سیاست / شناسه خبر: 86737 / تاریخ انتشار : 1401/2/18 13:33
|

فراخوان جشنواره استانی مد و لباس در بوشهر منتشر شد

بوشهریها| فراخوان پنجمین جشنواره استانی مد و لباس ایرانی اسلامی فجر در بوشهر منتشر شد.

بوشهری ها /

فراخوان جشنواره استانی مد و لباس در بوشهر منتشر شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر روز یکشنبه در این آیین رونمایی از پوستر فرخوان این جشنواره گفت: پوشاک نماد تاریخ، فرهنگ و رسوم اقوام و ملت‌ها است و امروزه در زمره صنایعی قرار گرفته که با حفظ اصالت خویش خلاقیت‌های هنری را به نمایش می‌گذارد.

عبدالرحیم افروغ افزود: در این راستا جشنواره مد و لباس ایرانی و اسلامی فجر در بوشهر امسال با هدف ایجاد آثار فاخر با رویکرد توجه به نیاز جوانان برگزار می‎شود که بر همین اساس موضوع فراخوان جشنواره تلفیقی از سنت و مدرنیته قرار داده شد تا علاوه بر احیای نقش‌های سنتی، علایق مدرن جوانان نیز با توجه به معیارهای پوشش ایرانی طراحی و اجرا شود.

وی ادامه داد: اهداف برگزاری جشنواره کشف استعدادهای نو، ترغیب هرچه بیشتر هنرمندان به کار گروهی، زمینه‌سازی برای آگاهی‌بخشی آحاد جامعه بویژه جوانان، توسعه همکاری بین هنرمندان با بخش صنعت و ترغیب و تشویق جوانان به استفاده از پوشش‌های ایرانی اسلامی با حمایت از ایده‌های برتر جشنواره است.

افروغ اظهار کرد: ترغیب به استفاده از پارچه‌های تولید داخل در دوخت لباس‌ها در راستای حمایت از تولید ملی، تشویق طراحان و دوزندگان به خلق ایده‌های نو و حمایت و استفاده از این ایده‌ها در بخش تولید، معرفی طراحان برتر به تولیدکنندگان با کار فرهنگی، ارائه نمونه طرح‌های جدید متناسب با آب و هوای منطقه و شاخصه‌ها و استانداردهای ملی، اسلامی و ترویج طرح‌های ملی متناسب با سلیقه‌ها و در خور شان واقعی جوانان ایرانی بر اساس سبک زندگی اسلامی از دیگر اهداف برگزاری جشنواره است.

وی یادآور شد: موضوع جشنواره نیز تلفیق طرح و نقوش سنتی، ایرانی و اسلامی با سبک‌های مدرن در راستای ارائه طرح‌های نو متناسب با شان جوانان ایرانی و جامعه اسلامی است.

افروغ اظهار کرد: در این جشنواره با تلفیق نقوش سنتی، لباس‌های سنتی و سوزن دوزی‌های سنتی با سبک‌های هنری یا سبک‌های لباس تلاش می‌شود پوششی جدید و جذاب طراحی شود تا پاسخگوی سلیقه خاص جوانان خود باشیم.

وی بیان کرد: بخش‌های جشنواره نیز شامل عفاف و حجاب، لباس اجتماع بانوان و آقایان، لباس مجلسی، پارچه سازی است.

افروغ یادآور شد: معیارهای ارزیابی آثار در هر بخش نیز قابلیت ارائه و دوخت طرح برای ورود به بازارهای تجاری، میزان مطابقت با شاخصه‌های مشخص شده با توجه به موضوع جشنواره، میزان مطابقت با اصول‌های علمی و مدرن در حوزه‌ی طراحی برش و دوخت، قابلیت برش و دوخت آسان و راحتی در استفاده و مناسب بودن برای پوشاک اجتماع، تناسب طرح با موازین شرعی و عرفی و تطابق پوشیدگی و قد لباس با فرهنگ ایرانی الزامی است.

وی عنوان کرد: قابلیت استفاده از طرح‌های ارائه شده برای تولید انبوه با قیمت تمام شده مناسب با حفظ تمام کیفیت‌ها، دوری از تقلید طرح و بکارگیری الگوی اسلامی ایرانی در تلفیق طرح‌ها و نقوش سنتی با طرح‌ها و سبک‌های مدرن از دیگر معیارهای ارزیابی آثار جشنواره است.

افروغ با اشاره به اینکه داوری بخش‌های مختلف توسط بنیاد ملی مد و لباس انجام می‎شود، اظهار کرد: بررسی آثار و تعیین برگزیدگان در هر بخش منوط به حد نصاب رسیدن آثار است و در صورتی که هر بخش کمتر از هشت نفر یا هشت گروه شرکت کننده باشد فقط یک نفر برگزیده معرفی و از سایر نفرهای برتر تقدیر خواهد شد.

وی یادآور شد: در این جشنواره به رتبه‌های نخست تا سوم به ترتیب ۲۰، ۱۵ و ۱۰ میلیون ریال جایزه نقدی اهدا خواهد شد.

افروغ افزود: تمامی آثار شرکت کنندگان باید تا سه خرداد به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارشناس مد و لباس تحویل شود.

وی بیان کرد: زمان برگزاری جشنواره پنجمین جشنواره استانی مد و لباس فجر در بوشهر نیز ۲۳تا ۲۵ خرداد ماه تعیین شده است که برترین‎های جشنواره نیز در روز پایانی معرفی و تجلیل می‎شوند.

کلیدواژه

جشنواره استانی مد

مد و لباس ایرانی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی