سیاست / شناسه خبر: 86293 / تاریخ انتشار : 1401/1/28 11:09
|

آیین«گِرگِشو» در استان بوشهر همزمان با میلاد کریم اهل‌بیت(ع) اجرا شد

بوشهریها| در نیمه ماه رمضان کودکان بوشهری همزمان با میلاد حضرت امام حسن مجتبی(ع)، آیین «گِرگِشو» برگزار کردند.

بوشهری ها /

 
آیین«گِرگِشو» در استان بوشهر همزمان با میلاد کریم اهل بیت (ع) اجرا شد

 

در ماه مبارک رمضان آیین‌ها و مراسم گوناگونی در استان بوشهر برگزار می‌شود که یکی از این مراسم گِرگِشو است.

در نیمه ماه رمضان کودکان بوشهری همزمان با میلاد حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام با کیسه‌های رنگی و لباس‌های محلی به در خانه‌ها رفته تا صاحب خانه در کیسه آنها خوراکی و تنقلات بریزد و به این صورت صاحب خانه نذر خود را ادا می‌کند.

کلمه «گِرگِشو» تغییر یافته کلمه گره‌گشا است که طبق روایات و اعتقاد مردم استان بوشهر، این آیین از زمانی آغاز شد که حضرت زهرا (س) به مناسبت تولد نخستین فرزند خود، با پخش شیرینی بین کودکان همسایه و محله، خوشحالی خود را با آنها تقسیم کرد.

در استان بوشهر به‌خصوص شهرستان‌های جنوبی این استان، هر سال عصر روز 14 ماه رمضان یا بعد از افطار، کودکان و نوجوانان به صورت گروهی، در خانه‌ها را می‌کوبند و صاحب‌خانه‌ها نیز با کیسه، مجمع یا ظرف پر از خوردنی به میان آنها رفته و خوردنی‌ها را بین کودکان تقسیم می‌کند؛ این اقلام می‌تواند شیرینی، آجیل، میوه، بیسکویت و یا حتی پول باشد.

برخی خانواده‌ها نیز که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند، این رسم را پرشورتر برگزار کرده و محتویات پذیرایی خود را به صورت 7 نوع خوراکی مختلف در بسته‌بندی قرار می‌دهند که شامل کشمش، نخود، نقل، نبات، پسته، بادام و انجیر است.

 در این رسم کودکان برای هر منزل که به آنها خوراکی بدهد یا خانه‌ای که این رسم را فراموش کرده باشد، شعر مخصوص به‌خود را برای آنها می‌خواند.

این رسم تا نیمه‌های شب ادامه می‌یابد و کودکان مشتاقانه، در همه منازل محله و حتی محله‌های دیگر را می‌کوبند و با خواندن شعرهای خاصی، این رسم را زنده نگه می‌دارند.

در برخی از شهرستان‌های استان بوشهر، حتی مسئولان شهر نیز برای برگزاری هرچه بهتر این آیین، از روز قبل تدارکات مراسم را مهیا می‌سازد تا این رسم بیش از پیش خود را در میان یاد مردم حفظ کنند.

شهروندان شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر معتقد هستند برگزاری این رسم سبب افزایش برکت و دفع بلا می‌شود، برای همین این رسم هرساله، توسط خیل بزرگی از مردم برگزار می‌شود.

سالمندان معتقد هستند، اجرا این رسم، معادل با شریک شدن در شادی اهل‌بیت (ع) در تولد امام حسن مجتبی (ع) است و با برگزاری این رسم، ارادت خود را نسبت به حضرت فاطمه زهرا (س) اعلام می‌دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آنچه که بیش از همه در برگزاری این رسم اهمیت دارد، بعد اجتماعی بودن و ترویج همدلی بین مردم است؛ رسمی که عدالت را خود جای داده است چراکه هرکس در منزلی را بزند بدون در نظر گرفتن دارایی کودک و نوجوان، به او اقلام خوراکی داده می‌شود.

پیشکسوتان مراسم رمضان در استان بوشهر تجلیل شدند

همچنین مراسم باشکوه آیین رمضان با هدف تجلیل از پیشکسوتان مراسم رمضان در استان بوشهر و معرفی و پاسداشت آیین‌های ایام ماه مبارک رمضان همزمان با شب‌های ماه رمضان با حضور مردم و مسئولان برگزار شد.

دبیر اجرایی مراسم آیین‌های رمضان در ارتباط با این مراسم گفت: در ایام ماه رمضان، در نقاط مختلف استان آیین‌های مختلفی برگزار می‌شود.

حسین مظفری اضافه کرد: در این مراسم از 4 پیشکسوت آیین‌های رمضان در استان تجلیل شد.

وی ادامه داد: در این مراسم آیین سنج و دمام بوشهری، قرائت قرآن سنتی توسط قاری بین‌المللی، آیین گره‌گشو توسط هنرمندان و نوجوانان اجرا شد.

دبیر اجرایی آیین‌های رمضان خاطرنشان کرد: آیین نادعلی خوانی ویژه شب‌های 19، 20 و 21 رمضان در مسجد تاریخی ریشهر بوشهر برگزار می‌شود.

وی گفت: اجرا آیین دم‌دم سحری توسط شماری از هنرمندان محله کوتی بوشهر و اجرا مناجات خوانی محلی بوشهری و آوای «آب است تریاک» توسط مشهدی کرم کرمی آزاد با سن 93 سال که سابقه بیش از 70 سال اجرا مناجات در بوشهر دارد هم از دیگر برنامه‌های شب آیین‌های رمضان بود.

کلیدواژه

در نیمه ماه رمضان

آیین«گِرگِشو

استان بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی