سیاست / شناسه خبر: 85210 / تاریخ انتشار : 1400/12/2 09:20
|

۲۲ درصد بستری‌های کرونایی استان بوشهر کودکان هستند

بوشهریها/ سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: درصد ابتلای کودکان به کرونا در پیک ششم بیشتر شده به نحوی که در زمان حاضر ۲۲ درصد بستری‌های مبتلا به اُمیکرون در بیمارستان‌های این استان

بوشهری ها / دکتر قاسم برجویی: این درحالی است که در موج‌های قبل شیوع ویروس کرونا کودکان کمتر مبتلا و شرایط به نحوی بود که در بخش‌های بزرگسال با کمبود تخت و بخش‌های کودکان خلوت و حتی برخی از تخت‌ها تعطیل شده بود اما با شیوع سویه اُمیکرون کودکان نیز از خطر ابتلا در امان نیستند.

وی بیان کرد: سوش اُمیکرون تمایل دارد قسمت فوقانی مجاری تنفسی را درگیر کند و با علائمی مانند سرماخوردگی، سینوزیت و عفونت گوش در کودکان خیلی بیشتر اتفاق می‌افتد و با توجه به اینکه کودکان زیر ۱۲ سال واکسینه نشدند این موج همه گیری در بین این گروه سنی اتفاق افتاد و تعداد ابتلای کودکان از نظر آماری قابل توجه است.

برجویی گفت: در این شرایط با توجه به توصیه کمیته‌های علمی و مراکز جهانی در مورد واکسیناسیون کودکان و نتایج به دست آمده از تحقیقات انجام شده از سوی دانشمندان مهمترین توصیه مجموعه بهداشت و درمان به خانواده‌ها واکسیناسیون کودکان پنج تا ۱۲ سال است.

وی اظهار کرد: با توجه به سرایت پذیری قابل توجه اُمیکرون و ابتلای بالای کودکان دراین سوش انتظار می‌رود خانواده‌ها برای ارتقای سطح ایمنی جامعه با جدیت و حساسیت بیشتری نسبت به واکسیناسیون کودکان خود اقدام کنند.

به گفته برجویی در زمان حاضر تنها ۲.۴ درصد کودکان استان بوشهر در رده سنی پنج تا ۱۲ سال در یک هفته گذشته که واکسیناسیون این جمعیت آغاز شده در استان بوشهر واکسن دریافت کرده اند که این روند باید با سرعت بیشتری انجام شود.

وی یادآور شد: خانواده‌هایی که یقین دارند کودکان آنها در هفته اخیر علامت تب، بدن درد و سرفه خلط دار نداشته می توانند با خیال راحت نسبت به واکسیناسیون کودک خود اقدام کنند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: اگر به عدد قابل قبولی در واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۲ سال دست یابیم آن وقت می‌توان پوشش واکسیناسیون دانش‌آموزی را کامل تلقی و برای سال تحصیلی آینده شرایط بهتری برای آموزش حضوری پیش بینی کرد.

برجویی تاکید کرد: اگر کودک علائم مشکوکی از جمله سرفه، ترشحات خلط دار، تنگی نفس، اسهال، استفراغ، دردهای شکمی و بی‎‌حالی دارد باید به پرشک مراجعه و از مصرف خودسرانه دارو پرهیز شود چون اگر درگیری ریه اتفاق افتد و شرایط بیمار حاد و از مشاوره‌های غلط و خود درمانی استفاده شود ممکن است زمان مناسب برای درمان از دست برود.

تزریق یک میلیون و ۷۹۵ دُز واکسن کرونا در استان بوشهر

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تاکنون یک میلیون و ۷۹۵ هزار و ۳۹۸ دُز واکسن در این استان تزریق شده است.

وی افزود: از این شمار ۸۰۴هزار و ۱۲۵ نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال نوبت اول، ۷۲۶هزار و۹۵۲ نفر نوبت دوم و ۲۶۴هزار و۳۲۱ نفر نیز نوبت سوم واکسن خود را در استان بوشهر دریافت کرده اند.

برجویی یادآور شد: براین اساس در زمان حاضر ۸۴.۴ درصد جمعیت ۱۸ سال به بالا نوبت اول، ۷۷.۶ درصد نوبت دوم و ۳۱.۴ درصد نیز نوبت سوم خود را تزریق کرده اند.

ابتلای ۱۰هزار و ۱۵۳ نفر به اُمیکرون در بوشهر

به گفته برجویی در یک ماه بهمن ۱۰هزار و ۱۵۳ نفر به اُمیکرون مبتلا شدند که این آمار نسبت به ابتلای ۵۸۷ نفری دی ماه در استان بوشهر بیش از ۲۰ برابر افزایش نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: هرچند سویه اُمیکرون نسبت به دلتا ضعیف‌تر اما شیوع آن نسبت به سایر سویه‌ها ۱۰ برابر است و همین امر باعث افزایش میزان کُشندگی این ویروس شده است.

برجویی یادآور شد: براساس آمارها ۳۷ نفر در بهمن ماه بر اثر ابتلا به اُمیکرون در استان بوشهر جان خود را از دست دادند این در حالی است که در دی‌ماه تنها یک نفر بر اثر ابتلا به این ویروس فوت شده بود  و این خطرناک بودن این سویه را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: با توجه به درپیش بودن خریدها و مسافرت‌های نوروزی باید از اکنون سناریوهای مختلفی برای پشت سر گذاشتن تعطیلات نوروزی با کمترین خسارت داشته باشیم.

کلیدواژه

دکتر قاسم برجویی

سرپرست معاونت بهداشتی

علوم پزشکی بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی