جامعه / شناسه خبر: 74258 / تاریخ انتشار : 1400/10/6 15:24
|
مینا خویینی

تصاویر کودکانتان را منتشر نکنید

کودکان والدین قرن بیست و یکم گاهی حتی قبل از در آمدن اولین دندان شیری، یا حتی فراتر از آن قبل از تولد، زمانی که مادر یا پدر عکس اولتراسوند را در فیس‌بوک پست می‌کنند

بوشهری ها / کودکان والدین قرن بیست و یکم گاهی حتی قبل از در آمدن اولین دندان شیری، یا  حتی فراتر از آن قبل از تولد، زمانی که مادر یا پدر عکس اولتراسوند را در فیس‌بوک پست می‌کنند، صاحب ردپای مجازی در شبکه های اجتماعی می شوند. البته، بچه دار شدن یک اتفاق شیرین  است که می خواهید با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارید. با این حال، برخی از والدین در به اشتراک گذاشتن رویدادهای زندگی کودک خود زیاده روی می کنند.باید توجه داشت که استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی، با خطراتی همراه است.

 

خطرات ارسال عکس های بچه ها در اینترنت

عواملی وجود دارد که باید قبل از ارسال عکس فرزندان خود در فضای مجازی به آنها فکر کنید چون با ظهور رسانه های اجتماعی، دو تهدید جدی وجود دارد؛ . اول اینکه، رسانه های اجتماعی فراگیر هستند. شما نمی توانید آن را نادیده بگیرید کوچکترین خبر به راحتی می تواند در بستر شبکه های مجازی دست به دست و منتشر شود دوم اینکه، حذف محتوا بعد  از ارسال آنلاین بسیار کار دشواری است. چند «لایک» و «اشتراک‌گذاری» زنجیره ای  می‌تواند تصویری از فرزند شما را برای افرادی که حتی نمی‌شناسید ارسال نماید، و وقتی روی هارد دیسک شخص دیگری قرار گرفت، هرگز نمی‌توانید آن را حذف کنید.

 

نکته مهم این است که این تهدید با بزرگ شدن  بچه ها از بین نمی رود و می توانند برای نوجوان شما خطرات جدی را پیش بیاورد. گرچه این هنوز اثبات نشده است اما گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد  که اشتراک‌گذاری بیش از حد اطلاعات حساسی مانند نام کامل، تاریخ و محل تولد در کنار عکس کودکان می‌تواند به کلاهبرداران کمک کند تا هویت فرزندان شما را بدزدند. نیویورکر یک مطالعه ای انجام داد  که تخمین می‌زند تا سال 2030، تقریبا عامل دو سوم از موارد کلاهبرداری هویتی نوجوانان امروز  «اشتراک‌گذاری» اطلاعات هویتی آنها در کودکیست.

 

10 نکته ای که باید قبل از اشتراک گذاری عکس های کودک در رسانه های اجتماعی در نظر بگیرید

 

  1. قبل از ارسال عکس های ممنوعه دو بار فکر کنید

 

شاید رفتار هیجانی کودک نوپایتان مانند  عصبانیت یا هر رفتار نادرست دیگری  آنقدر خنده دار و شیرین است که شما مشتاقانه آن را  در رسانه های اجتماعی به اشتراک  می گذارید، قرار دادن هر پستی از کودک در شبکه اجتماعی ایجاد یک اثر دائمی در این شبکه هاست که بچه های شما را تا آخر عمر دنبال می کند. کارشناسان فرزندپروری می گوید: «این نوع به اشتراک گذاری نه تنها بی احترامی به فرزند شما است، بلکه باید در نظر داشته باشید که دیگران چه درک و برداشتی از این نوع تصاویر یا ویدیوها خواهند داشت و در مورد تاثیر آن در بزرگسالی فرزندتان فکر کنید.  دکتر لورا مارکهام. نویسنده  در کتاب پدر و مادر آرام، بچه های شاد،  می نویسد با انتشار عکسهای ممنوعه کودکان خود زمینه  تحقیر آنان را در آینده، توسط هم سن و سالهای وی در  مدرسه، دانشگاه و حتی کارفرمایان آنان ایجاد می کنید.بار دیگر قبل از ارسال عکسهای کودک خود در شبکه های اجتماعی  از خود بپرسید اگر به جای او شما در عکس بودید، چه احساسی داشتید؟

 

  1. پیامی که به فرزندانتان می دهید را در نظر بگیرید

 

به عنوان والدین، ما دائماً به فرزندان خود در مورد خطرات استفاده از نادرست از رسانه های اجتماعی گوشزد می کنیم و به آنها در مورد فعالیت  ایمن در فضای مجازی  آموزش می دهیم. اما خیلی اوقات ، ما توصیه های خود را هنگام ارسال عکس از آنها نادیده می گیریم. دکتر مارکهام می گوید: «وظیفه ما آموزش و الگوسازی سواد رسانه  و استفاده ایمن از شبکه های اجتماعی است. وقتی بچه‌ها دائما با  عکس‌های آنلاین خود مواجه می‌شوند، تصور می‌کنند که این یک امر عادی است. ما به طور ناخواسته به آنها می‌آموزیم که هیچ حریم خصوصی و کنترلی بر تصاویر آنلاین خود ندارند.»

 

  1. حواستان به دادن اطلاعات شخصی باشد

 

طبق یک مطالعه در بریتانیا والدین به طور متوسط ​​تقریباً 1500 عکس از فرزندان خود را قبل از پنج سالگی خود به اشتراک می گذارند. بسیاری از والدین خبر تولد نوزادان خود در سراسر شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند، حتی گاهی با هشتک کردن نام فرزندان خود انتشار اطلاعات را سرعت می بخشند.

گاهی مشاهده می شود  که والدین برای کودکی که هنوز قادر به صحبت کردن   حساب اینستاگرام راه اندازی می کنند. اگرچه این بسیار زیبا است، اما  سارقان هویت دیجیتالی با استفاده از این اطلاعات خود را جای نوجوان شما  در شبکه های اجتماعی معرفی می کند که این می تواند بسیار خطرناک و چالش آفرین باشد به گفته کتی گریر کارشناس ملی امنیت اینترنت در آمریکا ، اگر همه اطلاعات هویتی  فرزندان شما قابل جستجو و دسترسی باشند، هر کسی می تواند هر چیزی را در مورد آنها بداند. او می‌گوید: «برای به حداکثر رساندن ایمنی در شبکه های مجازی ، اطلاعاتی را که درباره فرزندانتان به اشتراک می‌گذارید محدود کنید

از ارسال عکس های برهنه کودکانتان جداخودداری کنید

 

تصاویر فرشته های کوچک شما در حمام، یا در حال آبتنی در حیاط به صورت برهنه  یا حتی با لباس زیر ممکن است برای شما زیبا و دوست داشتنی باشد، اما با پست کردن آن ، دیگر هیچ کنترلی روی آن ندارید و هر کسی می تواند به آن دسترسی و در آن دخل و تصرف نماید.. کتی گریر می‌گوید: "احتمال دارد با انتشار این تصاویر توجه افراد بیمار را جلب و کودکانتان را در معرض سو استفاده های غیر اخلاقی قرار دهید. "ایمنی رسانه های اجتماعی برای فرزندان شما بسیار مهم است، بنابراین برای حفظ شرایط نرمال ، لباس های آنها را بپوشانید."

 

  1. مراقب فاش کردن مکان های جغرافیایی خود باشید

توجه داشته باشید ردیابی شما  با استفاده از اطلاعاتی که از عکس هایی که به صورت آنلاین ارسال می کنید بسیارساده وآسان است . برای محافظت از فرزندانتان در برابر  تعیین موقعیت فیزیکی و جغرافیایی آنان توسط  شکارچیان کودک، برچسب‌گذاری جغرافیایی و خدمات شناسایی موقعیت مکانی را روی دستگاه های خود غیرفعال کنید و هرگز جزئیات مربوط به محل زندگی‌تان را منتشر نکنید. مراقب علائم  یا نشانه خاصی از مکان‌هایی که شما و/یا فرزندانتان مکرراً در آنجا حضور دارید باشید. و پس‌زمینه‌هایی با مکان‌های دیدنی قابل تشخیص را نشان ندهید. مثلا اگر می خواهید عکس کودک دلبندتان را در اولین روز مدرسه با کوله پشتی منتشر کنید حواستان باشد که این عکس در مقابل درب مدرسه با تابلوی قابل شناسایی نباشد. به طور کلی نشانه های کلیدی مکان زندگی یا تحصیل فرزندتان را به سادگی در معرض دید میلیونها کاربر قرار ندهید. و نکته مهم بعد عکسهای سفرهای خود را چند روز بعد از پایان سفر منتشر کنید.

 

 

  1. مجوز ارسال را دریافت کنید

ممکن است شما تصور کنید بواسطه نقش والد می توانید یا حق دارید تصاویر مربوط به کودکتان رامنتشر کنید. اگر چه فرزند نوپا یا کودک شما نظری در مورد انتشار تصاویرش ندارد اما بررسی ها نشان داده آنها پس از رسیدن به سن نوجوانی از انتشار عکسهای خود احساس بسیار ناخوشایندی را تجربه می کنند و اغلب فکر می‌کنند والدین‌شان بدون رضایت آن‌ها مطالب زیادی درباره آنها به اشتراک گذاشته اند. دکتر لورا مارکهام می‌گوید"فرزندان ما حق دارند تصمیم بگیرند که چه چیزی در مورد آنها منتشر شود و شایسته است که حریم خصوصی آنها توسط ما نقض نشود."

 

مراقب واکنش متقابل باشید

وقتی تصاویر کودکانتان را  را به‌صورت آنلاین مخصوصاً به صورت  عمومی و  برای همه، پست می کنید به این فکر کنید که دیگران با دیدن عکس‌ها چه فکری می‌کنند. ممکن است  دیگران به دلیل مشکلاتی که با شما دارند  حس خوبی از دیدن تصاویر کودک شما نداشته باشند و پس از هر بار دیدن این تصاویرنفرت و  انزجار آنان شدت گرفته و به دنبال انتقام جویی باشند.که  این می تواند بسیار آسیب زا باشد. موارد بسیار زیادی وجود دارد که افراد به دلیل اشتراک گذاری بیش از حد در رسانه های اجتماعی مورد حمله قرار گرفته اند.

 

  1. به تنظیمات حریم خصوصی خود توجه کنید

 

اگر می‌خواهید عکس‌هایی را در رسانه‌های اجتماعی پست کنید، تنظیمات حریم خصوصی خود را به طور منظم بررسی کنید. در مطالعاتی که اخیرا صورت گرفته است  89 درصد از والدین تنظیمات حریم خصوصی دستگاههای هوشمند (تلفن همراه) خود را در بیش از یک سال اخیر  بررسی نکرده اند. فیس بوک، اینستاگرام و سایر برنامه های رسانه های اجتماعی همه تنظیمات متفاوتی دارند. ممکن است بدون اینکه متوجه شوید،  عکس‌های خود را برای عموم مردم، که کاملاً بیگانه  هستند، به اشتراک بگذارید. لاول می‌گوید: «پست عمومی به این معناست که هر کسی در هر کجا می‌تواند آن را ببیند. "پست های خود را خصوصی نگه دارید، نمایه های کاربری  خود را در حالت خصوصی تنظیم  و مطمئن شوید که پست های شما فقط برای مخاطبان تایید شده از طرف شما که  از دوستان و خانواده هستند  قابل مشاهده است."

 

  1. افق دیدتان را وسیع تر کنید

هیچ کس واقعاً نمی داند که بعد  از انتشار عکس ها در رسانه های اجتماعی چه اتفاقی می افتد. فیس‌بوک (که مالک اینستاگرام و واتس‌اپ نیز هست)  اخیراً به دلیل نقض داده‌ها ، اطلاعات شخصی هزاران کاربر خود را منتشر کرد. آیا واقعاً می‌خواهید که این شرکت‌ها به انواع اطلاعات  مربوط به فرزندانتان که گاهی ناخواسته منتشر می کنید  دسترسی داشته باشند؟

 لاول می‌گوید: «اگر چه استفاده از فناوری برای ارتباط با  خانواده و دوستان در سراسر جهان فوق‌العاده است ،اما  چیزهای زیادی وجود دارد که ما نمی‌دانیم.» "با این تفاسیر ، تصمیم گیری هوشمندانه و دقت در آنچه که پست می کنید به زیرکی و خرد رسانه شما  برمی گردد."

 

  1. در لحظه حضور داشته باشید

 

وقتی  کودک شما در حال اجرا  یک نمایش یا بازی در یک مسابقه است، مطمئناً شما می خواهید هر لحظه غرور آفرین را با دوربین ثبت کنید، بنابراین می خواهید  آن را با خانواده، دوستان (و شاید تمام دنیا) به اشتراک بگذارید. واقعیت این است که اغلب ما این  کار را انجام داده ایم. اما، توجه داشته باشید کودک از درک این حس شما عاجز است و تصور می کند شما به جای تماشای آنها،  تلفنتان را در مقابل صورتتان گرفته ایدو نمی خواهید یا  نمی توانید به طور کامل تماشاچی برنامه او باشید توصیه می کنم برای ایجاد احساس بهتر در فرزندتان  و نیز حفظ امنیت رسانه ای او گوشی تلفن را کنار گذاشته و برنامه کودکتان را با غرور تماشا کنید و از دیدن این هدیه ای الهی لذت ببرید.قطعا از این تجربه لذت بیشتری خواهید برد.

 

مینا خوئینی

کارشناس ارشد علوم تربیتی

کلیدواژه

مینا خویینی

کودکان

دنیای مجازی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی