سیاست / شناسه خبر: 96850 / تاریخ انتشار : 1401/2/29 11:38
|

سد مخزنی "دالکی" ۹۸۰۰ هکتار نخیلات دشتستان در استان بوشهر را آبیاری می‌کند

سد دالکی بزرگترین طرح توسعه منابع آب استان بوشهر با پیشرفت ۴۰ درصدی بر اساس برنامه زمانبندی وارد مدار بهره‌برداری می‌شود و ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار نخیلات دشتستان را آبیاری می‌کند.

بوشهری ها /

دشتستانمعاون مهندسی و تجهیز منابع مالی حوضه‌های آب ریز جنوبی کشور شامگاه چهارشنبه در بررسی وضعیت سد دالکی دشتستان با اشاره به اینکه تسریع در اجرا این طرح از اولویت‌های وزارت نیرو است اظهار داشت: در استان بوشهر چند سد در نقاط مختلف در حال اجرا است که سد دالکی از مهمترین طرح‌های استان است.

عباس جنگی مرنی سد مخزنی دالکی با حجم مخزن 270 میلیون مترمکعب را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: سد دالکی و شبکه آبیاری دالکی و کلل در دشتستان نقش مهمی در حل مشکلات کشاورزان در آبیاری اراضی کشاورزی دارد .

وی سد دالکی را بزرگترین طرح توسعه منابع آب استان بوشهر دانست و خاطر نشان کرد: این سد با پیشرفت 40 درصدی بر اساس برنامه زمانبندی وارد مدار بهره‌برداری می‌شود و 9 هزار و 800 هکتار نخیلات دشتستان را آبیاری می‌کند.

معاون مهندسی و تجهیز منابع مالی حوضه‌های آب ریز جنوبی کشور با بیان اینکه تکمیل عملیات اجرایی این طرح‌ها و تأمین نیاز مالی و اعتباری آن مورد توجه ویژه قرار دارد گفت: خوشبختانه با وجود جبهه‌های متعدد کاری در پروژه، چالش‌های فنی پیش روی آن قرار ندارد.

جنگی مرنی ، شبکه آبیاری دالکی و کلل با پیشرفت فیزیکی 97 درصد را از جمله پروژه‌های دارای اولویت استان بوشهر دانست و خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود با تأمین منابع مالی طبق زمان پیش‌بینی شده به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه سد دالکی بزرگترین طرح توسعه منابع آب استان بوشهر است خاطر نشان کرد: سد دالکی آب مورد نیاز 2 میلیون اصله نخیلات دالکی، دهقاید، وحدتیه و سعدآباد دشتستان و بخشی از حقابه تالاب حله را تأمین می‌کند.

وی ارتفاع این سد را 106 متر و طول تاج آن یک هزار و 176 متر دانست و بیان کرد: در جریان ساخت سد دالکی به طور میانگین 750 نیروی کار به عنوان کارگر، نیروی مهندسی و ناظر مشغول کار هستند.

پروژه سد اخند در منطقه استراتژیک عسلویه قرار دارد

استاندار بوشهر در بررسی روند اجرا سد اخند در عسلویه با اشاره به نقش مهم این سد در حل مشکلات آبرسانی این شهرستان تصریح کرد: با رفع موانع و تسریع در عملیات اجرایی سد اخند، از خسارات احتمالی سیلاب به تأسیسات پایین دست این سد جلوگیری و آب با کیفیت برای برنامه‌ریزی تخصیص به کاربری‌های مختلف تأمین خواهد شد.

احمد محمدی‌زاده بر تأمین اعتبارات لازم برای تسریع در تکمیل این سد تأکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی سد اخند امسال وارد مدار بهره‌برداری می‌شود که نقش مهمی در حل مشکلات آب شرب، کشاورزی و صنعت دارد.

مشاور اجرایی پروژه سد اخند ‌پیشرفت فیزیکی سد اخند را 85 درصد دانست و خاطر نشان کرد: سد اخند با حجم مخزن 2 میلیون مترمکعب و ارتفاع 32 متر روند اجرایی مطلوبی دارد.

وی با بیان اینکه بدنه اصلی سد اخند دارای 94 درصد پیشرفت است گفت: سد اخند در آخرین مراحل بتن‌ریزی قرار دارد و عملیات حفاری و تزریق آن نیز به طور کامل انجام شده است.

کلیدواژه

هکتار نخیلات

سد دالکی

منابع آب استان بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی