سیاست / شناسه خبر: 63316 / تاریخ انتشار : 1400/2/13 13:21
|

اتباع هندی مبتلا به کرونا در مسافرخانه محل سکونتشان قرنطینه هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: هشت تبعه هندی که مبتلا به کرونا هستند در مسافرخانه‌ای که اقامت داشتند قرنطینه هستند و اجازه خروج ندارند.

 به گزارش بوشهری ها و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر سعید کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: ۲۱ نفر تبعه هند با پرواز از امارات به شیراز و تهران وارد شده و سپس به بوشهر سفر کرده بودند، این افراد آزمایش منفی کرونای معتبر هم داشتند، اما به محض اینکه بازرسان ما در مسافرخانه‌ای در شهر بوشهر با آن‌ها مواجه شدند از آن‌ها آزمایش سریع کووید گرفته شد که هشت نفر نشان دادند مثبت هستند، پی سی آر انجام دادیم پنج نفر مثبت و سه نفر مشکوک شدند، سپس پی سی آر مجدد کردیم سه نفر دیگر هم مثبت شدند.

او گفت: از سه نفر از عوامل ایرانی هم که با این‌ افراد در ارتباط بودند آزمایش گرفته شد که آزمایش آن‌ها مثبت شد. از خانواده‌های ایرانیان هم آزمایش گرفته شد که مشکلی نداشتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: نمونه این‌ها را به تهران فرستادیم تا نوع ویروس مشخص شود. این افراد در قرنطینه هستند و با فرماندار، دادستان و استاندار هماهنگی شد و به رئیس مسافرخانه ابلاغ شده که تا پایان قرنطینه اجازه خروج ندارند، تحت الحفظ بهداشتی هستند و مایحتاجشان تامین می‌شود و در اختیارشان قرار می‌گیرد.

کشمیری ادامه داد: تبعه‌های هند و پاکستان همیشه به بوشهر می‌آیند، زیرا کار‌های فنی کشتی‌هایی که در بوشهر پهلو می‌گیرند بیشتر به عهده این افراد است.

خیز چهارم کرونا وارد سرازیری شد

او افزود: بعد از چند هفته نمودار‌ها نشان می‌دهد خیز چهارم کرونا از حالت آسانسوری خارج شده و وارد سرازیری شده است.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر گفت: از ۱۱ تا ۱۲ اردیبهشت، ۱۲۰۰ نفر را تست کردیم که تست ۳۷۰ نفر مثبت شد، در حالی که در روز‌های پیشتر اگر هزار و ۲۰۰ نفر را تست می‌کردیم ۵۵۰ تا ۶۰۰ نفر مثبت می‌شدند یعنی از دو نفر یک نفر مثبت می‌شد.

کشمیری بیان کرد: میزان ابتلا در کشور کمتر شده، در حالی که روزانه ۲۵ تا ۲۷ هزار مبتلا شناسایی می‌شد دیروز این میزان به ۱۹ هزار نفر رسید. بیشتر استان‌ها سیر نزولی دارند.
 

او با اشاره به میزان مرگ و میر‌های کرونایی در کشور، عنوان کرد: تا آخر هفته آینده به همین شکل مرگ و میر خواهیم داشت، یعنی هر سه روز هزار نفر فوت می‌کنند. با توجه به میزان بستری‌ها میزان مرگ و میر‌ها را می‌توان پیش بینی کرد به طور مثال نظام بهداشتی می‌دانست مرگ و میر در ۱۲ اردیبهشت ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر است، زیرا دو هفته پیش روزی چهار تا پنج هزار نفر بستری داشتیم و الان که این عدد به دو هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است. پیش بینی می‌شود دو هفته آینده ۲۵۰ مورد مرگ و میر داشته باشیم. هرچقدر بستری کمتر، مرگ ومیر کمتر می‌شود.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر معتقد است رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی زیر ۹۰ درصد، نتیجه مثبتی ندارد، اینکه ۳۷ درصد ماسک نزنند و ۴۰ درصد شیوه‌نامه‌ها را رعایت نکنند زحمت بقیه زیر سوال می‌رود.

ویروس برای بقای خود تغییر شکل می‌دهد

کشمیری درباره انواع جدید ویروس هم گفت: ویروس وقتی طولانی مدت می‌چرخد به شکل اولیه نمی‌ماند و شکل خود را برای بقا تغییر می‌دهد و بیماری زایی خود را حفظ می‌کند. هر جایی جمعیت بیشتر باشد احتمال تغییر ویروس وجود دارد و اکنون با ویروس‌هایی مواجه هستیم که هوشمندانه خود را قوی‌تر می‌کنند. به طور مثال گفته می‌شود گونه ویروس آفریقای جنوبی به برخی واکسن‌ها جواب نمی‌دهد.

او در همین حال تاکید کرد: با این وجود محققان هم بیکار نمی‌نشینند و به دنبال مقابله با ویروس‌های جدید می‌روند. همان طور که می‌دانید واکسن ساختن ۱۵ سال طول می‌کشد، اما در کمتر از یک سال واکسن کرونا پیدا شد و این نشان می‌دهد وقتی نیاز است محققان قوی‌تر می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: ۸۰ درصد مبتلایان در موج کنونی کرونای گونه جهش یافته یا همان انگلیسی دارند.

کشمیری با اشاره به گونه هندی، عنوان کرد: ویروس جهش یافته هندی سریع سرایت و سریع ریه را درگیر می‌کند. بر همین اساس، بعضی کشور‌ها افزون بر اینکه هیچ شهروند هندی را نمی‌پذیرند اگر شهروندانشان هم در چند روز اخیر هند بودند، اجازه ورود به کشور را ندارند و در صورت ورود جریمه سنگین برایشان در نظر گرفته می‌شود.

او گفت: در ایران هم تهمیداتی در این زمینه صورت گرفته و مرز شرق کشور برای ورود به کشور‌های همسایه شرقی یا خروج از  آنها بسته است.

رنگ بندی کرونایی بر چه اساسی تغییر می‌کند؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره نحوه تغییر رنگ‌بندی کرونایی شهرستان‌ها نیز بیان کرد: وقتی ابتلا آسانسوری است، باید به جز مغازه‌های ضروری، همه جا را ببندیم، رفت و آمد به حداقل برسد و کارکنان یک سوم سر کار بروند تا جا به جایی کم شود، وقتی با این کار‌ها ابتلا و بستری آرام گرفت دیگر این میزان محدودیت کارآیی ندارد و مشاغل گروه دو هم می‌توانند فعال باشند. اما در این شرایط گروه‌های شغلی ۳ و ۴ نمی‌توانند فعالیت کنند.

کشمیری افزود: وقتی شرایط ثابت شود وضعیت نارنجی می‌شود و زمانی که نزولی شود با یک شرایطی مشاغل ۳ هم می‌توانند فعالیت کنند.

از تزریق واکسن چه خبر؟

او درباره واکسیناسیون هم توضیح داد: تزریق واکسن در چهار مرحله انجام می‌گیرد، مرحله اول شامل کارکنان بهداشت و درمان بود، از کارکنان بیمارستان و مراکز بهداشت و درمان گرفته تا مراکز درمانی خصوصی، که تاکنون تقریبا همه کسانی که باید واکسن می‌زدند و داطلب بودند واکسن دریافت کرده‌اند که شامل ۱۰ هزار نفر می‌شود. اگر کسی هم جا مانده فرصت هست که واکسن بزند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: اکنون تزریق واکسن به سالمندان بالای ۸۰ سال را در حال اجرا داریم، سپس سراغ افراد ۷۵ سال به بالا، ۷۰ سال به بالا، ۶۵ سال به بالا، افراد کمتر از ۵۵ سال دارای بیماری زمینه‌ای و بعد مشاغلی که بیشتر درگیر هستند مانند نیروی انتظامی و خبرنگاران می رویم.

کشمیری با بیان اینکه تا الان دو میلیون و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شده است، گفت: تاکنون در ایران یک میلیون و صد هزار دوز واکسن تزریق شده است که نزدیک به ۹۰۰ هزار دوز برای بار اول و بقیه برای بار دوم بوده است. این میزان با توجه به جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری کشور کم است و باید سریع جبران کنیم.

کلیدواژه

اتباع هندی مبتلا به کرونا

کرونا هندی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی