سیاست / شناسه خبر: 84828 / تاریخ انتشار : 1400/11/3 09:38
|

حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه حداقل به ۱۰میلیارد دلار افزایش می‌یابد

بوشهریها/ رئیس گروه دوستی پارلمانی روسیه و ایران گفت: با توافقات انجام‌شده حجم مبادلات تجاری ایران با روسیه از ۴میلیارد دلار حداقل به ۱۰میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

بوشهری ها / ابراهیم رضایی گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه نفت یکی از توافقات سفر رئیس جمهور به روسیه است و  قرار شد روس‌ها به ویژه شرکت‌های نفتی بزرگ در میادین نفتی ایران سرمایه‌گذاری کنند.

این موضوع را رئیس گروه دوستی پارلمانی روسیه و ایران شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران از طریق ارتباط تصویری در فضای مجازی مطرح کرد.

او گفت: توسعه صادرات محصولات کشاورزی از جمله گوجه فرنگی، خرما، محصولات جالیز، مرکبات و دیگر تولیدات به کشور روسیه مورد توجه قرار گرفت که عمدتاً به نفع کشاورزان و تولیدکنندگان است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می گوید: توافقاتی در جهت تبادل محصولات کشاورزی از جمله واردات محصولات مورد نیاز مانند گندم انجام شده و با توجه به اینکه ارتباط با اروپا باید از مسیر ایران عبور کند قرار شد کریدور شمال - جنوب تکمیل و راه‌اندازی شود.

رضایی گفت: کریدور شمال - جنوب از مسیر‌های مهم ترانزیت است و ایجاد خط ریلی، توسعه راه‌های زمینی و خط دریایی از توافقات انجام شده در سفر رئیس جمهور به روسیه است.

به گفته او  توسعه زیرساخت‌ها برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی مورد تأکید قرار دارد و  بخشی از این زیرساخت‌ها توسط دولت از جمله ایجاد زیرساخت حمل و نقل و بخشی هم مانند راه‌اندازی کنسرسیوم و شرکت‌های بزرگ اقتصادی و کامیون‌های یخچالی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی روسیه و ایران گفت: رفع موانع در صادرات محصولات ایران به روسیه را از دیگر توافقات انجام شده است و  قرار شد موانع گمرکی در تسریع صادرات کالا‌ها و محصولات ایرانی به روسیه برداشته شود.

او می گوید: اگر از واردات ۲۰۰ میلیارد دلاری روسیه حداقل ۱۰ درصد آن از ایران باشد تحول مهمی در حوزه اقتصاد ایجاد می‌شود.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی و نفت، تکمیل جاده‌های اصلی و روستایی، ساخت سد دهرود دشتستان، بررسی مشکلات آبرسانی و تکمیل سد‌ها و طرح‌های آب‌شیرین‌کن استان بوشهر را مورد تأکید رئیس جمهور و وزیران یاد شده دانست.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی می گوید: رئیس جمهور قول دادند که مجددا به استان بوشهر سفر کنند و با حضور در پارس جنوبی موضوعاتی همچون مسئولیت‌های اجتماعی صنایع مستقر در این منطقه مورد بررسی قرار گیرد.

او گفت: در گفت و گو با رئیس جمهور در مورد مصوبات سفر به استان و لزوم تسریع در تخصیص اعتبارات و اجرای طرح‌ها تاکید کردیم که رئیس جمهور هم وعده پیگیری و تسریع در موضوع را داد.

 

او می گوید: همچنین راجع به احداث سد دهرود و جاده نمازگاه - ارم - بوشکان که در این سفر به مصوبات اضافه شده بود با رئیس جمهور صحبت کردم و مقرر شد که در دستور کار قرار گیرد.

به گفته رضایی توسعه صنایع نفت و گاز و صنایع پایین دستی نفت، بهبود وضعیت آب استان و به‌ویژه شهرستان دشتستان از طریق تکمیل سد‌ها و آب‌شیرین‌کن‌ها، تعیین تکلیف اسناد زمین‌های مردم در شهر‌های مختلف دشتستان، توسعه راه‌های روستایی، احقاق حقوق مردم استان در پارس جنوبی و پاسخ به مطالبات مردم جنوب استان و ... از دیگر مواردی بود که با رئیس جمهور مطرح و خواستار پیگیری آن شدیم.

او گفت: در حوزه صنایع پارس جنوبی تقریبا هیچ مدیر بومی نداریم و این موضوع را با رئیس جمهور در میان گذاشتیم و ایشان هم به وزیر نفت دستور پیگیری این موضوع را دادند.

رضایی می گوید: در نشست با وزیر نفت نیز راجع به استقلال نفت نرگسی از گچساران و پاسخگویی به شهرستان دشتستان صحبت کردیم و ایشان هم بر پیگیری موضوع تاکید کرد.

کلیدواژه

تجاری ایران و روسیه

رئیس گروه دوستی پارلمانی

ابراهیم رضایی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی