سیاست / شناسه خبر: 74520 / تاریخ انتشار : 1400/10/18 22:36
|

(چاپلوسی)

بوشهری ها / حسن لهراسبی: چاپلوسی با کلماتی نظیر تملق گویی و پاچه خواری و .....هم معنی و مترادف می باشد .

بوشهری ها / حسن لهراسبی: چاپلوسی با کلماتی نظیر تملق گویی و پاچه خواری و .....هم معنی و مترادف می باشد .
این واژه به معنای مدح کردن و ثنا گویی بیش از حد از کسی به منظور جلب توجه و یا دریافت چیزی از کسی بشمار می آید و یکی از صفت های ناپسند و از رذائل اخلاقی هست که جامعه و افکار عمومی جامعه نسبت به این عمل ، حالت کراهت دارد و معمولا در نهاد افرادی بروز می‌کند که دارای شخصیتی دو رو و نفاق هستند واغلب چیزی را عنوان می‌نمایند که خود هیچ گونه اعتقادی به آن ندارند .
هدف و علت اصلی شخصی که چاپلوسی می‌کند جلب توجه صاحبان قدرت، ثروت ، و بدست آوردن چیزی مثل این موارد نزد صاحبان این امور است.
امروزه متاسفانه در جامعه ما این موضوع نسبت به هر زمان دیگری خصوصا در سیستم اداری نمایان تر هست به طوری که این افت باعث ایجاد آسیب های اجتماعی زیادی و نهایتا به جامعه صدماتی وارد آورده است .
عوامل متعددی می‌تواند در به وجود آوردن این معضل اجتماعی نقش داشته باشند که مهمترین این عوامل احساس حقارت فرد چاپلوس و متملق هست و احساس کمبود شخصیتی و همچنین وجود زمامدارانی ستایش دوست و چاپلوس پرور می باشد .
متاسفانه ستایش و حمد و چاپلوسی و درست جلوه دادن تصمیمات و اقدامات و عملکرد زمامداران در جامعه باعث شده که زیر دستان اداری با روی آوردن به این پدیده زشت و غیر اخلاقی به جای رقابت سالم از این ابزار جهت جلب توجه مافوق و مدیر برای ارتقا استفاده نمایند و چون شخص گیرنده این امتیازات از این طریق دارای صفات علمی و استانداردهای تخصصی امتیاز مورد نظر و پست ماخوذه نمی‌باشند لذا باعث ایجاد خسارات فراوان ناشی از تصمیمات غیر علمی و غیر عرفی وغیر  تخصصی به جامعه و شهروندان می‌گردند.
به نظر نگارنده در کنار سایر آسیب های اجتماعی وجود این آسیب و صفت و رذیلت باعث وجود خسارات اجتماعی در سطوح مختلف مدیریتی و حاکمیتی جامعه و نتیجه حاصله به قهقرا رفتن جامعه است.

کلیدواژه

برازجان

دشتستان

چاپلوسی

حسن لهراسبی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی