printlogo


برخی مسئولان گفته اند در اینجا نمی خواهیم خرج کنیم؛
آیا پروژه راه آهن بوشهر- شیراز متوقف شده است؟
آیا پروژه راه آهن بوشهر- شیراز متوقف شده است؟
کد خبر: 181692 تاریخ: 1403/8/6 16:55
احسان انصاری:در حالی که فرزانه صادق مالواجرد در روز رأی اعتماد به وزرا تکمیل پروژه راه آهن بوشهر به شیراز را یکی از اولویت های اصلی خود معرفی کرد و زمزمه هایی درباره افزایش

بوشهری ها احسان انصاری:در حالی که فرزانه صادق مالواجرد در روز رأی اعتماد به وزرا تکمیل پروژه راه آهن بوشهر به شیراز را یکی از اولویت های اصلی خود معرفی کرد و زمزمه هایی درباره افزایش اعتبارات این پروژه کلیدی در جنوب کشور به گوش می رسید اما اخبار غیررسمی در این زمینه به گوش می رسد که گویا این پروژه متوقف شده است.

جعفر قادری نماینده شیراز در این زمینه گفت: «با توجیه عدم تخصیص درآمدهای نفتی، زمزمه هایی مبنی بر خروج پروژه راه آهن شیراز- بوشهر از اولویت سازمان برنامه و بودجه به گوش می رسد.وی با اشاره به اینکه عدم اختصاص در آمدهای حاصل از فروش نفت به پروژه خط راه آهن شیراز – بوشهر مشکلاتی ایجاد می کند، افزود: ایجاد خط راه آهن شیراز- بوشهر از مصوبات مورد تائید رهبری است و سازمان برنامه ریزی به هیچ وجه نباید این اقدام را انجام دهد».

دژکام امام جمعه شیراز هم در خطبه های این هفته گفت: «یکی از پروژه‌های بزرگ ملی در استان فارس که باید با جدیت پیگیری شود مسئله راه آهن شیراز به بوشهر است که مجوز مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق ملی هم دارد، ولی شنیده می‌شود برخی مسئولین در تهران گفته‌اند در اینجا نمی‌خواهیم خرج کنیم، درحالی که قانون دارد و مصوب شده است. چند دهه این استان را عقب نشانده‌اید و حالا یک پروژه با عنایت رهبر معظم مصوب شده است که نباید اینگونه سر آن بیاورند».

در حالی ۱۵سال از زمان آغاز پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز می‌گذرد که هنوز پیشرفت فیزیکی آن به ۱۰درصد هم نرسیده است. استان بوشهر به رغم موقعیت و جایگاه استراتژیکی که در عرصه اقتصادی کشور دارد، هنوز به خط ریل سراسری متصل نشده و پروژه راه‌آهن آن تا شیراز در ایستگاه اول و تأمین نشدن اعتبارات متوقف مانده است. نمی‌توان پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز را منطقه‌ای دید، زیرا برای کل کشور مفید بوده و باید به صورت ملی در نظر گرفته شود.

 

---

واقعیت این است که از میانه دهه‌۸۰ که کلنگ احداث راه‌آهن بوشهر - شیراز به زمین خورد، هیچ‌گاه تأمین اعتبار این پروژه در اولویت دولت‌ها قرار نگرفت و حتی پیگیری طرح‌هایی نظیر تهاتر نفتی و برداشت از صندوق توسعه ملی برای تأمین مخارج این پروژه نیز به‌جایی نرسید.

در برنامه پنجم توسعه، اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی به عنوان اولویت دولت در حوزه راه‌آهن مدنظر قرار گرفت که باعث شد با رسیدن ریل به پنج مرکز استان، تعداد مراکز استان متصل به شبکه ریلی کشور به ۲۲مرکز برسد. در ادامه اتصال استان‌های کردستان، اردبیل و چهارمحال‌وبختیاری به خط ریلی سراسری نیز به عنوان اولویت‌های مهم، بخش قابل توجهی از منابع و تمرکز متولیان حوزه حمل‌ونقل را معطوف به خود کرد و عملاً اتصال بندر بوشهر از اولویت خارج شد.

اوایل امسال، احمد محمدی‌زاده، استاندار بوشهر، مشکل تأمین اعتبار را مشکل اصلی پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز دانست و تأکید کرد که با روند فعلی این پروژه تکمیل نمی‌شود. در آن زمان پیمانکار فعال در فاز‌های ریلی استان بوشهر به دلیل مطالبات معوق کار خود را محدود کرده بود. در ادامه برای اجرای مسیر ریلی بوشهر - شیراز برای هر یک از استان‌های بوشهر و فارس ۲۰۰میلیون دلار تهاتر نفتی درنظر گرفته شد تا پروژه از وضعیت رکود خارج شود و به نظر می‌رسد این ۴۰۰میلیون دلار بخشی از اعتبار یک میلیارد دلاری مورد اشاره ای بود که در دولت ابراهیم رئیسی در دستور کار قرار گرفت اما اجرایی نشد.

با وعده فرزانه صادق این امیدواری وجود داشت که دلوت چهاردهم روی این پروزه کلیدی در جنوب کشور تأکید کرده و آن را اجرایی کند که به نظر می رسد مسائل سیاسی و دغدغه جریان های سیاسی برای قرار گرفتن در صف قدرت اجازه نمی دهد برخی مشکلات مهم مردم به  مورد توجه قرار بگیرد. نکته قابل توجه اما سکوت مسئولان بوشهری در این زمینه است که به نظر می رسد هیچ تلاشی برای مطالبه گری در زمینه تأمین این پروژه انجام نمی دهند./ منبع : روزنامه رویداد پارس 

لینک مطلب: http://booshehriha.ir/News/181692.html