سیاست / شناسه خبر: 62332 / تاریخ انتشار : 1399/8/12 00:07
|
امان الله شجاعی

احتمالاتی در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

بوشهری‌ها | اگرچه زمان زیادی تا روز انتخابات نمانده است، ولی با توجه به قانون و شیوه‌ی انتخاباتی آمریکا، بیش از ۷۰ میلیون نفر تاکنون به صورت کتبی و حضوری رأی داده‌اند

بوشهری ها / امان الله شجاعی : سیزدهم آبان ماه، پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

در این دوره، جو بایدن دموکرات با دونالد ترامپ به نمایندگی از جمهوری خواهان در رقابت هستند.

اگرچه زمان زیادی تا روز انتخابات نمانده است، ولی با توجه به قانون و شیوه‌ی انتخاباتی آمریکا، بیش از  ۷۰ میلیون نفر تاکنون به صورت کتبی و حضوری رأی  داده‌اند و احتمالا حدود۹۰ تا ۱۰۰  میلیون نفر دیگر نیز در این انتخابات شرکت نمایند.

در این رابطه، مراکز نظر سنجی فراوانی، نظرسنجی‌های خود را اعلام کرده و همچنین اشخاص صاحب نظر و بنامی هم نظر داده‌اند.

با توجه به این نظر سنجی‌ها، جو بایدن دموکرات،  بین ۳ تا ۸ درصد از رقیبش دونالد ترامپ جمهوری خواه جلوتر است.

با توجه به قوانین انتخاباتی آمریکا و عدم امکان انتخاب مستقیم رئیس جمهور توسط مردم و اصل بودن آراء الکترال، جلو افتادن فردی از این دو از فرد دیگر، گرچه بسیار مهم است ولی به معنای نهایی بودن انتخاب آن فرد نیست.

در این دوره که فردی غیر سیاسی و غیر قانونمند در جایگاه ریاست جمهوری است و مرتبا تهدید می‌کند که اگر او رئیس جمهور نشود، حتما تقلب شده و باید به دادگاه مراجعه شود، خود احتمال ایجاد مشکل امنیتی بزرگی را برای آن کشور در پی دارد که احتمالاً بسیاری از دموکرات‌ها نیز انتخاب ترامپ را بر وقوع آن وضعیت و آشفته شدن اوضاع، ترجیح می دهند.

از این لحاظ می‌توان این را گفت که ممکن است ملی گرایان غیرحزبی و یا عقلای هر دو گروه به این نتیجه برسند که اگر بین انتخاب ترامپ برای ۴ سال دیگر و یا امکان وقوع تنش بالا و شکاف اجتماعی قرار باشد یکی را انتخاب کنند،  پذیرش ترامپ برای آن ها راحت تر از شکاف اجتماعی باشد.

بنا بر دلایل فراوان و از جمله وضعیت اجتماعی کنونی آمریکا، شاید نتوان ترامپ را قبل از انتخابات حذف کرد  و یا از انتخابش جلوگیری نمود. ولی همین کار "در صورت لزوم و ضرورت حفظ هژمونی آمریکا" که ترامپ آن را در اقتصاد می‌دید، اما پاسخ مناسب نگرفت، شاید به سیا واگذار شود.

 می‌توان گفت که بسیاری از رفتارهای ترامپ به طنز روز در صفحات روزنامه‌ها و محافل و مجالس سیاستمداران بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده و این مهم ضربه‌ی مهلکی بر هژمونی آمریکا زده است.

به همین دلیل است که این انتخابات برای جامعه‌ی آمریکا بسیار مهم است.

به نظر می‌رسد که در این انتخابات بیش از ۱۵۰ میلیون(با احتمال ۳ در صد بیشتر و یا کمتر) نفر از شهروندان آمریکایی مشارکت نمایند.

به احتمال قوی در این انتخابات، جو بایدن حدود دو تا ۴ در صد از کل آراء را بیش از رقیبش ترامپ تصاحب نماید.

اگرچه رای آوری بیشتر به معنی انتخاب آن فرد برای رئیس جمهوری نیست و اصل بر واجد اکثریت شدن در بردن کارت الکترال است، ولی تا واجد اکثریت آراء هم نباشی، امکان تصاحب آراء الکترال نیست.

به همین سبب،جلو افتادن جو بایدن از ترامپ،احتمال برد وی را بیشتر کرده است و نه تضمین رئیس جمهور شدنش را.

آن چه برای جامعه‌ی آمریکا خطر ناک است و ممکن است که باعث اعتراضاتی دامنه دار شود، نمره ناپلئونی جو بایدن خواهد بود.زیرا اگر کمتر از ۳ یا ۴ رأی الکترال بیش از ترامپ بیاورد، احتمال سرپیچی ترامپ از قانون و کشیده شدن کار به دادگاه وجود دارد. دادگاهی که  جمهوری خواهان در آن اکثریت مطلق را دارا هستند و در صورت وقوع این مشکل، قوه‌ی قضائیه‌ی آمریکا در برابر آزمونی بسیار سخت قرار خواهد گرفت.

آزمونی که احتمال شکست و آبروریز ی بزرگی را برای آمریکا در پی خواهد داشت. البته آن ها ممکن است که در نهایت این مشکل را به روش آمریکایی و توسط سازمان های جاسوسی حل، و مقام ریاست جمهوری را به معاون ترامپ واگذار نمایند.

کلیدواژه

ترامپ

انتخابات آمریکا

امان الله شجاعی

بایدن

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی