بوشهری ها / صدیقه بهزادپور |افزایش نرخ تصادفات و تلفات انسانی و مالی ناشی از آن در دو ماهه نخست سال جاری، حکایت از ضرورت اصلاح و بهینه سازی وضعیت جاده ها، الگوهای رانندگی و توسعه کمی وکیفی راه های بین شهری دارد. کارشناسان بر این باورند که کیفیت پایین جادهها و عدم نظارت کافی بر رفتار رانندگان، از عوامل اصلی افزایش تصادفات است. علاوه بر بهبود زیرساختها، نیاز به آموزشهای ایمنی و فرهنگسازی در میان رانندگان نیز احساس میشود. وعدههای دولت برای بهبود وضعیت جادهها، از جمله ساخت آزادراه بوشهر - فارس، امیدواریهایی را ایجاد کرده است، اما تحقق این وعدهها نیازمند همکاری همهجانبه نهادها و مردم است تا ایمنی از دست رفته جاده های بوشهر بازگردند.
پایان باز وعده ها
به گزارش رویداد پارس، یک مامور پلیس آبادان بر اثر واژگونی خودرو در جاده دیر به عسلویه جان خود را از دست داد. گروهبانیکم قربان محمودی نصرآبادی حین بدرقه متهم دچاره سانحه تصادف شده و بر اثر این حادثه، یک سرباز همراه با یک متهم به شدت مصدوم و به مراکز درمانی انتقال یافتند. خبر کوتاه بود اما وقوع حوادث پرتکرار در جاده های بوشهر حکایت از زیرساختهای ناقص و مشکلات در حوزه نظارت بر رفتارهای اشتباه رانندگانی دارد ک بارها خانواده ها واقشار مختلف جامعه را به سوگ واداشته است. هر چند بارها از سوی مسئولان، ایمنسازی محورهای جادهای به عنوان یک اولویت اساسی در استان بوشهر مطرح شده است که باید با تخصیص اعتبارت لازم به توسعه کمی وکیفی راه ها در شهرهای مختلف استان بوشهر توجه کرد، اما گویا اینها همه مواردی است که فقط در نشستها با مدیران مطرح می شود و همانجا هم پایان می یابد و باوجود تأکید مسئولان در سطوح مختلف، حتی در دیدار سال گذشته رئیس جمهور از بوشهر مبنی بر اختصاص اعتبارات برای بهینه سازی وضعیت راه استان بوشهر به دیگر شهرها چون شیراز و ... هنوز در مرحله تئوری باقی مانده است.
آمار نگرانکننده تخلفات رانندگی
بر اساس گزارشهای رسمی، در دو ماه نخست سال جاری، بیش از ۵۱۸ هزار مورد تخلف سرعت غیرمجاز در جادههای استان بوشهر ثبت شده است. همچنین، بیش از ۶ میلیون و ۷۳۶ هزار تردد با تخلف عدم رعایت فاصله طولی مجاز در این مدت به ثبت رسیده است. محورهای پرترددی مانند چغادک - بوشهر، برازجان - کازرون و سیراف - عسلویه از جمله مسیرهایی هستند که بیشترین تخلفات در آنها رخ داده است. با توجه به حوادث ناگوار اخیر در جادههای جنوبی استان، هماهنگی و آمادگی همهجانبه دستگاههای اجرایی و یگانهای عملیاتی برای مداخله در حوادث جادهای ضرورتی غیرقابل انکار است. این امر به ویژه درباره شناسایی نقاط پرتصادف در محورهای مواصلاتی استان و ایمنسازی این محورها مورد تاکید است و از جمله اقداماتی است که باید به سرعت انجام شود. قطعاً تصادفات رانندگی همواره یکی از نگرانیهای جدی حال حاضر بوشهر بوده و امید است با ارتقای ضریب ایمنی جادهها، شاهد کاهش قابل توجهی در تلفات و خسارات ناشی از حوادث رانندگی باشیم.
کیفیت پایین زیرساختهای جادهای
به گفته کارشناسان؛ یکی از عوامل مؤثر در افزایش تخلفات و تصادفات، کیفیت نامناسب جادههاست. بسیاری از مسیرهای ارتباطی استان، از جمله محورهای بوشهر به شیراز، برازجان، کازرون، سیراف و عسلویه، نیازمند بهسازی و تعریض هستند. پروژههایی مانند تعریض و بهسازی محور «شیرینو به گلهدار» به طول ۱۷ کیلومتر در دستور کار قرار گرفتهاند، اما پیشرفت آنها نیازمند تأمین اعتبار و تسریع در اجرا است. در این بین، بر اساس آمارهای منتشر شده، موتورسواران عامل ۳۳ درصد از فوتیهای سوانح رانندگی در جادههای استان بوشهر هستند. این امر حکایت از این دارد که، نیاز به آموزشهای ایمنی و نظارت بیشتر بر رفتار رانندگی این قشر از کاربران جادهای ضروری است. به این ترتیب، به اغتقاد صاحبنظران؛ برای کاهش تصادفات و تخلفات رانندگی، علاوه بر بهبود زیرساختها، نیاز به اقدامات فرهنگی و آموزشی نیز احساس میشود. همچنین برگزاری دورههای آموزشی برای رانندگان و موتورسواران، نصب سامانههای کنترل سرعت و افزایش نظارت پلیس میتواند در کاهش حوادث مؤثر باشد، بعلاوه افزایش جریمههای تخلفات رانندگی با هدف بازدارندگی نیز از جمله گزینه های مطلوب در کاهش سطح تصادفات در استان اعلام شده است.
وعدههای دولت برای بهبود وضعیت جادهها
این گزارش می افزاید؛ در سفر سال گذشته رئیسجمهور به بوشهر، وعدههایی برای بهبود زیرساختهای حملونقل داده شده است. از جمله این وعدهها میتوان به ساخت آزادراه بوشهر - فارس اشاره کرد که به عنوان هدیه دولت چهاردهم به مردم این دو استان معرفی شده است که قطعاً اجرای این پروژه میتواند نقش مهمی در کاهش تصادفات و بهبود ایمنی جادهای داشته باشد. اما آنچه که در حال حاضر مشهود است؛ اینکه وضعیت کنونی جادههای استان بوشهر نیازمند توجه جدی و اقدامات فوری است و راهکار به باور کارشناسان؛ ترکیبی از بهبود زیرساختهای جادهای است که همزمان با افزایش نظارت و فرهنگسازی میتواند به کاهش تصادفات و بهبود ایمنی سفرهای جادهای در این منطقه منجر شود و حتماً تحقق وعدههای داده شده توسط دولت و همکاری همهجانبه دستگاههای اجرایی و مردم، کلید حل این بحران است.
تقویت فرهنگ رانندگی
با نگاهی به صحبتهای شهریاری، رئیس مرکز مدیریت راههای استان بوشهر، در می یابیم که وضعیت علاوه بر وضعی نامناسب جاده ها نیاز به تقویت فرهنگ رانندگی در جاده های بوشهر کاملاً محسوس است . شهریاری با اشاره به وضعیت تردد جادهای در این استان، اعلام کرد که ترددهای با سرعت غیرمجاز تنها ۱.۵ درصد از کل ترددهای جادهای را شامل میشود. وی افزود: میانگین سرعت در جادههای بوشهر ۸۰ کیلومتر در ساعت است که از میانگین کشوری پنج کیلومتر بالاتر است. شهریاری همچنین به تخلفات مربوط به رعایت فاصله طولی مجاز در جادههای استان اشاره کرد و گفت: در دو ماهه ابتدایی امسال، شش میلیون و ۷۳۶ هزار مورد تردد دارای تخلف در این زمینه ثبت شده است. این آمار نشاندهنده نگرانیهای جدی در خصوص ایمنی ترددها و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است. وی درباره مسیرهای پرتخلف اشاره کرد و گفت: جادههای چغادک - بوشهر و بالعکس، برازجان - کازرون و بالعکس، و سیراف - عسلویه و بالعکس به عنوان مسیرهایی شناخته میشوند که تخلفات مربوط به رعایت فاصله طولی مجاز در آنها بیشتر مشاهده میشود. این اظهارات نشاندهنده نیاز به توجه بیشتر به ایمنی جادهها و فرهنگسازی در زمینه رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است. با توجه به آمارهای ارائه شده، به نظر میرسد که اقدامات جدیتری برای کاهش تخلفات و افزایش ایمنی در جادههای استان بوشهر ضروری است.
منبع : روزنامه رویداد پارس
لینک مطلب: | http://booshehriha.ir/News/182140.html |