جامعه / شناسه خبر: 63715 / تاریخ انتشار : 1400/7/12 12:05
|
حسین دهقان زاده

از بیکاری تا ارتقاء بومیان

بوشهری ها / حسین دهقان زاده  |  پارس جنوبی، پایتخت گاز ایران که قدمتی ۲۵ ساله را پشت سر دارد، همیشه با آمار و ارقام مرتبط با تولید و بهره برداری و افتتاح ها و ... در  صدر اخبار قرار گرفته و کمتر از آمار اشتغال و نیروی انسانی بومی سخن رفته است؛ نیرویی که سهم نخست را در اقتصاد و تولید کشور دارد.

همواره موضوع اشتغال بومیان به‌ عنوان مهمترین ‌چالش در برنامه های گوناگون بوده که با نگاه معنی داری به آن پاسخ داده اند، اما چرا با وجود تغییرات فراوان‌ در مدیریت ها همچنان نقش بومیان در صنعت ناچیز بوده و مسئولان منطقه ای و استانی در کدام نقطه از این راهبرد ایستاده اند.

وجود منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی همواره تحولات اجتماعی و فرهنگی متعددی ایجاد کرده و آثار مخرب آنان تنها به ضرر بومیان بوده که محیط زندگی ساکنان را با توجه به کارگری شدن دچار عدم توازن نموده است. و از نگاه دیگر با توجه به پژوهش های انجام شده، توسعه صنعتی شهرهای عسلویه و کنگان بر الگوی ازدواج افراد بومی تاثیر منفی گذاشته است.

شیوه نامه نحوه به کارگیری نیروی انسانی اولویت دار محلی، وزارت نفت به شرکت های زیر مجموعه ابلاغ کرده است. طبق این شیوه نامه مشاغل پشتیبانی تخصصی، اصلی تخصصی و حراست حداقل پنجاه درصد و در مشاغل پشتیبانی عمومی نیز صد درصد سهمیه جذب به نیروهای بومی اختصاص یافته که بعضاً به آن عمل نشده و تاکنون موضوع ارتقاء شغلی‌ بومیان  هنوز به‌‌ عنوان حلقه گم شده این جریان پابرجاست.

با اینکه مصوبه اشتغال پنجاه درصد نیروی بومی در پارس جنوبی در دستور کار مسئولان قرار گرفته‌، اما ارتقاء سطح شغلی نیروی انسانی بومی هم به‌عنوان یکی از مهمترین مطالبات جوانان تحصیل کرده و با سابقه است که می بایست برای آن چاره اندیشی کرد تا جنوب استان به عنوان میزبانان صنعت نفت در سطوح مختلف مدیریتی سهمی حتی ناچیز داشته باشد.

با روی کار آمدن دولت مردمی و انتخاب سردار رشید دفاع مقدس به عنوان استاندار بوشهر انتظار می رود که ابتدا اشتغال جوانان بومی استان به نحو مطلوب پیگیری و ثانیاً نیروی انسانی فعالی که سال های اخیر در منطقه پارس جنوبی شاغل بوده اند ارتقاء شغلی یابند و در سطوح میانی و عالی سازمان انجام خدمت نمایند.

*کارشناس ارشد مدیریت

................................

منبع : روزنامه پیام عسلویه 

کلیدواژه

بومیان

عسلویه

صنعت نفت

پارس جنوبی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی