سیاست / شناسه خبر: 62418 / تاریخ انتشار : 1399/8/19 13:16
|

استعفای داماد اردوغان از وزارت/ بیماری یا سقوط ارزش لیر؟

بوشهریها| به گفته برخی از تحلیگران خروج دو سیاست‌گذار ارشد ترکیه در روزهای گذشته باعث رشد 2 درصدی لیر در برابر دلار آمریکا شد.

بوشهری هاوزیر دارایی ترکیه دو روز پس از برکناری رئیس‌ بانک مرکزی این کشور استعفا داد. دلیل این استعفا مشکلات سلامتی عنوان شد و دومین حرکت غافلگیرکننده در میان مقامات رده بالای سیاست واقتصاد ترکیه در روزهای گذشته به شمار می‌آید.

"براک البایراک" وزیر دارایی ترکیه در یک کنفرانس خبری در استانبول در سال 2019/ رویترز

برای البایراک

 این استعفا به دنبال سقوط 30 درصدی ارزش لیر از ابتدای سال جاری تا کنون رخ داد که رکورد بی‌سابقه‌ای برای پول ترکیه در سال جاری به شمار می‌آید. ارزش لیر به دنبال شیوع ویروس کرونا، بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به ذخایر "فارکس" (بازار تبادل ارز خارجی) و ناتوانی بانک مرکزی برای مقابله با تورم دو رقمی سقوط کرده است.

استعفای "البایراک" با اعلام اینستاگرامی تائید شد.

وزیر اقتصاد ترکیه که داماد "رجب طیب اردوغان" است یک روز پس آنکه پدرزنش رئیس بانک مرکزی را تغییر داد، استعفا خود را اعلام کرد. اینک یکی از وزرای سابق ترکیه به عنوان رئیس بانک مرکزی انتخاب شده و گفته می‌شود سیاست‌های او با تفکر وزیر دارایی ترکیه همخوانی ندارد.

با ان حال "البایراک" اعلام کرد: من پس از 5 سال وزارت به دلیل مشکلات سلامتی دیگر قادر به ادامه این کار نیستم.

البایراک 42 ساله،  در سال 2015 به عنوان وزیر انرژی منصوب شد و در سال 2018 با اختیارات گسترده اجرایی وزیر دارایی ترکیه شد.

در زمان کار او در وزارت دارایی، اقتصاد این کشور تحت تاثیر دو رکرد سنگین و تورم دو رقمی  قرار گرفت و آمار بیکاری بالا رفت. لیر ترکیه در زمان وزارت البایراک حدود 45 درصد در برابر دلار آمریکا سقوط کرد و این موضوع بدترین عملکرد در میان بازارهای نوظهور جهان در سال جاری به شمار می‌آید.

اردوغان که در روز شنبه "ناجی اقبال" وزیر دارایی سابق ترکیه را به ریاست بانک مرکزی برگزید باید استعفای وزیر دارایی یا دامادش را بپذیرد.

سقوط ارزش لیر ترکیه ماه پیش شدت گرفت و برای اولین بار به سمت ۸ لیر برای هر یک دلار رفت.

به گفته برخی از تحلیگران خروج دو سیاست‌گذار ارشد ترکیه در روزهای گذشته باعث رشد 2 درصدی لیر در برابر دلار آمریکا شد.

"سلما دمیرآلپ"  مدیر مجمع تحقیقات دانشکده اقتصاد TUSIAD Koc در این باره گفت: شاید "اقبال " با توجه به سابقه خود در دولت یا حزب حاکم کار مهم‌تری برای افزایش ارزش لیر انجام دهد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه

وزیر دارایی ترکیه

داماد "رجب طیب اردوغان"

ارزش لیر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی