سیاست / شناسه خبر: 171145 / تاریخ انتشار : 1402/9/4 15:29
|
مدیر کل انتقال خون استان بوشهر:

در سال جاری توانستیم 100% نیاز بیمارستانهای استان را پاسخگو باشیم

بوشهریها| مدیر کل انتقال خون استان بوشهر گفت: در سال جاری تاکنون از ۲۴ هزار اهدا کننده خون بیش از ۵۰ هزار فرآورده پلاکت و پلاسما تولید شده است که بخش عمده‌ای از این فرآورده های خونی به بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، جراحی‌ها، تصادفی اهدا می گردد.

بوشهری ها / علیرضا باستین در نشست با خبرنگاران، با بیان اینکه 5 مرکز اهدا خون فعال در استان بوشهر فعال است، اظهار داشت: اکنون مراکز اهدا خون در بوشهر، برازجان، گناوه، دیلم و کنگان فعال هستند که بزودی مجوز راه اندازی پایگاه انتقال خون در جزیره خارگ نیز صادر می شود.

وی افزود: در استان بوشهر از 24 هزار نفر مراجعه کننده برای اهدا خون، 19 هزار موفق به اهدا خون شدند که از این تعداد 936 نفر زن و مابقی مرد هستند. به عبارتی فقط 5 درصد اهداء کنندگان را زنان تشکیل می دهند. این در حالی است که استان بوشهر نسبت به جمعیت، در زمینه اهدای خون، جایگاه برتر کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: اهدا کنندگان ما شامل بار اولی ها، باسابقه ها و اهداء کنندگان مستمر هستند که در طول سال آقایان 4 بار و خانمها  3 بار مجاز به اهدا خون می باشند.  

خریداری و تجهیز اتوبوس خون گیری در استان

از دیگر اقدامات ما در سال جاری، خریداری و تجهیز اتوبوس خون گیری با همکاری شورای راهبردی و شرکت های پتروشیمی منطقه ویژه انرژی پارس بود که بالغ بر 7 میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه در بر داشته است. این اتوبوس دارای چهار تخت خونگیری و یک تخت معاینه است.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون توانسته ایم 100 درصد نیازهای بیمارستانهای استان را تأمین کنیم. لذا با توجه به عضویت در شبکه ملی خون رسان جهت انتقال خون مازاد و با افزایش ذخیره خون در استان، مدت زمان ذخیره سازی را به 7 روز رسانده ایم تا بتوانیم به دیگر استانهایی مثل تهران، خوزستان، سیستان بلوچستان، بندرعباس که به دلیل وجود چند برابری بیماران تالاسمی، نیاز بیشتری به خون در آنجا احساس می شود، کمک رسانی بهتری داشته باشیم.  

 

افزایش 5 برابری تیم های سیار انتقال خون

باستین در ادامه به افزایش 5 برابری فعالیت تیم های سیار انتقال خون نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: این رقم از 1800 نفر به 5 هزار نفر اهدا کننده رسیده است که از طریق تیم های سیار انجام گرفته است.

وی بیان داشت: در سال جاری تاکنون از ۲۴ هزار اهدا کننده خون بیش از ۵۰ هزار فرآورده پلاکت و پلاسما تولید شده است که بخش عمده‌ای از این فرآورده های خونی به بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، جراحی‌ها، تصادفی اهدا می گردد. علاوه بر این در سال گذشته از 36 هزار اهدا کننده خون بیش از 90 هزار فرآورده پلاسما و پلاکت بدست آمده است.

راه اندازی آزمایشگاه تخصصی و دستگاه اتوماسیون گروه بندی خون

مدیر کل انتقال استان بوشهر با اشاره به افزایش 20 درصدی بانک سلولهای بنیادی در استان بوشهر گفت: به جهت کمک به این بخش، نسبت به راه اندازی مجمع خیرین انتقال خون در استان اقدام نموده ایم. وی همچنین از راه اندازی آزمایشگاه تخصصی اداره انتقال خون استان بوشهر با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد تومان خبر داد و گفت: دستگاه اتوماسیون گروه بندی خون نیز در این استان فعال شده است.   

ایشان خاطرنشان کرد: ساختمان شش طبقه اداره انتقال خون بوشهر که سال گذشته بالغ بر 14 میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی به آن تخصیص یافته است با 45 درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است. این در حالی است که ساختمان انتقال خون دشتستان نیز با یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته، به همراه سردخانه تا پایان امسال افتتاح می گردد.  

کلیدواژه

شورای راهبردی و شرکت های پتروشیمی

اتوبوس خون گیری

مدیر کل انتقال خون استان بوشهر

علیرضا باستین

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی