جامعه / شناسه خبر: 74087 / تاریخ انتشار : 1400/9/24 11:46
|

ماجرای تجمع و مسدودکردن مسیر ماشین‌آلات سنگین در لاور شرقی دشتی

جمعی از اهالی روستای لاورشرقی در بخش مرکزی شهرستان دشتی با تجمع خود، در اعتراض به رفت و آمد ماشین‌آلات سنگین کارخانه سیمان مند و تخریب راه دسترسی مردم به مرکز شهرستان این راه را مسدود کردند.

بوشهری هاجمعی از اهالی روستای لاورشرقی در بخش مرکزی شهرستان دشتی  با تجمع خود، در اعتراض به رفت و آمد ماشین‌آلات سنگین کارخانه سیمان مند و تخریب راه دسترسی مردم به مرکز شهرستان این راه را مسدود کردند.

به گزارش بوشهری‌ها ، به نقل از فارس ؛ با گذشت بیش از پنج سال از شروع عملیات بهسازی و تعریض ۲۰ کیلومتر از مسیر منتهی به کارخانه سیمان مند، تا کنون تنها پنج کیلومتر از مسیر بهسازی شده است و بخش عمده این راه که مربوط به دهه ۶۰ می‌باشد، تخریب شده است و رفت و آمد در آن با دشواری انجام می‌شود.

مشکلات جاده لاور شرقی باعث شده است عمر مفید خودروهای مردم این روستا و روستاهای منطقه طسوج  کاهش یابد. هر چند احتمال تصادفات و مرگ و میر مردم هم در این جاده به خاطر خرابی راه وجود دارد.

دلیل مسدودسازی مسیر لاور

حوادث متعدد جاده‌ای در مسیر خورموج به لاور شرقی و همچنین بی‌تفاوتی کارخانه سیمان مند در عمل به مسؤولیت‌های اجتماعی خود در این منطقه باعث شد تا امروز مردم محلی با مسدود کردن این مسیر و تجمع در آنجا صدای اعتراض خود را به گوش مسئولین برسانند.

گفته می‌شود یکی از عوامل تخریب این راه کارخانه سیمان مند و تردد ماشین‌های سنگین منتسب به این کارخانه است.

تخریب جاده توسط ماشین آلات سنگین کارخانه سیمان

عضو سابق شورای اسلامی روستای لاورشرقی با اشاره به اینکه راه روستایی خورموج به لاور شرقی متعلق به دهه ۶۰ و با دیدگاه حمل و نقل محصولات کشاورزی و عبور و مرور اهالی روستاهای لاورشرقی و منطقه طسوج طراحی و اجرا شده است، بیان داشت: بعد از استقرار و بهره‌برداری کارخانه سیمان مند دشتی در روستای لاور شرقی و گسترش عبور و مرور ماشین آلات کارخانه سیمان اعم از بونکر و تریلرهای حمل سیمان و عدم توجه به تعریض جاده‌ از سوی مسئولین این راه به طور کلی نابود شده است.

تعطیلی یکساله پروژه ترمیم مسیر

غلامرضا حسین‌پور افزود: از پنج سال پیش عملیات بازسازی و تعریض این جاده در دو قطعه ۱۰ کیلومتری با بودجه ۲۰ میلیاردی تعریف و شروع به کار گردید، اما علی‌رغم گذشت پنج سال از این موضوع عملیات راهسازی بیش از یک سال است که تعطیل شده است.

وی با بیان اینکه پیمانکار اعلام می‌کند که قسمتی از مطالبات را دریافت نکرده‌ام، اضافه کرد: مسئولان شهرستانی نیز با توجه به اینکه تقریبا هشت کیلومتر از راه تعریض شده است، مجدداً مبلغ ۱۴۰ میلیارد برای ادامه مسیر تعیین می‌کنند که از توان اعتبارات شهرستانی خارج بوده و باید در ردیف اعتبارات ملی قرار گیرد.

عضو سابق شورای اسلامی روستای لاورشرقی تصریح کرد: از آنجایی که کارخانه سیمان مند دشتی از مراتع و آب و خاک این روستا استفاده کرده است و باید در قبال مسئولیت‌های اجتماعی خود اهتمام ورزد، خواست عمومی ملت سلحشور و شهیدپرور و ولایی روستای لاورشرقی تعریض مابقی جاده توسط کارخانه سیمان است. بنابراین به همین منظور امروز تعدادی از اهالی روستای لاورشرقی که نگران جان و مال خود و فرزندانشان در این مسیر پرخطر هستند و از آنجایی که طی یک ماه اخیر در این مسیر تصادفات متعدد منجر به فوت نیز اتفاق افتاده است، امروز دست به تحصن مسالمت‌آمیز زده و خواستار رسیدگی مسئولین به این موضوع مهم هستند.

کمبود اعتبار علت تعطیلی پروژه

فرماندار دشتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان دشتی با بیان اینکه بهسازی و ترمیم جاده لاور شرقی چند سالی است که شروع شده است و بخشی از آن انجام شده و بخشی دیگر قسمت بیشتر آن باقی مانده است، اظهار داشت: بخشی از راه در حال حاضر در دست پیمانکار است که بخاطر مشکلات مالی ترمیم و بهسازی آن متوقف شده است و انشاله جلساتی را با مسؤولین استانی، جهت هماهنگی‌های لازم و اختصاص بودجه برای ترمیم جاهایی که راه شانه ندارد، برگزار خواهیم کرد.

عبدالله نادری با اشاره به اینکه به علت مساله اعتبارات و تخصیص اعتبارات لازم در حال حاضر این پروژه تعطیل است، عنوان کرد: مردم نیز مطالباتی دارند و خواستار یک جاده امنی هستند که مطالبه درستی است. بخاطر همین تجمعی کاملا آرام و مسالمت‌آمیز داشتند که آن‌ها را به فرمانداری دعوت کردیم و طی نشستی که با تعدادی از آنان داشتیم، مقرر شد پیگیری هایی انجام دهیم و انشاله مشکل بخشی از نقاط حادثه‌خیز را برطرف کرده و جاهایی که نیاز به نصب علائم راهنمایی و رانندگی هست، علائم را گذاشته و همچنین کارخانه سیمان نیز در این مساله همکاری نموده و تعاملات اجتماعی با مردم منطقه داشته باشد. همچنین قرار شد هزینه سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان منطقه توسط کارخانه سیمان پرداخت شود.

۶۰ میلیارد تومان به ترمیم مسیر اختصاص یافت

فرماندار دشتی با بیان اینکه جهت تسطیح و بهسازی این مسیر اعتبارات سنگینی نیاز است، خاطرنشان کرد: برای تسطیح این راه طبق برآوردی که توسط وزارت راه و اداره کل راه و شهرسازی استان صورت گرفته ۶۰ میلیارد تومان است. بخاطر همین به زودی نشستی با مسؤولین استانی برگزار خواهیم کرد که بتوانیم بخشی از مسیر که نیاز به اصلاح دارد و جاهایی از آن که شانه ندارد، مشکل را برطرف کنیم و خطرات مسیر برطرف شود.

کلیدواژه

لاور ساحلی

بوشهر

تنگستان

شهرستان دشتی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی