سیاست / شناسه خبر: 86300 / تاریخ انتشار : 1401/1/28 12:13
|

برگزاری شب آیین های رمضان در روستای تاریخی خلیفه؛

بوشهریها| از اجرای سنج و دمام، دم دم سحری و گریگشو تا تجلیل از پیشکسوتان آیین های رمضان

بوشهری ها / مراسم شب آیین های رمضان با حضور قشرهای مختلف مردم و مسئولان دشستستان در سرای تابش روستای تاریخی خلیفه از توابع شهر شبانکاره برگزار شد.
مراسم باشکوه شب آیین های رمضان با هدف تجلیل از پیشکسوتان آیین های رمضان در استان بوشهر و معرفی و پاسداشت آیین‌های ایام ماه مبارک رمضان همزمان با شبهای ماه رمضان با حضور مردم و مسئولان از جمله امام جمعه برازجان، امام جمعه و بخشدار شبانکاره و شماری از مسئولان شهرستانی و استانی در سرای تابش در روستای تاریخی خلیفه برگزار شد.
دبیر اجرایی مراسم شب آیین های رمضان در ارتباط با این مراسم گفت: در ایام ماه رمضان، در نقاط مختلف استان آیین های مختلفی برگزار می شود و ما در این رویداد تلاش کردیم برخی از رسوم ماه رمضان را با حضور  هنرمندان و پیشکسوتان این عرصه به صورت نمادین اجرا کنیم.
حسین مظفری اضافه کرد: در این مراسم از ۴ پیشکسوت آیین‌های رمضان در استان تجلیل شد که شامل صادق وزانی نوازنده بوق شاخی، شیخ داوود جعفری ذاکر اهل‌بیت روستای خلیفه، حاج حسین گرانبها خادم اهل بیت از محله باستانی ریشهر و مشهدی کرم کرمی آزاد ذاکر و خادم اهل بیت می شوند.
وی ادامه داد: آیین سنج و دمام سنتی بوشهری، قرائت قرآن سنتی توسط قاری بین‌المللی سید محمدحسین حسینی از دهکده قرآنی چارک، اجرای آیین گریگشو توسط هنرمندان و نوجوانان روستای هلیله از بوشهر، بخشی از آیین‌های ماه رمضان بود که اجرا شد.
دبیر اجرایی شب آیین های رمضان خاطرنشان کرد: اجرای گروه بین‌المللی تواشیح معراج از دهکده قرآنی چارک به سرپرستی سید حبیب‌الله حسینی، قرائت فرازهایی از دعای افتتاح توسط خواننده مطرح بوشهری آکا صفوی با لحن محلی و اجرای مناجات محلی توسط برادران حسینی از روستای قرآنی چارک از دیگر برنامه های ما بود که مورد استقبال حاضران هم قرار گرفت.
مظفری یادآور شد: آیین نادعلی خوانی ویژه شبهای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ رمضان توسط حاج حسین گرانبها که در مسجد تاریخی ریشهر بوشهر برگزار می شود هم از جمله آیین های اجرا شده بود و پس از آن کلیپی از آیین عید تلخو به یاد مانایاد خضر بازیاری از پیشکسوتان آیین های رمضان در بوشهر پخش شد.
وی گفت: اجرای آیین دم‌دم سحری توسط شماری از هنرمندان محله کوتی بوشهر و اجرای مناجات خوانی محلی بوشهری و آوای «آب است تریاک» توسط مشهدی کرم کرمی آزاد با سن ۹۳ سال که سابقه بیش از ۷۰ سال اجرای مناجات در بوشهر دارد هم از دیگر برنامه‌های شب آیین های رمضان بود.
مظفری افزود: پایان بخش برنامه های ما ضیافت سحری با سرو قیمه سنتی بوشهری و حلوای انگشت‌پیچ بود که از شرکت کنندگان در این آیین پذیرایی شد.

کلیدواژه

سنج و دمام

شب آیین های رمضان

روستای تاریخی خلیفه

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی