جامعه / شناسه خبر: 63718 / تاریخ انتشار : 1400/7/14 09:39
|
به بهانه سفر رئیس جمهور به استان بوشهر؛

قطب گردشگری و اقتصادی جنوب محروم از امکانات

شهرستان گناوه دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوان در زمینه‌های مختلف است ولی تاکنون آنگونه که شایسته است توسعه نیافته و توجه ویژه دولت سیزدهم به این شهرستان خواسته مردم این دیار است.

بوشهری هاعصمت اسماعیلی؛ شهرستان گناوه از مهمترین شهرستان‌های استان بوشهر، دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوان و گاه بی‌نظیر در زمینه‌های مختلف است اما تا کنون علیرغم تلاش‌هایی که صورت گرفته آن گونه که شایسته آن است توسعه نیافته است.

این شهرستان دارای دو بندر بسیار مهم، بندر گناوه مرکز شهرستان و بندر ریگ است که نقش مهمی در داد و ستد و تجارت دریایی و صید و صیادی و گردشگری و اقتصاد دریامحور دارند و از بنادر شناخته شده در کشور و در منطقه محسوب می‌شوند.

همچنین گناوه دارای روستاهای ساحلی و گردشگرپذیر، اماکن تاریخی و گردشگری و موقعیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار است.

بندر گناوه یکی از مهمترین بنادر گردشگری کشور و استان بوشهر است که با توجه به موقعیت‌های تجاری و گردشگری هر سال میزبان میلیون‌ها هموطن از اقصی نقاط کشور است.

تا قبل از شیوع ویروس کرونا این بندر هر سال چندین برابر جمعیت خود مسافر و گردشگر را پذیرا بوده و هموطنان، این بندر زیبا را برای گذراندن تعطیلات به ویژه در نوروز در نظر می‌گرفتند.

علاوه بر بنادر مهم و استراتژیک، این شهرستان دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیار در زمینه‌های دیگر مانند گردشگری، توسعه صنایع مرتبط با دریا، کشاورزی و آبزی پروری و… است.

علیرغم همه موقعیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد در این شهرستان اما همچنان در زیرساخت‌های اساسی که پایه پیشرفت هستند دچار مشکلات اساسی است.

قطب گردشگری و اقتصادی جنوب محروم از امکانات

از جمله مشکلات این شهرستان در زمینه زیرساخت‌های بندری و دریانوردی، زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، کمبود امکانات و بیمارستان‌ها، زیرساخت‌های ورزشی، راه‌ها و محورهای مواصلاتی، شبکه دفع فاضلاب، نبود فرودگاه و عدم اتصال به خط ریلی، بیکاری جوانان و عدم توجه به اشتغال پایدار با توجه به ظرفیت‌های منطقه را می‌توان نام برد.

توسعه زیرساخت‌های اساسی شهرستان گناوه و توجه ویژه به ظرفیت‌ها در این شهرستان نه تنها در رونق اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی شهرستان بلکه در کشور و استان نیز با توجه به موقعیت آن بسیار اثرگذار خواهد بود.

توجه ویژه به این شهرستان و توسعه همه جانبه آن با توجه به موقعیت جغرافیایی و مزیت‌های و ظرفیت‌های آن از خواسته‌های مردم و مسئولان شهرستان از دولت سیزدهم است که امید می‌رود با نگاه ویژه به این شهرستان در دولت جدید شاهد پیشرفت و ترقی بیشتر در این شهرستان کمتر برخوردار کشور باشیم.

توجه به توسعه زیرساخت‌های بندری

یکی از شهروندان گناوه‌ای در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از ویژگی‌های مهم گناوه موقعیت بندری و ساحلی آن است که بیشتر مردم از این طریق ارتزاق می‌کنند و شغل آبا و اجدادی و بیشتر مردم این منطقه وابسته به آن است.

رضا محمدی افزود: با وجود آنکه دریا و دریانوردی چه به صورت تجارت و چه صید و صیادی در زندگی مردم منطقه و حتی در کشور بسیار حائز اهمیت است اما آنگونه که باید زیرساخت‌های بندری در این شهرستان فراهم نشده است.

قطب گردشگری و اقتصادی جنوب محروم از امکانات

وی گفت: بنادر این شهرستان در حال حاضر فاقد اسکله و خور مناسب برای پهلوگیری و استقرار شناورها هستند و علیرغم اینکه طرح‌های توسعه‌ای هم تصویب شده است اما هنوز عملاً تا اجرا و تکمیل راه درازی در پیش است.

وی ادامه داد: قرار گرفتن شناورها در خور با توجه به وضعیت نامناسب کنونی و تعداد زیاد شناورها و وضعیت خور بنادر در شهرستان مناسب نیست و در این زمینه باید توجه جدی شود.

وی ادامه داد: گناوه دارای بیشترین شناور سنتی در بین بنادر کشور است و توسعه زیرساخت‌های بندری، استقرار تجهیزات مدرن و مورد نیاز در بندر و گمرک نقش اساسی در توسعه این منطقه ساحل نشین و رونق زندگی مردم و اقتصاد منطقه دارد.

لزوم افزایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مجهز

یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: یکی از مشکلات در این شهرستان مشکلات حوزه درمانی و بهداشت است که باید برای توسعه زیرساخت‌های آن کار اساسی انجام شود.

مینا احمدی افزود: شهرستان گناوه بیش از صد هزار جمعیت دارد و تا پیش از شیوع کرونا به دلیل موقعیت تجاری و گردشگری سالانه میزبان میلیون‌ها مسافر و گردشگر بوده است که نیاز به زیرساخت‌های درمانی و توسعه آن را در این شهرستان ضروری می‌کند.

وی گفت: در بسیاری از موارد مردم شهرستان به منظور دست‌یابی به امکانات بهتر درمانی و پزشکی مجبورند به شهرستان‌ها یا استان‌های همجوار مراجعه می‌کنند که باعث هزینه مضاعف و دردسرهای دیگری برای آنها است.

وی ادامه داد: شیوع کرونا و نیاز به بستری و درمان بیماران در موقعیت‌های اضطراری، کمبودهای درمانی شهرستان را بیشتر نمایان کرد اگر چه نیروهای درمانی و بهداشتی تمام تلاش خود را برای کمک به بیماران به کار می‌گیرند اما توسعه مراکز و بیمارستانها و توجه ویژه به امکانات و خدمات درمانی در این شهرستان بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: افزایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مجهز، تجهیز مراکز درمانی به دستگاه‌های پیشرفته پزشکی و درمانی، افزایش تعداد پزشکان متخصص مستقر در شهرستان از درخواست‌های مردم در زمینه درمان است.

این شهروند یادآور شد: امیدواریم دولت جدید توجه ویژه ای به این شهرستان مهم به خصوص در بخش درمان و بهداشت که با سلامت و جان مردم در ارتباط است داشته باشد و شاهد توسعه این مراکز در شهرستان باشیم.

مشکلات چندین ساله فاضلاب

یکی از شهروندان گفت: سیستم فاضلاب و دفع پساب شهری از مهمترین مشکلات اساسی گریبانگیر این شهرستان است و سال‌ها است که برای حل این مشکلات درخواست‌های متعدد شده است اما تا کنون اقدام مؤثری صورت نگرفته است.

وی گفت: حل این مشکل اساسی که بهداشت و سلامت مردم را به شدت تهدید می‌کند نیازمند مصوبات ملی و کشوری است و ما انتظار داریم که به این مشکل اساسی رسیدگی شود.

لزوم توجه به اشتغال جوانان

یکی دیگر از شهروندان گفت: شهرستان گناوه دارای موقعیت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی برای اشتغال است و اگر در این شهرستان شرایط فراهم شود تا جوانان بتوانند شغل مناسب خود را داشته باشند برای مردم بسیار حائز اهمیت است.

عباس شریفی افزود: توجه به رونق تجارت، موقعیت‌های دریایی و استفاده بهینه از دریا در زمینه‌های مختلف مانند گردشگری و توریست دریایی، توسعه گردشگری شهرستان زمینه خوبی برای اشتغال جوانان است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

قطب گردشگری و اقتصادی جنوب محروم از امکانات

وی گفت: اگر چه در سال‌های اخیر در زمینه پرورش آبزیان و صنایع مرتبط کارهایی انجام شده است و سایت‌هایی پرورش آبزیان ایجاد شده است ولی در این زمینه و صنایع جانبی آن می‌توان کارهایی بزرگی انجام داد تا زمینه اشتغال بیشتر جوانان منطقه با حمایت مسئولان فراهم شود.

وی اضافه کرد: امروز جوانان شهرستان شغل مناسب ندارند و بسیاری از جوانان به دلیل بیکاری و علیرغم داشتن تحصیلات عالی دانشگاهی مجبور به انجام کارهایی مانند حمل کالا (شوتی) برای امرار معاش خانواده هستند.

حل اساسی مشکل ته لنجی

یکی از شهروندان گفت: موقعیت و ظرفیت‌های شهرستان گناوه در زمینه دریا و دریانوردی و اقتصاد مبتنی بر دریا که شغل آبا و اجدادی مردم این دیار است نیاز به توجه ویژه دارد و انتظار داریم دولت سیزدهم در رفع مشکلات مردم ساحل نشین گام‌های اساسی بردارد و مشکلاتی که سالیان سال گریبانگیر این مردم در زمینه حمل کالا و تجارت است رفع شود.

وی افزود: کالای همراه ملوان یا «ته لنجی» مشکل اساسی مردمی است که در سواحل به تجارت دریایی مشغولند و سال‌ها است که این مشکل همچنان لاینحل مانده است.

وی گفت: ارتزاق و شغل مردم ساحل نشین از همین طریق است و ما از دولت می‌خواهیم که برای حل این مشکل چاره اساسی بیاندیشد تا مردم زحمتکش بنادر بتوانند با اندک درآمد خود گذران زندگی کنند.

زیرساخت‌های ورزشی توسعه یابد

یک بانوی گناوه‌ای نیز گفت: گناوه دارای قهرمانان ورزشی در سطح ملی و بین‌المللی است اما در زمینه زیرساخت‌های ورزشی از مشکلات اساسی رنج می‌برد.

وی گفت: نبود سالن‌ها و زمین‌های ورزشی مناسب و مکان‌هایی استاندارد برای ورزش و عدم حمایت از تیم‌ها و ورزشکاران در سطح کشوری و ملی از عمده مشکلات در این شهرستان است.

وی بیان کرد: توجه به زیرساخت‌های ورزشی و توسعه این زیرساخت‌ها با توجه به استعدادها و ظرفیت‌های ورزشکاران شهرستان از درخواست‌های مردم از مسئولان و دولت جدید است که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

توجه به راه‌های مواصلاتی شهرستان

یکی دیگر از شهروندان نیز با گلایه از راه‌های ارتباطی شهرستان گفت: شهرستان گناوه از محورهای مهم ارتباطی در جنوب کشور و دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است و جاده‌های این شهرستان به دلیل آنکه مسیر بین شهرستان‌های جنوبی استان به شمال استان و همچنین استان خوزستان و فارس است مسیری پرتردد شناخته می‌شود.

قطب گردشگری و اقتصادی جنوب محروم از امکانات

وی افزود: شهرستان گناوه دارای چند راه مواصلاتی است که به شهرستان دیلم، گوره و گچساران، شهرستان دشتستان و بوشهر ختم می‌شود و به دلیل موقعیت و تجاری همه ساله مسافران و گردشگران بسیاری این شهرستان را مقصد خود انتخاب می‌کنند که باعث تردد بیشتر از در جاده‌های این منطقه می‌شود.

وی گفت: جاده گناوه - گوره گچساران، تکمیل بزرگراه گناوه - دیلم، پروژه راه گناوه به میشان، جاده ساحلی گناوه به بوشهر از جمله راه‌های ارتباطی شهرستان است که چشم راه نگاه ویژه و توجه مسئولان دولت سیزدهم است تا دغدغه‌های مردم در این زمینه رفع و رونق منطقه شود.

توجه به نقش فرودگاه و احداث خط ریلی و اتصال به راه آهن در توسعه منطقه

وی گفت: از سوی دیگر با وجود آنکه گناوه از بنادر مهم تجاری و گردشگری کشور است و احداث فرودگاه این شهرستان بیش از ۵۰ سال است مصوب شده است امام همچنان هیچ اقدامی در زمینه احداث فرودگاه صورت نگرفته و با وجود اهمیت آن در رونق اقتصادی شهرستان همچنان از احداث آن خبری نیست.

وی بیان کرد: از سوی دیگر در حالی که شهرستان گناوه از محورهای مهم ارتباطی کشور است اما از احداث خط ریلی و اتصال به راه آهن نیز محروم است و انتظار داریم تا دولت محترم در این زمینه به شهرستان نگاه ویژه داشته باشد.

موارد گفته شده بخشی از مشکلات شهرستانی است که قطب گردشگری و اقتصادی در جنوب کشور محسوب می‌شود و مردم ولایتمدار، سخت کوش، دریادل آن در انتظار رسیدگی ویژه دولت سیزدهم به آنها و رفع چهره محرومیت از منطقه هستند./ مهر 

کلیدواژه

گناوه

سفر رییس جمهور

بندر ریگ

استان بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی