سیاست / شناسه خبر: 86657 / تاریخ انتشار : 1401/2/12 13:05
|
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر:

قطب‌های کشاورزی این استان در وضعیت بحرانی قرار دارد

بوشهریها| مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: باتوجه به اینکه قطب های کشاورزی این استان در وضعیت بحرانی و فوق بحرانی قرار گرفته است

بوشهری ها /

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر: قطب‌های کشاورزی این استان در وضعیت بحرانی قرار دارد

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر روز دوشنبه به نقل از علی محمدی مدیرعامل این شرکت  در جشنواره و نمایشگاه دانش آموزی سواد آبی  در دبیرستان متوسطه اول حوا بوشهر   با اشاره به سهم ۹۰ درصدی بخش کشاورزی از منابع آب استان بوشهر گفت: میانگین بهره وری و راندمان مصرف آب در کشاورزی  استان در سطح قابل قبولی قرار ندارد.

وی ادامه داد: سرانه مصرف آب در استان بوشهر حدود ۲ برابر میانگین کشور است که بخشی از این اختلاف به شرایط آب و هوایی و بخشی از آن نیز به تاسیساتی که در منازل استفاده می شود مربوط می شود.

 محمدی هشدار داد: مقدار میانگین سرانه مصرف آب در کشور نسبت به جهان بیشتر است طوریکه این عدد در جهان حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر، در کشور ۲۰۰ تا ۲۵۰  و در استان بوشهر بالای ۵۰۰ و در بعضی از شهرها به ۷۰۰ لیتر نیز می رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر  یادآورشد:وزارت نیرو به عنوان متولی تامین و توزیع آب در کشور طی دهه های اخیر علاوه بر جنبه های سازه ای مدیریت منابع آب توجه ویژه ای به  ترویج فرهنگ صحیح مدیریت و استفاده از منابع آبی داشته است.

 محمدی با تاکید بر مشارکت نهادهای مدنی در حفاظت از منابع آب عنوان کرد: بخش قابل توجهی از طرح ملی احیا و تعادل بخشی منابع آب وابسته به زیرساخت های اجتماعی و بسترهای فرهنگی مدیریت آب است.

وی بیان کرد: از این رو بیش از یک دهه از تعریف و اجرای طرح فرهنگی دانش آموزی نجات آب (داناب) سپری می‌شود که ابتدا به صورت فوق برنامه در مقطع متوسطه اول پیاده سازی شده سپس طی سال‌های اخیر در مقطع متوسطه دوم با محوریت کتاب انسان و محیط زیست به اجرا در آمد.

محمدی ادامه داد: در زمان حاضر طرح دانش آموزی نجات آب با عنوان گسترش سواد آبی شناخته می شود که باتوجه به همکاری خوب مابین شرکت آب منطقه ای و اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر، به صورت مستمر در این استان به اجرا در آمده است.

وی با اشاره به چالش های  مدیریت آب در  استان بوشهر گفت: در طرح داناب دانش آموزان و معلمان بوشهری با مفاهیم پایه مدیریت منابع آب از جمله چرخه آب، نحوه شکل گیری منابع آب سطحی و زیرزمینی، چاه، چشمه، قنات، سازه های آبی، بازچرخانی، تصفیه فاضلاب و آب مجازی آشنا شده و با انتقال این مفاهیم به سایر اقشار جامعه به ارتقای سواد آبی کمک می‌کنند به ویژه در سال جاری که موضوع خشکسالی و کم آبی بیش از پیش اهمیت یافته است.

مدیرعامل شرکت آب  منطقه ای بوشهر با اشاره به وابستگی آب شرب استان بوشهر به استان های همسایه اظهارداشت: در استانی زندگی می کنیم که ۹۰ درصد آب مورد نیاز از خارج  از استان تامین می‌شود و اغلب مشکلات کمبود آب را لمس می کنیم .

محمدی ضمن قدردانی از زحمت دانش آموزان و معلمان مقطع متوسطه استان بوشهر افزود: فعالیت معلمان و دانش آموزان که امروز در نمایشگاه سواد آبی به نمایش درآمده است بیانگر این دغدغه مندی در جامعه دانش آموزان و معلمان این استان است که با وجود بازه زمانی بسیار کوتاه از حضوری شدن مدارس، در فرصتی بسیار اندک تلاش کرده اند تا با تولید آثار هنری و ادبی، آموزه های نجات آب را به سایرین منتقل کنند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر نیز گفت: در کتاب های درسی به مساله مهارت‌های رزمی و نظامی تحت عنوان آمادگی دفاعی پرداخته شده است اما توجه کافی به پیشگیری از وقوع بحران هایی همچون خشکسالی، کم آبی، ترسالی و سیلاب، زمین لرزه و امثال آن نشده است.

علی اکبر بازیار افزود: این درحالی است که دانش آموزان باید آمادگی لازم برای مواجهه و سازگاری با این شرایط را داشته باشند چون این خود از مصادیق پدافند غیرعامل است.

وی اظهارداشت: باتوجه به همین کمبود، طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) به صورت نظام یافته و در قالب یک تفاهم نامه با همکاری اداره کل آموزش و پرورش و شرکت آب منطقه ای تعریف و به اجرا در آمده است.

بازیار افزود: امید می رود در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین به سمتی برویم که با تولید علم در زمینه کشاورزی، صنعت و لوازم و امکاناتی که مصرف آب را کاهش می دهد نجات آب محقق شود.

کلیدواژه

مدیرعامل شرکت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجر جم

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی