سیاست / شناسه خبر: 160821 / تاریخ انتشار : 1402/7/23 10:33
|

راهکاری برای اشتغال نیروهای جویای کار در استان بوشهر

با برنامه های موفق دولت سیزدهم در عرصه احیا کسب و کارها و بازگشت چندین شرکت و کارگاه راکد به فضای تولید در استان بوشهر و ظرفیت های منحصر به فرد این استان، همچنان در بخش هایی از نیروهای بومی فاقد شغل در رنج است که نیازمند ساماندهی اساسی با راهکاری نوین هستیم.

بوشهری ها /در حالی که رئیس‌جمهوری در اغلب سفرهای استانی از جمله بوشهر بر جذب نیروهای مورد نیاز فضای کسب و کار و اشتغال از میان بومیان همان استان تاکید دارد اما ساز و کارهای موجود نشان می دهد که در استان بوشهر بخش‌نامه ای مدون برای الزام بکارگیری این نیروها وجود ندارد.

اشتغال بیش از 75 درصد مهارت آموختگان استان بوشهر فراهم شد- اخبار بوشهر -  اخبار استانها تسنیم | Tasnim

در سایه حمایت های دولت سیزدهم برای رفع مشکلات شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، شاهد ارتقا و افزایش تولیدات و خارج شدن بخش عمده ای از شرکت ها راکد و نیمه راکد به فضای تولید هستیم که بخش عمده آن با بکارگیری نیروی انسانی مولد شکل گرفته است.

در این شرایط و بنا بر نیازها، این مجموعه‌های اقتصادی اقدام به بکارگیری نیروی انسانی کرده که اگر چه تلاش های وافر و در خور تحسینی از طرف دستگاه های اجرایی استان بوشهر برای جذب نیروهای مورد نیاز آنها انجام شده اما به دلیل الزام‌آور نبودن رایزنی های مسولان استان با این مجموعه ها، عملا بخش عمده نیروهای مورد نیاز از خارج استان تامین می شود.

پیشنهاد می شود دبیرخانه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان بوشهر متناسب با ماده (۴۷ ) قانون برنامه ششم توسعه و دستور رئیس جمهور برای اشتغال بومیان هر استان که در شورای اداری روز دوازدهم اسفندماه در بوشهر بر آن تاکید داشت، بخش‌نامه ای خظاب به همه شرکت ها و بنگاه های اقتصادی اعلام و متناسب با نیاز، آنها را متقاعد و وادار به بکارگیری نیروهای بومی کند که تخصص آنها با نیازهای صنعت و این شرکت ها هم خوانی داشته باشد.

همچنین با رصد و نظارت دقیق اجازه ندهد که مجموعه صنعتی و اقتصادی بخواهد استان و این بخشنامه را دور بزند و از خارج استان نیرو وارد کند.

البته نیاز است با یک آینده پژوهی و داشتن داده‌ها، نیازهای صنایع و شرکت ها به نیروی انسانی مورد نیاز احصا شود به گونه ای که مجموعه ای که در حال شکل گیری است و مشخص است که چه تعداد نیرو برای بکارگیری جذب می کند، طبق یک فرایند و متناسب با بخشنامه دبیرخانه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان بوشهر و ظرفیت موجود در استان اقدام به جذب نیرو کند.

اگر چه سال ها سامانه هایی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای جذب نیرو در همه استان ها راه اندازی شده اما با وجود نقص های عمده، این سامانه ها هرگز نتوانسته بین نیاز به شغل و جذب نیرو یک همخوانی ایجاد کند که برای رفع این نقص، می توان سامانه جست وجوی شغل با مدیریت یکی از دستگاه های عضو کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان بوشهر راه اندازی و تمامی پیمانکاران و افراد جویای کار برای ثبت نیازها و مشخصات خود اقدام کنند که در این صورت بخشنامه پیشنهادی استفاده از نیروهای بومی در شرکت ها و صنایع استان کاربردی تر می شود.

شاید در قالب این بخشنامه، بتوان ضعف های اساسی برای جذب نیرو در صنایع و شرکت ها احصا شود تا مشخص شود چه میزان مراکز دانشگاهی و فنی و حرفه ای استان در تربیت و اموزش نیروی کار متناسب با نیازهای استان موفق عمل کرده و چقدر این شرکت ها برای جذب نیرو مشتاق هستند.

نکته دیگر مدیریت اشتغال در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی های استان است که خارج از مدیریت استان بوده که نیاز است در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان بوشهر از مدیران این مجموعه ها که سازمان منطقه اقتصادی انرژی پارس، شورای راهبردی شرکت های پتروشیمی مستقر در منطقه پارس و همچنین نیروگاه اتمی بوشهر هستند دعوت به عمل آید تا متناسب با سیاست های بومی گزینی نیروهای مورد نیاز در حوزه اشتغال بتوانند به یک دستورالمل و بخشنامه مشترک دست یابند.

برآوردها نشان می دهد که کمتر از هشت درصد جمعیت استان فاقد شغل مستمر و پایدار بوده که با توجه به جمعیت حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری استان بوشهر نباید تعداد بیکاران بیش از ۱۰۰ هزار نفر باشند که در صورت ایجاد فضا برای مهارت آموزی دانش آموختگان دانشگاهی و وجود همین میزان نیازهای اشتغال در استان، نباید فرد فاقد شغلی در این استان در هوای یافتن شغل دست و پا زند.

کلیدواژه

اشتغال

استان بوشهر

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

اشتغال پایدار

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی