سیاست / شناسه خبر: 62331 / تاریخ انتشار : 1399/8/11 23:30
|
یک فعال سیاسی اصواگرا

یک فعال سیاسی اصواگرا: برخی از نمایندگان مجلس را با گود زورخانه اشتباه گرفته اند

بوشهری ها: بحرانی در ادامه استیضاح و عزل رئیس جمهور در شرایط فعلی را کاری بیهوده می داند و می‌گوید: وجه دیگری که در ضعف قانون در امر استیضاح رئیس جمهور قرار دارد این است

بوشهری ها / یک فعال سیاسی اصولگرا  موضوع استیضاح رئیس جمهور را به شکل یک چهار ضلعی تحلیل می کند و رئوس این اقدام را بدین شرح برمی شمرد: ضلع اول فقر عقلانیت، دیگری نابلدی و ضلع سوم پروژه انتخاباتی و آخرین ضلع هم ضعف قانون است.

محمد صادق بحرانی در ادامه به ناکارآمدی دولت در این سالها اشاره می کند و می‌افزاید : دولت یازدهم به واسطه ناکارآمدی مفرطی که در عملکرد خود به جای گذاشته، ثابت کرده است که ضعیف‌ترین دولت بعد از انقلاب است و بر اثر فشار ناشی از این ناکارآمدی بر مردم صدای اعتراض همه جناح های  سیاسی در کشور بلند شده است. هیچ بخشی در کشور از عملکرد دولت رضایت ندارد.

این فعال فرهنگی و سیاسی با اشاره به فقر عقلانیت در غائله استیضاح رئیس جمهورمی گوید: بنظر می‌رسد نمایندگان مردم به دلیل ارتباط مستمری که با مردم در جامعه دارند و از نزدیک رنج طبقه فرودست جامعه را لمس می‌کنند -که البته این یکی از تفاوت‌های دولتمردان برج عاج‌نشین با نمایندگان مردم است- نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند و به همین دلیل در موضعی قرار می‌گیرند که واکنش متناسبی نشان دهند. اما برخی از نمایندگان جایگاه نمایندگی را با صفحه و سایت و رسانه اشتباه گرفته‌اند و برخی دیگر با گود زورخانه. در حالی که نمایندگان باید از لایه هیجانی وارد سطح چاره‌جویی شوند. موضع نماینده بایستی همواره موضع مشورت و هدایت و نظارت بر عملکرد دولت باشد، در این شرایط که این اتفاق فقط در ریاست سطح مجلس در حال رخ دادن است.

بحرانی همچنین به نابلدی و بی‌تجربه بودن نمایندگان طرفدار استیضاح اشاره می‌کند و می‌گوید: نمایندگانی که از آنها یاد کردیم غالبا از یک مشرب  و جناح فکری و جریانی خاصی هستند که تقریبا برای مردم و سیاسیون شناخته شده هستند، غالبا رفتاری که در جلسات ارائه گزارش از سوی دولتمردان و سئوال از رئیس جمهور نشان دادند، ثابت کردند که به سرعت می‌توان آنها را عصبانی کرد و به هیجان درآورد. خیلی سریع وارد فازی می‌شوند که بهترین دست‌آویز برای فرار و مظلوم‌نمایی دولتمردانی است که ناکارآمدی مشهودی دارند و به سرعت خود را پشت توهین و پرخاش این گروه محدود نماینده‌ها پنهان می‌کنند و پدیده‌ای به نام پاسخ‌گویی اتفاق نمی‌افتد. در نتیجه نمایندگان نابلد هم بدون دست‌آورد از این آوردگاه خارج می‌شوند. تذکر رهبر انقلاب را در زمینه سئوال از رئیس جمهور داشتیم ولی این دوستان متاسفانه علیرغم اینکه خیلی هم ادعای تبعیت از ولایت را دارند ولی در عمل عملکردشان همان است که بوده.
 

---

وی همچنین اقدام برخی از این نمایندگان را تبلیغی دانست و گفت: در ضلع پروژه انتخاباتی هم ظاهر امر نشان می‌دهد از هم اکنون برای سال آینده روشی که در پیش گرفته شده، همانا سوار موج نارضایتی مردمی شدن است. این جریان تلاش می‌کند خودش را نقطه مقابل دولت نشان داده و شدیدا مطالبه‌گر جا بزند و بر این اساس بیاید و رقبا را کنار بزند و بدون اینکه راه‌کاری ارائه دهد، و حرف حسابی داشته باشد خود را به مردم قالب کند. به همین دلیل این جریان هم مورد اشاره مستقیم رهبری قرار گرفتند.

این فعال سیاسی و فرهنگی ، وجه چهارم اقدام استیضاح را ضعف قانون می داند و در این زمینه به بوشهری ها می گوید : نمایندگان باید بسیار زیاد به اصلاح قانون استیضاح رئیس جمهور توجه کنند و بسرعت برای اصلاح آن اقدام نمایند. مجلس در وضعیت فعلی در موضوع سئوال از رئیس جمهور نقش آپاندیس را دارد و باید از این حالت بیرون بیاید. سئوال از رئیس جمهور در وضعیت کنونی کاملا کار بیهوده‌ و عبثی است. رئیس جمهور می‌آید، جواب بدهد یا ندهد هیچ اتفاق خاصی در پی نخواهد داشت. این رویداد صرفا یک شوک به فضای هیجانی جامعه وارد می‌کند، خصوصا با رئیس جمهور فعلی آسیب بیشتری به کشور وارد می‌کند. در ادوار گذشته نمایندگان مردم از وزرا سئوال می‌پرسیدند همین شکل را داشت. مجلس در صدد برآمد و با اصلاح آئین‌نامه به دنبال هر سئوال از وزیر رای‌گیری را هم قرار داد و هر رای منفی را معادل استیضاح در نظر گرفتند و مدل ارتباط وزرا با مجلس دگرگون شد و سئوال از وزرا از حالت بی‌خاصیتی خارج شد. استیضاح حالت بالاتر و شک بیشتری دارد. کارکرد پاسخگو بودن به شدت بالا می‌رود. حرکت به سمت استیضاح حرکت به سوی عزل است. یعنی ما در یک نقطه تصمیم‌گیری سخت به سراغ استیضاح می‌رویم. اگر به دنبال پاسخ‌گو کردن و بهبود عملکرد وزیر یا رئیس جمهور هستیم طبیعتا باید به سراغ سئوال برویم. و اگر سئوال از رئیس جمهور هم بشکل سئوال از وزرا تغییر کند ما شاهد این خواهیم بود که رئیس جمهور هم در ارتباط با نمایندگان مجلس تغییر رفتار خواهد  داد.

بحرانی در ادامه استیضاح و عزل رئیس جمهور در شرایط فعلی را کاری بیهوده می داند و می‌گوید: وجه دیگری که در ضعف قانون در امر استیضاح رئیس جمهور قرار دارد این است که در صورت عزل رئیس جمهور درپایان استیضاح، 50 روز بعد دولت جدید می‌بایست تشکیل شود. این روند با مقتضیات امروز و قوانین امروز و موضوعات مرتبط با فضای رسانه‌ای امروز تقریبا امکان‌پذیر نیست که ما بتوانیم رئیس جمهور انتخاب کنیم. فضای انتخابات فعلی که یک بازه سه ماهه دارد که 10 روز تا یکهفته فرصت تبلیغات رسمی هم داریم بشدت ناکافی است. این ناکافی بودن فرصت انتخاب آگاهانه را از مردم سلب می‌کند. این موجب می‌شود که این پروسه 3 ماهه به یک پروسه 50 روزه تقلیل پیدا کند و طبیعتا انتخاب آگاهانه بیشتر کاهش خواهد یافت. از این وجه هم ضعف قانون وجود دارد و ما نیازمند این هستیم که پروسه رسیدن به انتخاب آگاهانه را با زمانبندی مناسب‌تر افزایش دهیم. باید تلاش شود از لایه شعار خارج شده و به سطح ارائه برنامه وارد شویم. البته ضرورت اصلاح زمانبندی مناسب برای انتخاب آگاهانه و متفکرانه در مقایسه با استیضاح رئیس جمهور فوریت ندارد اما نیازمند اصلاح است. اگر تا پایان کار دولت شاهد چندین بار طرح سئوال و حضور و پاسخ‌گویی رئیس جمهور فعلی باشیم، قطعا جامعه از ساختار حکمرانی کشور احساس بهتری پیدا خواهد کرد. جامعه پاسخ‌گویی را از مهمترین موضوعات جدی ارکان حکومت قلمداد خواهد کرد و دولت‌های بعد هم در واقع با اسب زین کرده به میدان نخواهند آمد و خواهند دانست که با چند مورد عدم پاسخ‌گویی درست و مناسب به مجلس امکان اینکه فرصت دولت‌داری و به پایان رساندن دوره خدمت را در مدت چهار ساله داشته باشند عزل خواهند شد. این قدرت مجلس را افزایش خواهد داد و میزان پاسخ‌گو بودن دولت به مجلس را نیز به شدت به همراه خواهد داشت.

 

کلیدواژه

محمد حسن بحرانی

رئیس جمهور

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی