printlogo


همزمان با سفر یک روزه وزیر آموزش و پرورش به بوشهر بررسی می شود
بوشهر چشم انتظار عدالت آموزشی
بوشهر چشم انتظار عدالت آموزشی
کد خبر: 184306 تاریخ: 1404/9/1 17:29
صدیقه بهزادپور : استان بوشهر با وجود درآمدزایی مطلوب از محل درآمدهای نفت، گاز، پتروشیمی و .... دارای مشکلات بسیاری است که از جمله آن می توان به محرومیت دانش آموزان این استان

بوشهری ها / صدیقه بهزادپور :  استان بوشهر با وجود درآمدزایی مطلوب از محل درآمدهای نفت، گاز، پتروشیمی و .... دارای مشکلات بسیاری است که از جمله آن می توان به محرومیت دانش آموزان این استان از طرح توزیع شیر رایگان که به نظر می رسد با توجه به میزان آلاینده ها ناشی از فعالیت شرکتهای پتروشیمی، گاز و .... بسیاری ضروری است، اشاره کرد. از سوی دیگر،  با وجود اینکه طبق آمار وضعیت سرانه کمی مدارس نسبت به اکثر استانها مطلوب است، اما این مدارس از استانداردهای بهینه مورد نظر در فضاهای آموزشی به دور هستند. از این رو بسیاری از فعالان در این عرصه،  حضور وزیر آموزش و پرورش علیرضا کاظمی در اجلاسیه بزرگداشت دانش آموز بسیجی شهید طالب ابراهیمی در شهرستان دیر، را فرصتی مناسب برای بررسی چالشهای موجود دراین عرصه می دانند و امیدوارند بتوان از این محل نقطه تعاملی بین درآمدهای خوب شرکتهای پتروشیمی و الزامات مسئولیتهای اجتماعی  در مسیر بهبود کمی استانداردهای آموزشی در بوشهر فراهم آورند و فرصتی حضور وزیر در بوشهر را پیش درآمد «اقدام» در حوزه های مختلف تبدیل کرد.

فاصله تا شاخصهای استاندارد

به گزارش «رویداد پارس»، سفر یک روزه وزیر آموزش و پرورش  به بوشهر برای حضور نمادین در مراسم کلنگ‌زنی مدرسه ۱۲ کلاسه خیرساز شهر بنک و شرکت در جلسه شورای اداری استان، فرصتی که همزمان با معتدلتر شدن هوای استان، فرصتی شاید فرصت مناسبی باشد که این موارد نیز دردستور کار وزیر گنجانده شود. قطعاً می توان از محل منابع درآمدهای مسئولیتهای اجتماعی نیز دراین بین کمک گرفت. هرچند برخی از شرکتهای فعال در صنعت نفت و گاز و ... تاکنون کارنامه خوبی در رویکرد مدرسه سازی و ... برعهده داشتند اما هنوز فاصله بسیاری داریم تا به استانداردها برسیم. بر اساس این گزارش؛ بوشهر سالهاست به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های انرژی کشور، نقش محوری در تولید و صادرات نفت، گاز، فرآورده‌های پتروشیمی و محصولات جانبی ایفا می‌کند. گردش مالی چشمگیر این صنایع، بوشهر را در زمره استان‌هایی قرار داده که بخش قابل توجهی از نیازهای درآمدی کشور را تأمین می‌کنند. با این حال، فاصله میان میزان تولید ثروت در استان و سهم مردم از امکانات و خدمات عمومی، همچنان مشهود و قابل تأمل است؛ فاصله‌ای که در حوزه آموزش‌ و پرورش هم به خوبی قابل مشاهده است و می توان آن  را در کیفیت فضاهای آموزشی و خدمات پایه به دانش‌آموزان نشان می‌دهد.

بازماندن بوشهر از طرح شیر رایگان

در این راستا، شاید یکی از نمونه‌های قابل توجه، محرومیت دانش‌آموزان بوشهری از طرح توزیع شیر رایگان است؛ طرحی که در بسیاری از استان‌ها به‌عنوان یک برنامه حمایتی و تغذیه‌ای اجرا شده، اما دانش آموزان بوشهری با وجود حضور صنایع بزرگ و آلاینده در محیط پیرامونی و نقش مهم نوشیدن شیر در کاهش اثرات نامطلوب آلودگیها، از آن بی‌بهره مانده است. این در حالی است که حجم آلاینده‌های ناشی از فعالیت پالایشگاه‌های گاز، مجتمع‌های پتروشیمی و واحدهای صنعتی جنوب استان، ضرورت توجه بیشتر به سلامت جسمی و تغذیه‌ای دانش‌آموزان را دوچندان می‌کند. کارشناسان معتقدند ارائه شیر مدرسه در چنین مناطقی نه یک اقدام حمایتیِ معمول، بلکه یک ضرورت بهداشتی و زیست‌محیطی است.

خلاهای کیفی فضاهای آموزشی

با وجود آنکه بر اساس آمار، سرانه کمی فضاهای آموزشی بوشهر وضعیت نسبتاً قابل‌قبولی را نسبت به بسیاری از استان‌ها نشان می‌دهد، اما کیفیت و استانداردهای مورد انتظار در بخش بزرگی از این مدارس رعایت نشده است. بسیاری از مدارس، فرسوده و قدیمی‌اند و با استانداردهای روز طراحی آموزشی، ایمنی سازه‌ای، تهویه مناسب و محیط یادگیری فعال فاصله دارند. این کاستی‌ها به‌ویژه در مناطق جنوبی و روستایی استان محسوس‌تر است. با این وجود، دانش‌آموزان بوشهری همواره فراتر از محدودیت‌های موجود عمل کرده‌اند و در عرصه‌های مختلف علمی، پژوهشی، ورزشی و فرهنگی برای استان و کشور افتخار آفریده‌اند، موفقیت‌هایی که نشان می‌دهد اگر بخش کوچکی از منابع عظیم صنایع انرژی به‌طور هدفمند در مسیر ارتقای زیرساخت‌های آموزشی تزریق شود، آینده‌ای درخشان‌تر برای نسل جوان بوشهر قابل‌دستیابی خواهد بود.

اولویتهای عقب مانده

اقدام خیرین مدرسه ساز در شهرستان دَیِر و افتتاح یک مدرسه دوازده کلاسه و بزرگداشت دانش آموز بسیجی، می تواند فرصتی تعیین کننده باشد که مجموعه مطالبات و چالشهای آموزش و پرورش بوشهر با فاصله کلان از پایتخت با حضور وزیر آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گیرد، تا این مطالبات و چالشها در سطح ملی بیان و برای آنها برنامه‌ریزی شود. در این میان موضوعاتی چون؛ احیای طرح شیر مدارس در بوشهر، نوسازی و استانداردسازی فضاهای آموزشی، توسعه مدارس مجهز و فناورانه، و جبران عقب‌ماندگی مناطق محروم می تواند از جمله اولویتهای آموزش و پرورش استان بوشهر است که تاکنون آنچنان که باید و شاید به دلایل مختلف در اولویت نبوده است. به اعتقاد صاحبنظران نبود اعتبارات مورد نیاز از جمله عوامل تاخیر در تحقق این موارد بوده است،اما شاید بخشی از این نیازها می‌تواند با استفاده از منابع مسئولیت‌های اجتماعی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی  که سال‌ها از ظرفیت‌های طبیعی و انسانی این استان بهره برده‌اند  تأمین شود. هرچند نباید تلاش‌های برخی شرکت‌های فعال در حوزه انرژی را در زمینه مدرسه‌سازی و اجرای پروژه‌های حمایتی نادیده گرفت؛ اما واقعیت این است که فاصله میان اقدامات انجام‌شده و استانداردهای مطلوب، همچنان زیاد است و نیاز به رویکردی هدفمند، مستمر و مبتنی بر عدالت منطقه‌ای دارد، اما بدیهی است بوشهر استانی است که ظرفیت تبدیل‌شدن به الگوی توسعه آموزشی در مناطق صنعتی را دارد؛ مشروط بر اینکه سهم واقعی‌اش از منابعی که تولید می‌کند، در مسیر ساخت آینده‌ای بهتر برای فرزندانش هزینه شود/ منبع : روزنامه رویداد پارس

لینک مطلب: http://booshehriha.ir/News/184306.html