سیاست / شناسه خبر: 62409 / تاریخ انتشار : 1399/8/19 11:06
|
امان الله شجاعی عضو دوره‌ی سوم شورای شهر بوشهر

شورای پنجم از همان اول که اعلام نتیجه شد باید منحل می‌شد/هویت شورای پنجم زیر سئوال رفته است

حقیقت را بخواهید در دوره سوم شورای شهر بوشهرما هم نتوانستیم آنگونه که شایسته بود و هم علاقمند بودیم

بوشهری هاامان الله شجاعی در دوره‌ی سوم شورای شهر بوشهر به مدت ۶ سال نماینده‌ی مردم بوشهر در این شورا بود.  مسئولیت رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و ریاست مرکز پژوهش های شورای شهر بوشهر را نیز به عهده داشته و با قوانین شورا آشنایی دارد. پیرو آنچه بر سر شورای اسلامی شهر بوشهر آمده وی اشکالات جدی و بنیادی بر نحو انتخاب، گزینش و عملکرد اعضای شورای پنجم بوشهر و همچنین نگاهی انتقادی به رفتار انتخاباتی مردم بوشهر دارد. پیام عسلویه به این بهانه گفتگوی کوتاهی با ایشان انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

-          با توجه به اینکه زمان زیادی از عمر شورای فعلی  شهر بوشهر باقی نمانده و جایگزینی اعضای علی‌البدل به نظر شما چه کارهای ناتمام و بر زمین مانده‌ای وجود دارد که در فرصت اندک عمر این شورا می توان انجام داد؟

حقیقت را بخواهید در دوره سوم شورای شهر بوشهرما هم نتوانستیم آنگونه که شایسته بود و هم علاقمند بودیم به پیشنهادات منطقی عمومی و برنامه‌هایی که مد نظر بود پاسخ‌گو باشیم و اجرا کنیم. ما هم نتوانستیم. اما در خصوص شورای فعلی شهر بوشهر باید عرض کنم. من نظر دکتر پولادی ریشهری را می‌پذیرم. شرافتا اگر من جای این چند نفر اعضا ء علی البدل بودم امکان نداشت وارد این شورای شهر بشوم. چرا عمل دکتر پولادی ریشهری را می‌پسندم؟
به این دلیل که اگراعضاء علی البدل وارد شورا نشوند و پرونده شورا دراینجا خاتمه پیدا بکند، این نقطه عطفی  در افکار و رفتار شورایی خواهد بود. نقطه عطفی در رفتار مردم برای انتخاب نمایندگانشان در آینده خواهد بود. اگر این شورا سروسامان بگیرد و لنگان لنگان به جلو برود با عرض پوزش، این ماشین مشهدی مندلی به مقصد نخواهد رسید. واقعا شورای پنجم از وضعیت مشکلی که برایش پیش آمد چه به حق یا چه به ناحق به راحتی بیرون نخواهد رفت. ادامه این شورای شهر را نه به مصلحت مردم و نه به مصلحت افرادی که هم‌اکنون می‌خواهند وارد شوند و افرادی که بودند و حالا از حضور در شورا محروم شده اند، نمی‌‎دانم. این نظر شخصی من است. اگر این مطلب جا نیفتد که مردم استان بوشهر اعم از آنانکه انتخاب کردند و آنانکه انتخاب شدند، بدانند راجع به این مسائل اگر حساسیتی نشان ندادند باز هم چنین اتفاقاتی رخ خواهد داد. اگر کسی خود را نماینده مردم بداند به هیچ عنوان کار خلاف انجام نمیدهد. اگر کسی خلاف انجام دهد باید در تاریخ شهر بوشهر بماند که بماند که بماند که مردم بوشهر کسانی را انتخاب کردند که وقتی تخلف را دیدند حاضر نشدند در شورا حضور پیدا کنند. پس بنده اگر بعنوان علی‌البدل انتخاب شده بودم وارد شورا نمی‌شدم تا این شورا خاتمه پیدا کند. 

-          به نظر شما با توجه به عقب ماندگی شهر بوشهر و محدودیت زمانی باقی مانده می‌توان کاری انجام داد؟

 نظر بنده که مبتنی بر ختم غائله است. حالا اگر دوستانی که منتخب مردم بعنوان علی‌البدل هستند و نظر دیگری دارند. با این وضعیت بی‌حرمتی که برای اعضای شورای شهر پیش آمده است، و برای نام شورا و ساختمان شورا پیش آمده است، بعید می‌دانم براحتی بتوانند در شورا سر بلند کنند و صحبت کنند. چه برسد به آنکه بخواهد کاری انجام دهند. یک شهردار جدید آمده اینجا که اهل این شهر هم نیست، ممکن است آشنایی با مسائل شهری و شهرداری داشته باشد. اما اینکه بوشهر را بشناسد و گرفتاری‌های ما را بشناسد و بر اساس فرهنگ ما بخواهد اقدامی کند تا بخواهد به خود بیاید زمان انتخابات بعدی فرا رسیده و غوغای انتخابات مجدد بلند شده است. و فقط زمانی ‌می‌گذرد. با شخص ایشان مشکلی ندارم. خیر مقدم هم خدمت ایشان عرض می‌کنیم. اما فرض می‌کنیم شورا مجددا تشکیل  شود، شایسته است، دو ماه بعد یک عده مجددا غیرت کنند و استعفا بدهند تا ثابت کنند که مردم بوشهر آنقدرها هم پست دوست نیستند و نمی‌توانند چنین وضعیتی را تحمل کنند.  اگر حتی استانداری همین فرد را بعنوان شهردار به وزارت کشور معرفی کند و بشود شهردار شاید برای شهر امکان انجام کار بیشتر شود. معنای صحبت بنده گریز از دموکراسی نیست. حفظ حرمت دموکراسی است. حفظ حرمت مردم‌سالاری است. هیچ گاه آدمی که در جمع سربلند نباشد نمی‌تواند کاری انجام دهد. هر کدام از این افراد چه قبلی‌ها و چه جدید در جلسات سر بلند کنند و بخواهند صحبت کنند بعنوان اعضای شورای پنجم متهم هستند. حتی آنهایی که در آنجا نبودند و در کارها  دخیل نبودند این انگ را می‌خورند. چرا؟ چون شورای پنجم متهم است. چرا در دنیا رسم است کشورهایی که دموکراسی دارند مجالسی که انتخاب هم شده است منحل می‌کنند و مجددا انتخابات برگزار می‌کنند؟ این فرایند جزئی از دموکراسی است. درست است الان امکان برگزاری انتخابات شورای شهر را نداریم. ولی چند ماه بعد این انتخابات برگزار می‌شود. 12 شهریور آینده گروه جدید بر سر کار می‌آیند. این وقفه به انتخاب کنندگان فرصت می‌دهد انتخاب بهتری انجام دهند. به انتخاب شوندگان آینده هم این پیام را می‌دهد که بدانند در آینده چه وضعیتی در انتظار آنان است. تا درست رفتار کنند. هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند. هویت شورای پنجم زیر سئوال رفته است.

-          صرفنظر از مشکلاتی که برای شهر پیش آمده است، نظر شما در خصوص غفلت اعضای شورای شهر نسبت به اعتماد مردم چیست؟ مردم به عده ‌ای اعتماد می‌کنند تا گره‌ای از کارشان گشوده شود، مدیریت شهری را به سرانجام مطلوبی برسانند، شهر را با تغییر و تحول و توسعه پیوند بزنند،اما به جان هم افتادند .  چرا اینقدر این افراد در شورای اسلامی شهر بوشهر غفلت کردند؟

 در مجلس ، در شورا و در هر جایی که انتخاب اتفاق می‌افتد اگر مجلس خبرگان سخت‌گیری نکرده بود، افراد قدری انتخاب شده بودند می‌توانستند، در تمامی ارکان نظام کمک رسان باشند. لوایح را بررسی کنند. پیشنهادات بهتری داشته باشند. در حال حاضر می‌توان گفت بیشتر افرادی غوغا سالار به مجلس راه پیدا کرده‌اند. شورای پنجم از همان اول که اعلام نتیجه شد باید منحل می‌شد. همان روز باید منحل می‌شد. به مسئولین استان هم تلفنی و هم پیامی اعلام کردم کار خیلی خراب است و تمامش کنید. نه اینکه یک یا دو نفر را بیرون بیاندازند. بلکه شورای پنجم از همان ابتدا باید منحل می‌شد. اساس انتخاب شورای پنجم محور حرکتش پول بود. پول هم که خرج کردی باید در مقابلش باید در بیاوری. چه این بزرگواران اقدامی کرده باشند و چه نکرده باشند. روز اول این احتمال خطا با روش برگزاری انتخابات وجود داشت. اساس کار در شورای پنجم اشکال جدی داشت که ماحصلش این شد. وقتی افراد صاحب صلاحیت و توانمند و افرادی که هویتی در این موارد داشتند نتوانستند حضور داشته باشند، گروه سوم و چهارم و بعدی جایگزین می‌شوند. ولی آن توان را ندارند.. آدم‌های کوچک را نمی‌توان در جای بزرگ قرار داد. شورای پنجم آدمهایی نبودند که اهل کار بزرگ باشند. آینده آنها زیر سئوال رفت. |  شمسی فیصلی


 

کلیدواژه

امان الله شجاعی

شورای شهر بوشهر

شورای پنجم

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی