سیاست / شناسه خبر: 171171 / تاریخ انتشار : 1402/9/13 11:42
|
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه ویژه انرژی پارس در رویداد جام رسانه امید خبر داد:

روند صعودی ایران در تولید از پارس جنوبی؛ 6 درصد گاز دنیا در ایران تولید می شود

بوشهری ها /اسماء بوستانی: رییس هیات مدیره سازمان منطقه ویژه انرژی پارس گفت: ایران ۶ درصد از حجم گاز طبیعی تولیدی در سطح جهان را در کشور مصرف می کند. از این منظر کشور ما رتبه چهارم مصرف گاز طبیعی دنیا بعد از آمریکا، روسیه، و چین را دارد.

بوشهری ها /اسماء بوستانی: رییس هیات مدیره سازمان منطقه ویژه انرژی پارس گفت: ایران ۶ درصد از حجم  گاز طبیعی تولیدی در سطح جهان را در کشور مصرف می کند. از این منظر کشور ما رتبه چهارم مصرف گاز طبیعی دنیا بعد از آمریکا، روسیه، و چین را دارد.

محراب قبادی که ۱۲ آذرماه در رویداد جام رسانه امید سخن می گفت، ظرفیت تولید گاز خام روزانه در کشور را یک میلیارد متر مکعب برشمرد و افزود: ۷۰ درصد از این حجم گاز را پارس جنوبی تولید می کند.

قبادی با ذکر این نکته که روند تولید سالانه و تجمعی گاز شیرین از سال ۸۱ شروع شده، عنوان کرد: تا پایان سال ۱۴۰۰ تولید تجمیعی بیش از ۲ هزار میلیارد متر مکعب بوده و ارزش آن تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۳۶۰ میلیارد دلار تخمین زده شده که این رقم هم اکنون به بالای ۴۰۰ میلیارد دلار نیز رسیده است.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه ویژه انرژی پارس افزود: پارس جنوبی حائز رتبه دوم ذخائر گاز طبیعی جهان بعد از روسیه است و همچنین با حجم ۲۴۴ میلیون متر مکعب در سال، ۶ درصد گاز طبیعی دنیا را تولید می‌کند.  به گفته محراب قبادی ۶۰ درصد از میعانات تولید شده در پارس جنوبی به پالایشگاه ستاره خلیج فارس ارسال می شود.رویداد جام رسانه امید

وی روند افزایش تولید از میدان مشترک پارس جنوبی در مقایسه با کشور قطر را رضایت‌بخش توصیف کرده و افزود: با وجود اینکه ایران دیرتر استخراج و تولید خود را شروع کرده است اما در سال ۹۶ به حجم تولیدی کشور قطر رسید و از سال ۹۶ روند صعودی را طی کرده و از کشور قطر پیشی گرفت.

قبادی گفت: ۱۳ پالایشگاه در پارس ۱ و ۲ وجود دارد که ۳۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط لوله ۳۲ اینچ دریایی و ۳۹ سکوی بهره برداری در قالب ۳۳۶ حلقه چاه برای این پالایشگاه ها به بهره برداری رسیده است.وی ادامه داد: در هر پالایشگاه تولیدات به میزان متوسط روزانه ۴۰۰ تن گوگرد، ۵۰ میلیون متر مکعب گاز، هزار و ۱۰۰ تن پروپان، هزار و ۸۰۰ تن بوتان و دو هزار و ۷۵۰ تن اتان تولید می شود.

قبادی در خصوص زیرساخت های موجود در سازمان منطقه ویژه انرژی پارس عنوان کرد: مجتمع بندری پارس متشکل از پارس یک و پارس دو است که پارس یک متشکل از ۳۱ پست و اسکله، ۱۰ منطقه ویژه، ۲ فراسکو، ۱۷ پتروشیمی و دو پایانه صادرات ایران است.

قبادی افزود: همچنین پارس دو نیز شامل ۶ پست و اسکله، ۳ منطقه ویژه، ۲ مایع سازی گاز ایران و یک پایانه صادرات ایران است.

وی ظرفیت تولید بندر پتروشیمی را ۳۰ میلیون تن در سال اعلام کرد و افزود: ظرفیت بندر خدماتی در صادرات گوگرد ۸ هزار تن در سال، محصولات صنایع دست و مختلط و نیمه سنگین ۵/۳ میلیون تن در سال، ترانزیت کالا ۵/۳ میلیون تن در سال و واردات کالا و تجهیزات نیز حدود یک تن در سال است.

قبادی با اعلام اینکه ۱۹ درصد از اراضی پارس جنوبی به بخش صنعت اختصاص یافته، عنوان کرد: مساحت این اراضی ۸ هزار و ۲۲۶ هکتار است. صنعت به سه بخش پالایشگاه، پتروشیمی و صنایع پایین دستی تقسیم شده است.

وی مساحت منطقه ویژه انرژی پارس را ۵۸ هزار هکتار در ۳ پارس بیان کرد و در این خصوص گفت: مساحت پارس یک حدود ۲۵ هزار هکتار، پارس دو ۱۶ هزار هکتار و پارس سه ۱۶ هزار هکتار است.

قبادی وسعت شهرک حمل و نقل کالای پارس جنوبی را ۴۰ هکتار اعلام کرد و افزود: این شهرک ظرفیت ۲۰ میلیون تن جابجایی محصولات در سال با استقرار ۲۶ شرکت حمل و نقل را دارد.

قبادی ادامه وسعت پایانه مسافربری را ۸ هکتار بیان کرد و ادامه داد: این پایانه ظرفیت جابجایی ۵ میلیون نفر مسافر در سال را دارد.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه ویژه انرژی پارس در خصوص محصولات تولیدی روزانه هر پالایشگاه گفت: در هر پالایشگاه به صورت روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شبکه، ۴۰۰ تن گوگرد، دو هزار و ۷۵۰ تن اتان، هزار و ۱۰۰ تن پروپان، هزار و ۸۰۰ تن بوتان و ۷۷ هزار بشکه میعانات گازی تولید می شود.

قبادی با اعلام اینکه ۵۵ درصد از میعانات تولید شده در پارس جنوبی به پالایشگاه ستاره خلیج فارس ارسال می گردد، ادامه داد: این میعانات تبدیل به ۷۰ میلیون لیتر فرآورده در روز شامل ۴۵ میلیون لیتر بنزین می شود.

وی از تأمین ۴۰ درصدی بنزین کشور از محل محصولات تولیدی پارس جنوبی خبر داد و بیان کرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۳۶۰ بشکه بنزین و پتروشیمی های منطقه پارس نیز روزانه ۱۵۰ بشکه تولید دارند و همینطور ۱۹۰ بشکه در روز نیز صادر یا ذخیره می شود که جمع کل تولیدات ما در روز به ۷۰۰ بشکه می رسد.| روزنامه پیام عسلویه

کلیدواژه

پارس چنوبی

منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی

پیشرفت

توسعه

رویداد جام رسانه

رویداد جام رسانه امید

#پیشرفت_بوشهر

#پیشرفت_ عسلویه

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی