سیاست / شناسه خبر: 171152 / تاریخ انتشار : 1402/9/7 12:17
|
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر ؛

بسیاری از تخلفات و فسادها در اسناد عادی صورت می گیرد/199 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان بدون سند مالکیت هستند

۱۴ واحد ثبتی در استان فعالی است که ۱۱ واحد در ده شهرستان و ۳ واحد در اداره کل بازرسی و ثبت اسناد و املاک و ثبت شرکت ها انجام وظیفه می کنند.

بوشهری ها /اسماء بوستانی: مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر گفت: در پی جلوگیری از زمین خواری با همکاری منابع طبیعی یک میلیون و ۷۱۲ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی در سامانه جامع املاک ثبت و یک میلیون و ۶۷۲ هزار هکتار تثبیت و سند مالکیت آن ها صادر شده است.

محمدرضا بزرگمهر ۷ آذرماه در نشست با اصحاب رسانه با بیان اینکه بسیاری از تخلفات و فسادها در اسناد عادی صورت می گیرد، اظهار کرد: کلیه اراضی و املاک باید دارای هویت و شناسنامه باشند. به همین دلیل در راستای اجرای قانون حد نگار فعالیت ها را در حوزه اراضی کشاورزی و منابع طبیعی و دستگاه های دولتی در اولویت قرار داده ایم.

بزرگمهر با اعلام اینکه اطلاعات کامل املاک را پس از شناسایی و تثبیت در سامانه مربوطه قرار خواهیم داد، عنوان کرد: با این کار می توان با تخلفاتی از جمله پولشویی، وصول مالیات و جعل  جلوگیری کرد. ۱۴ واحد ثبتی در استان فعال است که ۱۱ واحد در ده شهرستان و ۳ واحد در اداره کل بازرسی و ثبت اسناد و املاک و ثبت شرکت ها انجام وظیفه می کنند.

وی در خصوص تثبیت اراضی حریم ۶۰ متری ساحل دریا در استان بیان کرد: کل اراضی ۶۰ متری دریا در استان ۲ هزار و ۹۱۲ هکتار است، با تلاش شبانه روزی همکاران در دو ماه اخیر دو هزار و ۷۹۵ هکتار از این اراضی  تثبیت و در حوزه راه و شهرسازی بیرون از حوزه شهری دارای سند مالکیت شدند.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان صدور سند برای اراضی کشاورزی و باغات را ضروری اعلام کرد و در این خصوص گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با گرفتن اعتباری از سازمان برنامه بودجه و قرار دادن سهم استان بوشهر به این اداره موفق به تنظیم ۵۰ هزار هکتار قرارداد اراضی کشاورزی استان با شرکت های خصوصی انجام شد که طی این قرارداد عملیات تطبیق و انجام نقشه باغات انجام خواهد شد.

وی افزود: کشاورزان برای تهیه نقشه ها و اسناد هویتی به واحدهای ثبتی مرکز شهرستان ها مراجعه نمایند. طی هماهنگی که با فرمانداران، بخشداران و دهیاران در استان صورت گرفته، در قرارگاهی به نام سردار شعید حاج قاسم سلیمانی که امسال شروع به فعالیت کرده، کشاورزان می توانند مدارک هویتی و مالکیتی خود را به این دفاتر تحویل دهند و پس از انجام نقشه برداری ملک، بدون گرفتن هزینه سند صادر خواهد شد.

بزرگمهر کل اراضی کشاورزی  بدون سند استان را ۱۹۹ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: ۱۰۸ هزار هکتار از این اراضی تثبیت و دارای سند مالکیت شده اند.  وی در خصوص اراضی و املاک وزارت دفاع عنوان کرد: بسیاری از این اراضی سند مالکیت آن ها ثابت نشده بود که ۴ هزار و ۲۸۷ هکتار طی دو سال اخیر تاکنون به نام دولت جمهوری اسلامی به نمایندگی از وزارت دفاع یند دار شده اند. و ۱۵۰۰ تا ۲ هزار هکتار از این اراضی نیز فاقد سند هستند.

بزرگمهر در خصوص ثبت سند دستگاه های دولتی بیان کرد: بسیاری از دستگاه های دولتی ما یا فاقد سند هستند یا دارای سند دفترچه ای می باشند. که طبق قانون اسناد دفترچه ای باید به اداره ثبت تحویل داده شوند و به سند مالکیت جدید ثبت شود.

وی تعداد دستگاه های دولتی دارای سند دفترچه ای را ۴ هزار و ۳۰۰ فقره اعلام کرد و افزود: از سال ۹۹ تا پایان مهرماه سال جاری ۷ هزار و ۷۹۶ جلد سند مالکیت ثبتی برای این دستگاه های دولتی صادر شده است.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان تعداد پرونده های ثبتی در تمامی واحد های ثبتی استان را ۶۱۰ هزار پرونده اعلام کرد و در این خصوص گفت: این تعداد پرونده معادل ۱۲ میلیون برگ بوده، کلیه این اوراق اسکن و آرشیو شده اند و به روزرسانی به صورت آنی در حال انجام است.

کلیدواژه

بوشهر

اداره کل ثبت اسناد

محمدرضا بزرکمهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی