سیاست / شناسه خبر: 41345 / تاریخ انتشار : 1397/9/20 13:45
|

تا شش ماه آینده واردات دام زنده از استرالیا به کشور خواهیم داشت.

بوشهری ها | تمام اقدامات و زیرساخت های لازم برای این کار دیده شده است و چندین بار مورد بازدید آنها قرار گرفته شده است.

بوشهری ها / خورشید گزدرازی روز گذشته در جمع خبرنگاران به شرایط حال اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: بنا داریم با توجه وجود زیرساخت های تجاری و اقتصادی استان، اقدامات مؤثری در جهت بهبود وضعیت کسب و کار در استان به انجام برسانیم.

وی با اشاره به تأثیر نوسانات نرخ ارز بر بازار کسب و کار افزود: این نوسانات نرخ ارز از اواخر سال 96 آغاز شد که با اعلام نرخ 4200 تومانی تعداد زیادی ارز را دریافت کردند و بحث ثبت سفارش در یک برهه زمانی بالا گرفت اما با این ارز خریداری شده هیچ کالایی وارد نشد.

ایشان همچنین افزود: اولیت بندی کالاها به جهت کنترل ارز انجام گرفت اما آنچه که برنامه هدف بود صورت نگرفت.

وی همچنین به وجود چندین هزار کانتینر موجود در گمرک بوشهر اشاره کرد و افزود: در هشت ماهه امسال 60 درصد افت کانتینر ورودی داشته ایم که اگر ثبت سفارشی صورت گیرد، این به خودی خود تقاضای خرید ارز را کاهش می دهد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که شرکتهای خارجی تا چه اندازه از سرمایه گذاری در استان ما استقبال می کنند، افزود: کشور قطر با وجود نیازی که به کالاهای ما احساس می کنند، استقبال خوبی از کالاهای ایرانی دارند ولی باز هم تحت تأثیر فشار آمریکا هستند و از آنها تبعیت می کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان بوشهر با اشاره به بحث واردات زنده دام از کشور استرالیا اضافه کرد: تا شش ماه آینده واردات دام زنده از استرالیا به کشور خواهیم داشت.

وی در این ارتباط افزود: تمام اقدامات و زیرساخت های لازم برای این کار دیده شده است و چندین بار مورد بازدید آنها قرار گرفته شده است. دام زنده پس از ورود به کشور، قرنطینه شده و عملیات ذبح و توزیع آن در کشور ما انجام خواهد شد.

گزدرازی در ادامه به صادرات دو محصول خرما و گوجه در استان اشاره کرد و گفت: 15 درصد خرمای کشور در استان بوشهر تولید می شود و مهمترین بازار خرمای استان بوشهر کشورهای اورآسیایی است.

وی ادامه داد: استان بوشهر در حوزه صادرات خرمای کبکاب با بسته بندی شکیل و خوب بسیار فعال است و خوشبختانه اتاق بازرگانی استان بوشهر با حضور در نمایشگاههای روسیه و اکراین و عرضه این محصول و دیگر محصولات استان، یکی از اتاق های فعال در این حوزه به حساب می آید.

ایشان افزود: محصول گوجه فرنگی خارج از فصل یکی از بزرگترین چالش های روبروی ماست. مهمترین پیشنهاد ما این بود که با توجه به حفظ منابع زیرزمینی به جای اینکه به فکر فروش این محصول باشیم سطح زیرکشت این محصول را کنترل کنیم و به کشاورز توجیه نمائیم که بجای 20 هکتار، 5 هکتار کشت نمایند.

با توجه به اینکه گوجه فرنگی به عنوان کالای ممنوعه صادراتی محسوب شده است، قطعاً با این حجم تولید گوجه فرنگی در استان، با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: ما در سال گذشته بالای دو هزار تن گوجه فرنگی به کشور قطر صادر کرده ایم که این ممنوعیت امسال ما را با مشکل جدی روبرو خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که مهمترین دستاورد جشنواره خرما چه بوده است، گفت: هدف از حضور در  نمایشگاه خرما و عرضه خرمای تولیدی استان بوشهر به شیوه خاص تغییر نگاه جامعه به این محصول بود که نوع نگاه سنتی را تغییر دهیم که این نمایشگاه باعث شد قراردادهای خاصی در این زمینه بسته شود و در نهایت تصویب صندوق توسعه خرما بود که به جهت حمایت از همه فعالین در این عرصه و تولید کنندگان خرما برنامه ریزی و هدفگذاری شده است.

خورشید گزدرازی در پایان به موضوع ترخیص کالا و مشکلات پیرامونی این حوزه اشاره کرد و گفت: ما به عنوان کسی که متولی امر در حوزه اقتصادی استان هستیم، در جلسه شورای گفتگو که 3/12/96 برگزار شد مهمترین موضوع مورد بحث را ترخیص کالا و رویه ترخیص کالا بیان کردیم و به دنبال این بودیم که گمرک جهت بهینه سازی در این زمینه کمک نماید و در بحث پنجره فرامرزی کاهش هزینه را داشته باشیم.

وی همچنین در خصوص 1330 قلم کالاهای ممنوعه به کشور افزود: برخی از این کالاها واقعا ضروری نیستند و ممنوعیت آنها بلامانع است. اما بسیاری از این کالاها را ما تولید داخل نداریم و شامل محصولاتی است که مواد اولیه برخی کارخانه های ماست که الان به دلیل نبود این کالاها کارخانه ها تعطیل یا رو به تعطیلی هستند و نیاز مبرم به ورود این کالا از خارج احساس می شود. البته با تدابیری که اندیشیده شده، اسامی برخی از این کالاها به زودی از این لیست خارج می گردد.

کلیدواژه

کشورهای اورآسیایی

محصول خرما

خورشید گزدرازی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی