیشه ب

بوشهری ها /   حامد آبزن | کرونا هم مثل هزاران مشکل دیگری که تا کنون فراروی جامعه بشری بوده است ، در مرحله اول برخورد با آن تا حدودی سخت بوده و هم اکنون روند عادی شدن خود را در جامعه پیش گرفته است . بطور کلی همیشه به همین طریق با معضلات و مشکلات برخورد شده است که ابتدا موارد ناشناخته و نامفهوم ، بار تحملش به مراتب سخت تر است ، اما رفته رفته روند اخت گرفتن جامعه با آن به شیب می رسد و عادی خواهد شد.

تغییر قیمت بنزین از آن دست اقداماتی بوده است که امروز جامعه با آن به توافق رسیده و تغییر ایجاد شده پس از مدتی به روال عادی تبدیل شده است و از این نمونه تغییرات ایجاد شده در سالیان گذشته در بخش ها مختلفی قابل استناد است .
ویروس کرونا با حضور خود درس های متعددی به ما داده و شاید یکی از اساتید مهم حوزه فرهنگی اجتماعی ما به شمار آید . درس هایی که با حجم انبوهی کتابها در مقاطع مختلف نتوانسته موضوع را به درستی به جامعه منتقل کند ؛اما امروز کرونا خیلی آرام و دقیق تا جزییات موارد بهداشتی ، فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی را به ما آموزش می دهد و شاید اگر مقداری دقیق تر نگاه کنیم این روزها همه به نوعی کارشناس بهداشت نیز شده‌اییم .
البته از دید کارشناسان حوزه فرهنگی-اجتماعی در جامعه های به خواب رفته یک تلنگر مورد نیاز است و این ویروس تلنگری بود که بیشتر شبیه یک سیلی سنگین است .
اگر روند زندگی و گردشگری در ایران را از دید کرونا بررسی کنیم ، به سه بخش تقسیم می شود : پیش کرونا ،با کرونا ، پس کرونا
در پیش کرونا ضعف سیستم مدیریت و روابط بین الملل به وضوح هویداست و ما شاهد تصمیمات نابجای برخی از مسئولین بوده ایم و نتوانستیم جلوی آمدن آن را در کشور بگیریم و باید گفت که ضعف‌های بسیار دیگری نیز حکمفرما است که این موضوع تبعات بسیاری را به همراه داشته و ما را وارد بخش دوم زندگی کرونایی کرد . زیرا در مدیریت پیشگیری اولیه مجری خوبی نبودیم و زمانی که می توانستیم بهترین عملکرد را داشته باشیم ، متاسفانه نتوانستیم و از این مرحله با نمره غیر قابل قبول گذشتیم .
در زمان شیوع کرونا که وارد مرحله با کرونا شده ایم ، تاحدودی موفق‌ترعمل کرده اییم ، زیرا با یک سیستم بیشتر تدافعی وارد گود مبارزه با کرونا شده‌اییم . حمله نکردیم و منتظر حمله تیم حریف شدیم تا دفاعی بازی کنیم . و هم اکنون در این مرحله کماکان تلاش می کنیم که کمتر گل بخوریم و اجازه ندهیم که آمارها ناگهانی اوج بگیرد. یک سیستم شبیه سیستم تیم ملی در زمان مربیگری کارلوس کی روش .
اما هنوز به پساکرونا نرسیده ایم و نمیدانیم این پسا کرونا چه زمانی آغاز می‌شود . اما می‌دانیم که این‌بار مثل پیش کرونا نمی توانیم بی‌خیال بشویم . هر چند که خیلی از بخش‌های دولتی برنامه‌ایی برای پسا کرونا ندارند ، زیرا تغییرات سیاست های اجتماعی و فرهنگی جامعه روندی غیر قابل پیش بینی دارند .
در بخش گردشگری نیز پیش بینی توسعه این صنعت شامل اما و اگرهای پسا کرونا خواهد بود . از یک سو نفت دوران حقارتش را می گذراند و دیگر صنعتی با این نام نمیتواند ضامن تقویت اقتصادی یک مملکت باشد زیرا بعد غیر اقتصادی و تضرر آن را در جامعه دیده اییم و مشخص نیست در پساکرونا چه وضعیتی برای نفت رقم خواهد خورد . از سوی دیگر صنایع وابسته به نفت نیز با همین صعود و نزول‌ها در تلاطم خواهند بود .
در این بین صنعت گردشگری وابسته به تمام ابعاد سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی دستخوش تغییراتی شده است که اگر در پساکرونا با برنامه ریزی برای آن تلاشی نشود شاید بطور کامل تا دهه‌ها نباید به توسعه آن امیدوار بود .
برند گردشگری ایران بعد از چهار دهه از انقلاب اسلامی که می گذرد در بهمن سال 1398 از آن رونمایی شد و به مرحله اول آن یعنی هویت بخشی بصری و کلامی رسیده است و باید منتظر مراحل دیگر آن باشیم که چگونه به پیش خواهد رفت .
با این وجود ، چنین صنعت نوپایی در ابتدای مسیر خود دچار چالش سختی شده است و معادلات توسعه ایی آن امروز با اما و اگر هایی روبرو گردیده است و فاز دوم آن که شامل استقرار نظام برندینگ و استاندارد سازی فضا ومحیط زنجیره گردشگری است و باید در این فاز شهرهای گردشگر مشخص و مطالعات و پلان توسعه تهیه و شهرها درجه بندی شوند اما در این مرحله با مشکلات عدیده ایی روبرو شده است .
اگر بخواهیم در پساکرونا تاحدودی چرخه اقتصادی جامعه را به گردش در آوریم مطمعنا از گردشگری راه سختی را در پیش خواهیم داشت زیرا زندگی افراد با آنچه در پلان‌های گردشگری امروزی ترسیم شده است تفاوت های بیشماری دارد . بطور مثال فرد گردشگری ریسک اقامت در بومگردی را نمی پذیرد ، یا استفاده از غذاهای بین راهی و بیرون بر مختلف و بومی-محلی را کمتر استفاده خواهد کرد و بطور کلی با نگاه فاصله اجتماعی به گردشگری خود می پردازند .
در این میان ما نمی توانیم به مرحله جریان‌سازی، جاری‌سازی، تجاری‌سازی و ایجاد بینش برندینگ گردشگری در ذینفعان برسیم و تا حدودی باید به گردشگری بصورت سنتی خود تکیه کنیم که در این صورت رشد و توسعه آن دچار ایراداتی خواهد شد و شاید تاثیرات منفی نیز در جامعه داشته باشد و حتی نتیجه معکوس نیز بدهد .
در همه موارد گفته شده راهکار را با آموزش صحیح می توان تا حدودی جبران کرد و سایر مراحل را باید به نتیجه راه درمان قطعی کرونا دانست که چگونه خواهد بود و رسیدن به مرحله پسا کرونا به چه صورت خواهد بود .
از این روی باید در پسا کرونا بیشتر به توسعه زیرساخت های آموزشی و تقویت بسترهای آن و همچنین تغییر در سیستم آموزشی  پرداخت تا بطور قطع بتوانیم پیروز معادلات پسا کرونا گردیم .
 

کلیدواژه

حامد آبزن

کرونا

گردشگری

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی