سیاست / شناسه خبر: 171020 / تاریخ انتشار : 1402/8/20 10:16
|

پرورش ماهی در دل دریا/ فشار به ذخایر دریایی کاهش می‌یابد

توسعه طرح‌های پرورش ماهی در قفس می‌تواند نقش مهمی برای حفظ ذخایر دریایی و توسعه تولید و اشتغال با استفاده از ظرفیت‌های دریا داشته باشد.

بوشهری ها / استان بوشهر دارای ظرفیت‌های خوبی در حوزه شیلات است که از جمله این ظرفیت‌ها می‌توان به صیادی و آبزی‌پروری اشاره کرد؛ مشاغلی که از گذشته‌های دور تاکنون در این استان رونق داشته است.

پرورش ماهی در دل دریا/ فشار به ذخایر دریایی کاهش می‌یابد

استان بوشهر دارای بیشترین میزان ساحل با خلیج فارس است که ساحل‌نشینان از گذشته تا کنون در زمینه صید انواع آبزیان به‌ویژه ماهی و میگو فعالیت داشته و همواره روزی خود را از دریا می‌گرفته‌اند.

طی سال‌های اخیر آبزی پروری نیز در استان بوشهر گسترش یافته و در کنار فعالیت‌هایی که برای صید انجام می‌شود، در سواحل استان بوشهر نیز زمین‌های مستعد برای پرورش میگو شناسایی شده و کشت انجام می‌شود.

آب دریا از طریق کانال‌ها وارد اراضی ساحلی می‌شود و پرورش میگو در استخرها انجام می‌شود که زمینه‌ساز اشتغال و تولید در استان است و درآمدزایی و ارزآوری بالایی دارد. البته ظرفیت‌های آبزی پروری در استان بیش از اینها است که باید برای توسعه آن اقدام شود.

پرورش ماهی در قفس یکی دیگر از ظرفیت‌های استان بوشهر در حوزه آبزی پروری است که طی سال‌های اخیر طرح‌هایی در استان بوشهر آغاز شده ولی ظرفیت تولید متناسب با استعدادهای موجود در استان نیست.

پرورش در قفس سامانه‌ای است که ماهی، محصور در یک قفس در آب دریا پرورش داده می‌شود و ماهی درون یک قفس یا سبد قرار می‌گیرد و آب به‌صورت آزاد بین منبع آبی و قفس در جریان است.

کاهش هزینه نسبت به پرورش ماهی در استخرهای خاکی یا دستگاه‌های مداربسته، مدیریت آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر، سهولت در مشاهده و بررسی میزان تغذیه ماهی، سهولت و اقتصادی بودن درمان علیه انگل‌ها و بیماری‌ها از مزایای طرح‌های پرورش ماهی در قفس است.

برای اجرای طرح‌های پرورش ماهی در قفس از همه منابع آبی از قبیل دریا، دریاچه، استخرهای ذخیره، استخر، چشمه‌ها و نهرها، رودخانه‌ها که از آن در مصارف دیگر بهره‌برداری نمی‌شود می‌توان استفاده کرد.

برای پرورش ماهی به این صورت ابتدا بچه ماهی‌ها از مراکز پرورش و تکثیر ماهی خریداری‌شده، سپس در قفس‌هایی در دل دریا نگهداری و تغذیه می‌شوند و در این سیستم امکان غذادهی به‌صورت دستی و اتوماتیک وجود دارد.

کاهش فشار به دریا با توسعه آبزی‌پروری

رئیس گروه پرورش ماهی در قفس شیلات استان بوشهر در گفت‌وگو اظهار داشت: با توجه به کاهش ذخایر آبزیان باید به سمت آبزی پروری برویم و طرح‌های پرورش ماهی و میگو بیش از پیش گسترش یابد.

علی قوام پور اضافه کرد: با توجه به دلایل مختلف از جمله صیدهای مستمر و ورود آلودگی‌های متعدد به دریا شاهد کاهش ذخایر دریایی هستیم و این موضوع نه تنها در ایران بلکه در همه جا وجود دارد.

وی یکی از اقدامات مناسب برای کاهش فشار به دریا را پرورش ماهی در قفس عنوان کرد و گفت: با حمایت مناسب از سرمایه‌گذاران می‌توان زمینه توسعه پرورش ماهی در قفس را فراهم کرد و به نتایج مورد نظر دست یافت.

رئیس گروه پرورش ماهی در قفس شیلات استان بوشهر افزایش تولید طرح‌های پرورش ماهی در قفس را یکی از برنامه‌های مهم عنوان کرد و ادامه داد: از ظرفیت‌های آبزی پروری در استان بوشهر به صورت ویژه حمایت می‌شود.

قوام پور به ظرفیت‌های صادراتی در حوزه آبزیان استان اشاره کرد و افزود: توسعه زیرساخت‌های صادرات، صنایع تبدیلی و فرآوری و بسته بندی محصولات شیلاتی در بازارهای خارجی می‌تواند سهم استان بوشهر را در بحث صادرات محصولات شیلاتی افزایش دهد.

آبزی پروری در بوشهر حمایت می‌شود

استاندار بوشهر در گفت‌وگو اظهار داشت: در استان ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تولید و اشتغال وجود دارد که از مهمترین ظرفیت‌ها می‌توان به آبزی پروری به ویژه پرورش ماهی و میگو اشاره کرد.

احمد محمدی‌زاده استان بوشهر را قطب تولید میگوی پرورشی در کشور دانست و اضافه کرد: با ایجاد سایت‌های جدید باز هم شاهد افزایش سهم استان در تولید میگوی پرورشی خواهیم بود.

وی توسعه اقتصاد دریا محور را یکی از گام‌های مهم دانست و افزود: علاوه بر پرورش میگو در سواحل استان بوشهر، توسعه پرورش ماهی در قفس را به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار داریم.

وی پرورش ماهی در قفس را یک حرکت مهم برای تأمین نیازهای بازار دانست و اضافه کرد: این طرح‌های یک سرمایه‌گذاری مطمئن است که نتایج بسیار خوبی خواهد داشت و از سرمایه‌گذاران برای حضور در این حوزه دعوت می‌کنیم.

پرورش ماهی در دل دریا/ فشار به ذخایر دریایی کاهش می‌یابد

ارائه تسهیلات کم‌بهره به آبزی‌پروران

مدیرکل شیلات استان بوشهر نیز با اشاره به اجرای طرح‌های پرورش ماهی در قفس‌های دریایی در مناطق ساحلی استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: استان بوشهر قطب آبزی پروری کشور است و بیش از نیمی از میگوی کشور در این استان تولید می‌شود.

عقیل امینی با اشاره به توسعه آبزی‌پروری به عنوان یک برنامه مهم تصریح کرد: آبزی‌پروری هم به دلیل اشتغال‌زایی و هم درآمدزایی و از طرفی امنیت و ارزش غذایی، دارای حساسیت بالایی است.

وی مکانیزاسیون و اصلاح ساختار در عرصه آبزی‌پروری را یکی از برنامه‌های مهم دانست و افزود: ایجاد ظرفیت‌های مناسب در راستای توسعه آبزی پروری در استان با همکاری و همراهی سایر نهادها در دستور کار است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر بر لزوم ارائه تسهیلات کم‌بهره به فعالان حوزه آبزی‌پروری در استان تاکید کرد و ادامه داد: دریافت تسهیلات از خواسته‌ها و مطالبات جامعه شیلاتی است که باید حمایت لازم صورت گیرد.

انتظار می‌رود با حمایت مناسب از سرمایه‌گذاران و ارائه تسهیلات مناسب، زمینه برای تقویت پرورش ماهی در قفس فراهم شود تا شاهد تقویت اشتغال و درآمدزایی و همچنین رشد تولید و ارزآوری باشیم.

کلیدواژه

پرورش ماهی

خلیج فارس

حفظ ذخایر دریایی

حمایت از تولید و اشتغال

استان بوشهر

اداره شیلات

استانداری بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی