سیاست / شناسه خبر: 97082 / تاریخ انتشار : 1401/3/12 09:52
|

مسئولیت اجتماعی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در استان بوشهر باید قانونمند شود

بوشهریها| سید عباس موسوی نژاد افزود: آلودگی‌های زیست محیطی باعث کاهش شدید حجم و آلوده‌شدن آبزیان موجود در زیستگاه‌ها، هم تنگناهای معیشتی و هم مشکلات بهداشتی برای اهالی ایجاد کرده است.

بوشهری ها / مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر گفت: مقوله مسئولیت‌های اجتماعی منطقه ویژه اقتصادی - انرژی پارس و شرکت‌های زیرمجموعه باید به صورت قانونمند درآمده تا کمک‌ها و حمایت‌های لازم بعنوان تکلیف و نه از سر صدقه باشد.

 سید عباس موسوی نژاد در خصوص حضور صنایع بزرگ در استان و نقش آنها در محیط زیست و توسعه افزود: با قانونمند شدن مسئولیت‌های اجتماعی صنایع در استان نیازی به چانه زنی و رایزنی های غیر حقوقی و غیر اداری مدیران استانی و محلی در این موضوع نیست.

وی بیان کرد: این امر نیازمند فعال‌شدن نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و انجام رایزنی‌های لازم در این زمینه در سطح کلان است.

موسوی نژاد اضافه کرد: همچنین به منظور ایجاد زیرساخت‌های لازم آموزشی در راستای توانمندسازی ساکنان جوامع محلی از طریق افزایش مهارت‌های فنی - حرفه‌ای به ویژه برای جوانان جویای کار ، اعتبارات لازم از سوی دستگاه‌های ذیربط و به ویژه صنایع نفتی مستقر در منطقه اختصاص یابد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر گفت: آلودگی‌های زیست ‌ محیطی ناشی از استقرار صنایع و تأسیسات نفت، گاز و پتروشیمی از روشن‌ بودن مداوم مشعل‌ها و هدر رفتن گازهای سوخته‌شده و نیز دفع غیر اصولی و غیر بهداشتی پسماندهای شیمیایی و پساب‌های صنعتی به دریا، موجب آلودگی‌های شدید در این محیط‌ها شده که زیستگاه آبزیان را در مجاورت سواحل استان با خطر جدی روبرو  کرده است.

موسوی نژاد گفت: به منظور رفع آلودگی‌های زیست ‌ محیطی ناشی از دفع غیر اصولی و غیر بهداشتی پساب‌های صنعتی و پسماندهای صنایع مستقر در منطقه باید تمهیدهای لازم از طریق تزریق اعتبارات لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی اضافه کرد: به منظور باززنده‌سازی رونق حمل و نقل دریایی اهالی منطقه با شیخ‌نشین‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان، اعتبار لازم به منظور نوسازی ناوگان فرسوده و قدیمی حمل و نقل دریایی اهالی و ساکنان مناطق پیرامونی صنایع استان از طریق دستگاه‌های مرتبط تخصیص یابد.

به گفته موسوی نژاد همچنین  ایجاد رونق اقتصادی در جوامع محلی و در راستای توسعه پایدار، متوازن و همه ‌ جانبه که عاری از تخریب و آلودگی‌های زیست ‌ محیطی باشد، باید همواره مد نظر متولیان،   سیاست ‌گذاران و تصمیم گیران در سطح کلان کشور و استان از جمله مدیران صنایع نفت، گاز و پتروشیمی باشد، چرا که توسعه بدین منوال، جز نابودی سکونتگاه‌های انسانی و زیستگاه‌های جانوری و آبزیان، حاصلی در بر ندارد.

وی یادآور شد: فعال ‌شدن صنایع پایین ‌دستی پتروشیمی‌های مستقر در استان ، از طریق آسان‌سازی شرایط سرمایه گذاری بخش خصوصی و تقویت ارتباط میان صاحبان سرمایه استان با مناطق ویژه صنعتی و به‌ویژه اتخاذ راهکارهای اجرایی و عملیاتی برای جذب سرمایه‌های سرگردان بومی و محلی در استان به منظور ایجاد فرصت‌های تازه شغلی برای افراد و ساکنان جوامع بومی و محلی که نیازمند همکاری هر چه بیشتر مدیران وزارت نفت با مدیران استان در سطح کلان است.  

موسوی نژاد با اشاره به مساله بیکاری به عنوان یکی از معضلات اصلی کشور و به تبع آن استان بوشهر گفت: صنایع و تأسیسات نفت، گاز و پتروشیمی و نیروگاه هسته ای و سایر صنایع موجود در استان به نیروهای فنی با مهارت‌های تخصصی سطح بالا نیازمند است اما ساکنان جوامع محلی، به دلیل نبود زیرساخت‌ها و نداشتن مهارت‌های لازم برای اشتغال در این صنایع، از نظر اشتغال در وضعیت بغرنجی به سر می‌برند.

وی ادامه داد: این در حالی است که تا پیش از استقرار این تأسیسات، اشتغال جوامع محلی به صورت سنتی مانند صید و صیادی و نیز ملوانی و تبادل‌های تجاری - بازرگانی با مناطق و شیخ نشین‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس با دریا پیوند داشته که با ایجاد این صنایع و تأسیسات، از بابت آلودگی‌های شدید زیست محیطی و کاسته شدن از حجم آبزیان در خلیج فارس و نیز نوسازی ‌ نشدن ناوگان قدیمی و فرسوده حمل و نقل دریایی و به طور ویژه عمل نکردن منطقه ویژه اقتصادی - انرژی پارس و شرکت‌های زیرمجموعه به مسؤولیت‌های اجتماعی خویش، اشتغال نیروهای بومی به مخاطره افتاده است .

کلیدواژه

سید عباس موسوی نژاد

آلودگی‌های زیست محیطی

حجم و آلوده‌شدن

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی