فرهنگ / شناسه خبر: 128840 / تاریخ انتشار : 1401/7/30 14:05
|

شنیده های هفتگی خلیج فارس

بوشهری ها🔽 یک عضو شورای شهر بوشهر خواستار برنامه ریزی شهرداری برای کاهش مخازن جمع آوری زباله در خیابان ها و محلات شد. ایمان زندی نیا گفته: با توجه به اینکه ساعت مشخصی برای جمع آوری زباله ها اعلام شده، افزایش مخازن گالوانیزه زباله در معابر به معنای بی توجهی به این زمان بندی است و منظره خوشایندی هم ندارد. وی یکی دیگر از دلایل پیشنهاد کاهش مخازن زباله را اینطور بیان کرده که به ازای هر مخزن، 3 شغل غیررسمی که همان زباله گردی است ایجاد می شود.

🔽 گفته می شود استاندار بوشهر به سازمان همیاری شهرداری های استان فرصت داده تا دو ماه وضعیت حسابرسی و عملکرد مالی خود را تعیین تکلیف کند، وگرنه انحلال آن محتمل است.

🔽 از حمید خدری و علی نصیحت کن به عنوان گزینه های مدیرعاملی شرکت گاز استان بوشهر یاد می شود. این دو مدیر سابق و فعلی شرکت انتقال گاز منطقه ده مستقر در بوشهر می باشند. به تازگی مسلم رحمانی مدیرعامل گاز استان با حفظ سمت به سرپرستی معاونت هماهنگی شرکت گاز ایران منصوب شده است.

🔽 بوشهر از نظر شیوع موادمخدر جزو استان های سبز معرفی شده است. براین اساس، نرخ شیوع اعتیاد در استان ۱.۹ درصد است که از میانگین کشوری معادل ۵.۷ درصد پائین تر است.

🔽 خبرنگاران به جلسات شورای شهر بوشهر برگشته اند. طی دو ماه گذشته جلسات این شورا هرچند علنی بود، ولی امکان حضور خبرنگاران فراهم نبود.

🔽 دو شهرستان کنگان و عسلویه در جنوب استان بوشهر از وام های فرزندآوری محرومند. براساس آخرین سرشماری، نرخ باروری در این شهرستان بالاتر از 2.5 درصد برآورد شده که بیش از سقف تعیین شده توسط دولت برای پرداخت تسهیلات فرزندآوری است، اما واقعیت این است که جمعیت کارگری صنایع نفتی باعث تغییر نسبت جنسی و ترکیب جمعیتی این دو شهرستان شده و انتظار می رود استانداری درخصوص اصلاح این مشکل جدیت به خرج دهد.

🔽 برخی شنیده ها حکایت از آن دارد که دومین سفر هیات دولت سیزدهم به استان بوشهر در آذرماه مدنظر است.

🔽 علی جماد‌ی، معاون قضایی د‌اد‌ستان کل کشور منصوب شد. وی که اهل نورآباد ممسنی استان فارس است، پیش از این مدیرکل دادگستری استان بوشهر بود.

🔽 ارتباط مردم با دولت در استان بوشهر دشوار است. گویا ارتباط از طریق تلفن ۱۱۱ در اکثر مواقع ممکن نیست و به سایت اینترنتی مرکز ارجاع می شود. این در شرایطی است که دولت اعلام کرده مردم درخواست ‌ها، پیشنهادها و انتقادات خود را از طریق این شماره تلفن اعلام و پیگیری کنند.

🔽 این روزها بازار فروش فیلترشکن سکه شده و این شغل یک پای معاملات اغلب مغازه های خدمات موبایل مبدل گردیده است، با این حال در روزهایی که صفحه بسیاری از گوشی‌ ها حاوی چند فیلترشکن است؛ قیمت VPN های پولی در بازار متفاوت است و بعضا برای مواردی که تضمینی اعلام می شود، نرخ تا 250 هزارتومان هم مطرح شده است.

🔽 دانش آموزان بوشهر چاق تر از میانگین کشوری هستند. ارزیابی نتایج طرح کوچ در سال تحصیلی گذشته نشان داده که ۳۶ درصد دانش آموزان استان چاق هستند که نسبت به ۳۰ درصد میانگین کشور بالاتر است. در این میان آمار چاقی در بین دانش‌آموزان دختر بیشتر است.

🔽 وعده های برخی مسئولان دولت برای جبران خسارت کسب و کارهای مرتبط با شبکه های اجتماعی که در پی فیلترینگ ها دچار مشکل شده، هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است. همین موضوع سبب شده تا این نگرانی بالا بگیرد که این بسته حمایتی به سرنوشت بسته‌ های دیگر دولت از جمله بسته کرونا دچار شود.

🔽 هفته پیش گزارش کمیسیون انرژی مجلس درباره ناترازی تولید و مصرف گاز در مجلس قرائت شد که نشان می داد افت فشار مخزن گازی پارس جنوبی به حدی جدی است که در صورت بی توجهی به آن و عدم سرمایه گذاری، سالانه به اندازه یک فاز افت تولید گاز برای کشور روی خواهد داد. وزیر نفت در شرایطی گفته: «برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی و صرفاً برای حفظ وضعیت تولید فعلی، در مجموع به 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری در پارس جنوبی نیاز است» که چشم اندازی برای برداشته شده تحریم ها و تامین مالی چنین ارقامی دیده نمی شود.

🔽 با وجود کاهش مصرف مرغ، قیمت آن روند افزایشی پیدا کرده، طوری که در بوشهر نرخ مصوب آن 4 هزارتومان بالاتر از کشور تعیین شده و به 64 هزارتومان رسیده است. گویا تولیدکنندگان نرخ های فعلی را جوابگوی هزینه های تولید نمی دانند و می گویند دولت قول اعلام نرخ جدید طی آبان ماه را داده است. نرخ مصوب قبلی 59 هزار و 800 تومان بود که در اردیبهشت ماه و همزمان به شروع طرح دولت برای اصلاح یارانه ها اعلام گردید.

🔽 در گزارش جدید وزارت بهداشت، میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی بوشهر به 22.45 درصد کاهش یافته که البته بین ده استان اول کشور می باشد.

🔽 یکی از طرح های دولت، پوشش صددرصدی بیمه مادران باردار تا دو سالگی فرزند، است، اما برخی متقاضیان می گویند: رایگان بودن این طرح لغو گردیده و اگر در ارزیابی میزان وسع، جزو سه دهک پایینی باشند مشمول این طرح می شوید. همچنین درصورت داشتن سابقه بیمه پردازی همسر که اکنون بیکار می باشد، امکان برخورداری از بیمه مادران باردار در بیمه سلامت نیست. به نظر می رسد درباره جزییات این طرح و تغییرات آن اطلاع رسانی نشده است.

🔽 طبق اطلس عشایر کشور، جمعیت عشایری بوشهر 18 هزار نفر برآورد شده که هفت شهرستان میزبان آنها می باشند.

🔽 حدود یک ماهی است که سایت ثبت نام متقاضیان تسهیلات مشاغل خانگی از دسترس خارج شده و رفع مشکل هم مشخص نیست.

🔽 دست آخر اینکه استان بوشهر از نظر نرخ پشتیبانی تامین اجتماعی یا همان نسبت بیمه پردازان به مستمری بگیران رتبه اول کشور را دارد. براین اساس، نسبت تعداد بیمه شدگان اصلی و تبعی به کل جمعیت استان 70 درصد است و این شاخص در کشور زیر 45 درصد می باشد. با این حال خدمات تامین اجتماعی خصوصا در حوزه درمانی با شرایط مطلوب بوشهر در زمینه بیمه پردازی همخوانی ندارد. / خلیج فارس 

کلیدواژه

خلیج فارس

استان بوشهر

ایمان رندی نیا

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی