سیاست / شناسه خبر: 86669 / تاریخ انتشار : 1401/2/15 10:25
|

۱۵ هزار تن محصول گندم کشاورزان استان بوشهر تحویل مراکز خرید شد

بوشهریهل| خشکسالی‌ها، کاهش بارش باران و افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی، آبخوان‌ها و نشست دشت‌ها مشکلات عدیده‌ای برای آبیاری اراضی کشاورزی به ویژه تولید گندم ایجاد کرده است.

بوشهری ها / معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه برداشت گندم از مزارع استان ادامه دارد گفت: تاکنون از ۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان بوشهر ۱۵ هزار و ۷۰۰ تن گندم برداشت و تحول مراکز خرید شده است.

تولید محصولات کشاورزی یکی از قابلیت‌های مهم استان بوشهر است که نقش مهمی در تأمین مواد غذایی کشور دارد.در این استان انواع محصولات زراعی و باغی کاشته می‌شود به نحوی که سالانه 1.5 میلیون تن محصول کشاورزی از اراضی کشاورزی تولید می‌شود.

تولید 650 هزار تن گوجه‌فرنگی خارج از فصل، 165 هزار تن خرما و بیش از  600 هزار تن گندم، جو، مرکبات، انواع صیفی و سبزیجات شامل پیاز، سیب زمینی، فلفل، خیار، هندوانه، انواع طالبی، خربزه، کاهو و کلم، گیاهان دارویی، کشت‌های گلخانه‌ای از جمله ظرفیت‌های کشاورزی استان بوشهر است.

این تولیدات نشان می‌دهد بوشهر یکی از استان‌های مهم و استراتژیک در تولید محصولات کشاورزی مختلف به شمار می‌آید.کمبود آب یکی از معضلات مهم در تولید محصولات کشاورزی است که در سال‌های اخیر خشکسالی‌ها مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد کرده است.

خسارت 90 درصدی به کشتزار‌های گندم استان بوشهر

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه برداشت محصول گندم از سطح مزارع استان از نیمه دوم فروردین آغاز شده است اظهار داشت: در سال زراعی جاری 104 هزار و 500 هکتار اراضی کشاورزی استان تحت کشت گندم آبی و دیم قرار گرفت که بیش از 90 هزار هکتار آن دیم است.

کبری توکلی کاهش بارش باران در فصل زمستان گذشته خساراتی به محصول گندم استان وارد کرد افزود: کاهش بارش باران و تداوم خشکسالی‌ها سبب بروز خسارت 90 درصدی به کشتزار‌های گندم دیم و 25 درصدی مزارع آبی شد.

وی سطح اراضی تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: از 104 هزار و 205 هکتار مزارع گندم استان بوشهر بیش از 65 هزار و 500 هکتار تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی است که برای جبران خسارت 90 درصدی به اراضی گندم موثر است.

توکلی با اشاره به اینکه بیش از 295 کمباین در برداشت گندم اراضی استان بوشهر مشارکت دارند تصریح کرد: تاکنون از 17 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان 15 هزار و 700 تن گندم برداشت و تحول مراکز خرید شده است.

وی پیش‌بینی برداشت گندم از اراضی استان حدود 30 هزار تن عنوان و بیان کرد: سطح برداشت گندم در اراضی دیم 12 هزار هکتار و آبی 4 هزار و 800 هکتار است که میزان ‌خرید تضمینی گندم معمولی 10 هزار و 800 تن گزارش شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر کشت قراردادی گندم را از جمله برنامه‌های محوری وزارت جهاد کشاورزی دانست و خاطر نشان کرد: اجرا این طرح که در راستای حمایت از کشاورزان و به منظور جهش تولید این محصول راهبردی است که تاکنون یک هزار و 400 تن محصول گندم این طرح از کشاورزی خریداری و تحویل مراکز خرید شده است.

مطالبات گندمکاران پس از ثبت در سامانه به حساب کشاورزان واریز می‌شود

توکلی میزان خرید بذر گندم را 800 تن دانست و بیان کرد: در مجموع تاکنون 15 هزار و 700 تن گندم از کشاورزان استان بوشهر خریداری و تحویل مراکز ذخیره گندم استان شده است.

وی با اشاره به پرداخت مطالبات گندم‌کاران استان تصریح کرد: مطالبات گندمکاران پس از ثبت در سامانه بهای گندم خریداری به حساب کشاورزان واریز می‌شود.

بر پایه این گزارش میزان برداشت گندم در استان بوشهر نسبت به 2 سال گذشته کاهش دارد به گونه‌ای که در سال گذشته کشاورزان بوشهری 65 هزار تن محصول برداشت کردند و این درحالی است که سال 1399 بیش از 143 هزار تن محصول گندم در استان بوشهر تولید شد.

برداشت گندم در استان نسبت به سال قبل کاهش 2 برابری دارد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر نیز از خرید تضمینی 13 هزار و 500 تن گندم در استان خبر داد و تصریح کرد: 13 مرکز خرید در نقاط مختلف استان فعال است که به صورت شبانه‌روزی گندم کشاورزان را تحویل می‌گیرد.

 

جمال زارعی اضافه کرد: تاکنون 10 هزار 801 تن گندم معمولی، 797 تن بذر گندم، یک هزار و 406 تن گندم قراردادی و 50 تن گندم دوروم خریداری و تحویل انبارها شده است.

وی بیان کرد: کمبود بارش و وقوع خشکسالی در میزان برداشت و خرید تضمینی گندم اثرگذار است و پیش‌بینی می‌شود 30 هزار تن گندم در استان از اراضی برداشت و از کشاورزان خریداری شود.

منبع: تسنیم

کلیدواژه

کشاورزان استان بوشهر

گندم کشاورزان

محصول گندم

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی