اقتصاد / شناسه خبر: 171243 / تاریخ انتشار : 1402/10/19 10:09
|

کاهش مشعل سوزی در پارس جنوبی شتاب گرفت

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: طرح کاهش مشعل سوزی بعنوان یکی از اولویت‌های راهبردی در این مجموعه بزرگ گازی در پالایشگاه‌های دوازده گانه این مجتمع شتاب گرفته است.

بوشهری ها مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: طرح کاهش مشعل سوزی بعنوان یکی از اولویت‌های راهبردی در این مجموعه بزرگ گازی در پالایشگاه‌های دوازده گانه این مجتمع شتاب گرفته است.

به گزارش بوشهری ها به نقل از ایرنا ، " احمد باهوش "  اظهار کرد: روند پیشرفت طرح کاهش مشعل سوزی طبق مصوبه‌های ابلاغی به مجتمع گاز پارس جنوبی، در سه مرحله شامل خرید و اجرا (طرح های کوتاه مدت) و مزایده گازهای مشعل اجرایی شده و در سایه تلاش و کار جهادی به سرانجام خواهد رسید.

وی افزود: با انجام طرح های کوتاه مدت میزان فلرینگ‌ مجموع پالایشگاه های دوازده گانه از ۸.۷۲ میلیون استاندارد متر مکعب در روز سال ۱۴۰۱ به ۵.۲۹ میلیون استاندارد متر مکعب در روز تا پایان تابستان ۱۴۰۳ کاهش خواهد یافت.

باهوش ادامه داد: علاوه بر اهمیت زیست محیطی این طرح ها ، ارزش اقتصادی سالیانه میزان کاهش فلرینگ‌ در طرح های کوتاه مدت، معادل بیش از۳۵۰ میلیون یورو خواهد بود.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی تصریح کرد: با عملیاتی شدن قراردادهای فروش گازهای مشعل از اواسط سال ۱۴۰۴ پیش بینی می شود میزان فلرینگ‌ مجموع پالایشگاه های دوازده گانه به حدود ۲ میلیون استاندارد متر مکعب در روز برسد.

وی یادآور شد: طرح کاهش مشعل سوزی در ۱۲ پالایشگاه پارس جنوبی تاکنون ۲۳ درصد پیشرفت دارد.

باهوش اظهار کرد: ۶ قرارداد مزایده فروش گازهای مشعل منعقد شده و از مهرماه امسال این طرح آغاز شده است .

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی تصریح کرد: مدت اجرای این قراردادها ۲ سال و بهره‌برداری سه تا پنج سال خواهد بود که در پالایشگاه‌های اول تا دهم مجتمع گاز پارس جنوبی اجرا خواهد شد.

وی گفت: فرایند مزایده مشعل سوزی پالایشگاه‌های یازدهم و دوازدهم در حال اجرا است و پالایشگاه سیزدهم نیز در آستانه‌ تکمیل و تحویل از شرکت ملی نفت به شرکت ملی گاز ایران است که کارهای عملیاتی در خصوص کاهش مشعل‌سوزی در این پالایشگاه نیز انجام خواهد شد.

باهوش اظهار داشت: افزایش بازیافت اتان در ۹ پالایشگاه ( ۱۸ فاز ) یکی دیگر از طرح های مهم مجتمع گاز پارس جنوبی است.

وی ادامه داد: مدت قرارداد این طرح ۴۸ ماهه است که در پایان این طرح، راندمان بازیافت تولید اتان از ۶۶ درصد به ۷۸ درصد خواهد رسید.

 

کلیدواژه

مشعل سوزی

احمد باهوش

پارس جنوبی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی