سیاست / شناسه خبر: 171322 / تاریخ انتشار : 1402/12/3 11:48
|
گفت‌‎وگو با لیلا انبارکی، نامزد حوزه انتخابی بوشهر، گناوه و دیلم؛

دنبال ترور شخصیت رقبا نیستم، پیگیر پربرکت شدن سفره مردمم

الهام بهروزی | حوزه انتخابی بوشهر، گناوه و دیلم است یکی از حوزه‌های حساس انتخابی استان بوشهر است که در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور 49 نامزد مواجه شده است؛ نامزدهایی که بیشتر آن‌ها از طیف

بوشهری ها / الهام بهروزی |  حوزه انتخابی بوشهر، گناوه و دیلم است یکی از حوزه‌های حساس انتخابی استان بوشهر است که در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور 49 نامزد مواجه شده است؛ نامزدهایی که بیشتر آن‌ها از طیف اصول‌گرا هستند و تعداد محدودی هم میانه‌رو!

تجربه نشان داده که در این حوزه انتخابی به‌ویژه در شهرستان بوشهر، رای سیاسی است؛ بهعبارت بهتر جناحی است و با توجه به اینکه استقبال مردم این منطقه در انتخابات در سال‌های اخیر بنا به دلایل مشخص و بارز، از صندوق رای، کم و کمتر شده است، پیش‌بینی می‌شود در این دوره نیز نامزدی بخت حضور در خانه ملت را پیدا می‌کند که بتواند همین اقلیت رای‌دهنده و رای‌اولی‌ها را به سمت خود جذب کند که این مهم با توجه به تعدد نامزدها در این دوره، کار دشواری است و نیاز به حمایت مردمی و تلاش فزاینده و شبانه‌روزی دارد.

طبق اعلام نهایی شورای نگهبان، عمده افراد تائیدشده در حوزه انتخابی مذکور مرد هستند و تنها 9 زن در این کارزار انتخاباتی در حوزه بوشهر، گناوه و دیلم موفق شده‌اند از فیلتر این شورا بگذرند که در این میان، نام برخی از آن‌ها شناخته شده است. لیلا انبارکی یکی از این زنان است که فعالیت اجتماعی خود را از رسانه آغاز و گزارش‌های اجتماعی موثری را در دوره حضورش در رسانه منتشر کرده است.

انبارکی در دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز با دغدغه مردمی و توسعه این حوزه انتخابی در ابعاد گوناگون پا به عرصه گذاشته است. «زنان»، «نوجوانان»، «هنرمندان و ورزشکاران» قشرهای در اولویت برنامه‌های وی هستند که طبق قوانین و ظرفیت‌های موجود در پی ارتقاء جایگاه و پاسخگویی به نیازهای آن‌هاست.

لیلا انبارکی متولد 1361 در بوشهر و دانش‌آموخته رشته علوم سیاسی در مقطع دکتری است. از سوابق اجرایی وی در سال‌های اخیر می‌توان به رئیس مرکز علمی کاربردی سازمان همیاری شهرداری‌های استان بوشهر، نائب رئیس گروه پژوهشی مطالعات رفاه و مسائل اجتماعی پژوهشکده مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی، رئیس مرکز توسعه خدمات شهری و روستایی جنوب کشور، مسئول امور نخبگان فرماندهی انتظامی استان، رئیس شرکت تعاونی توسعه خدمات روستایی زنان بوشهر، مشاور مدیرعامل سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اهواز، مشاور امور بانوان سازمان همیاری شهرداری‌های استان بوشهر، مسئول میز تخصصی بیانیه گام دوم، مدیر اجرایی فصلنامه علمی امنیت انتظامی دریایی، عضو کمیته تخصص امور فرهنگی، اجتماعی مرکز توسعه و آینده‌نگری استانداری استان بوشهر، عضو شورای هم‌اندیشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان بوشهر، عضو انجمن علمی علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای، عضو گروه پژوهشی مطالعات، رصد و سیاست‌گذاری فرهنگی پژوهشکده مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی، عضو کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مرکز توسعه و آینده‌نگری استانداری استان بوشهر و... اشاره کرد.

در آستانه انتخابات گفت‌وگویی را با لیلا انبارکی، نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه بوشهر، گناوه و دیلم درباره اهداف و برنامه‌هایش انجام داده‌ایم که از نظر شما مخاطبان می‌گذرد.

حضور در انتخابات در دوره کنونی که شور انتخابات در میان مردم کم شده، قطعا نیاز به برنامه‌سازی و نیازسنجی دارد تا بتوان مردمی را که با صندوق قهر کرده‌اند، پای صندوق رای آورد، شما در این باره چه برنامه‌ای دارید؟

به نکته خوبی اشاره کردید و این دوره، با دوره‌های قبل تفاوت‌هایی دارد و قطعا برای جذب مردم به سمت صندوق‌های رای باید برنامه و هدف داشت، چون آن‌ها شعارزده و بی‌انگیزه شده‌اند؛ چراکه اغلب نمایندگان این حوزه در دوره‌های قبل در دوره انتخابات وعده‌های زیادی داده‌اند که در دوره نمایندگی آن‌ها هرگز محقق نشده و در کسوت شعار مانده است. با توجه به اینکه حوزه انتخابی بوشهر، گناوه و دیلم، حوزه‌ای متفاوت است؛ از این جهت که در بخشی از این حوزه ما شاهد رای‌دهی سیاسی هستیم و در بخشی دیگر شاهد مشارکت سنتی و قیبله‌ای، بنابراین تلاش کردم که ابتدا با توجه به شناخت و اشرافی که از فضای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... شهرهای حوزه مذکور داشتم، اولویت‌ها و نیازهای مردم هر کدام از این شهرها و بخش‌ها را شناسایی کنم و سپس با استفاده از مشاوره کارشناسان و افراد متخصص به راه‌حل‌های مؤثری به دور از هیجانات انتخاباتی برسیم. باید اشاره کنم که مبنای کار من بر خردجمعی است.

بارزترین کاری که در حوزه شناخت نیازها و اولویت‌های مناطق حوزه انتخابی خود کرده‌اید، کدام بوده است؟

شناسایی جامعه هدف و پتانسیل‌هایی که این مناطق دارند، نخستین اقدامی بوده که انجام داده‌ام؛ یعنی هم قشرهایی را که به توجه و حمایت بیشتری نیاز دارند، شناسایی شدند و هم ظرفیت‌ها و نیازهای شهرها و روستاهای این حوزه را به کمک تیم کارشناسی که در اختیار داریم، مورد واکاوی و شناسایی قرار دادیم. بنابراین گام نخست را اصولی برداشتیم. در گام بعدی، با فعالان و نمایندگان قشرهای مختلف نشست خواهیم داشت و در این نشست‌ها مشکلات، دردها، کمبودها، نیازها و خواسته‌ها را خواهیم شنید و طبق آنچه خود مساله‌یابی کرده‌ایم و همچنین بر اساس آنچه در این جلسات از افراد می‌شنویم، تلاش خواهیم کرد تا مسائل مهم و ضروری که به اقتصاد و توسعه این حوزه کمک می‌کند، مرتفع کنیم.

بیشتر کدام قشرها در اولویت شما قرار دارند؟

«مردم» قشر مورد حمایت من هستند که در این بین، زنان، نوجوانان، هنرمندان و ورزشکاران در اولویت برنامه‌های ما خواهند بود. با توجه به سابقه فعالیتی که در حوزه آسیب‌شناسی اجتماعی دارم، متوجه شده‌ام که همیشه زنان و کودکان و نوجوانان به نسبت قشرهای دیگر بیشتر در معرض آسیب‌ها قرار دارند؛ چون قوانین حمایتی مربوط به این قشرها محدود است و نیاز به توسعه و بازنگری دارند. بنابراین در برنامه‌هایم نگاه ویژه‌ای به این قشرها دارم؛ چون معتقدم که جامعه‌ای که زنان شاد و سالمی دارد، فرزندان مسئولیت‌پذیر و آینده‌سازی را در دامن خود پرورش می‌دهد؛ زیرا آن‌ها فضا و انگیزه لازم را برای مادری کردن دارند. همچنین جامعه‌ای که کودکان شاد و سالمی را داشته باشد، آینده درخشان و کشور آباد و پیشرفته‌ای را خواهد داشت.

و اشاره کردید که هنرمندان و ورزشکاران هم در اولویت توجه شما قرار دارند، قشرهایی که در دوره‌های پیش هم برخی از نامزدها وعده‌های زیادی برای رسیدگی و رفع مشکلات‌شان دادند اما این وعده‌ها در حد همان حرف ماند و عملا ما کنشی از سوی نماینده کنونی و قبلی این حوزه در این زمینه ندیدیم؛ البته برخی ویژه‌خواری‌ها صورت گرفت اما عملا برای جامعه هنرمندان و ورزشکاران به‌ویژه در شهرهای شمالی حوزه انتخابی شما کار بزرگی صورت نگرفت، شما چه برنامه‌ای برای این دو گروه خواهید داشت که دل‌گرم کننده باشد؟

پیش از اینکه به این سوال پاسخ بدهم، تاکید می‌کنم که اهل شعار و وعده نیستیم؛ چراکه برای شعور مردم و هنرمندان و ورزشکاران احترام زیادی قائلم از این‌رو، مانند برخی از نامزدها هنوز هیچ کاری نکرده، به‌دنبال مصادره برخی از کارهای دیگران به نام خودم نیستم. بنابراین اگر این دو قشر را در اولویت توجه و برنامه‌هایم قرار داده‌ام، یک انتخاب آگاهانه است. با شناختی که از جامعه هنری استان دارم باید اعتراف کنم که در حوزه انتخابی من، ظرفیت هنری کم‌نظیر و هنرمندان صاحب‌سبک و شاخصی وجود دارند که متاسفانه فضا و بازار مناسب برای ارائه این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها کمتر وجود داشته است.

شما وقتی به زیرساخت‌های فرهنگی هنری نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید که با فقر عیانی در این حوزه به‌ویژه در شهرهای گناوه و دیلم مواجه هستیم. این کمبود موجب‌شده که هنر و توانمندی هنرمندان این شهرستان‌ها آن‌طور که باید و شاید بروز پیدا نکند و شناخته نشود. این در حالی است که هنرمندان با تولید آثار متنوع، هویت اقلیمی و انسانی خودشان را متکثر می‌کنند ولی متاسفانه شرایط اقتصادی و نبود زیرساخت‌های فرهنگی هنری استاندارد و مجهز باعث شده که انگیزه خود را برای تولید مستمر آثار و نقش‌آفرینی در فرهنگ‌سازی و ارتقای سواد هنری از دست بدهد.

بنابراین در کنار توسعه زیرساخت‌های فرهنگی هنری در این مناطق روی اقتصاد هنر هم متمرکز شده‌ایم و در این راستا طرح‌هایی منطبق بر نیاز و ظرفیت شهرهای مذکور برای پویاسازی اقتصاد هنر تعریف کرده‌ایم که هم شامل بعد کالبدی و زیرساختی می‌شود و هم سرمایه‌گذاری.

برای ورزشکاران هم طرح‌ها و برنامه‌هایی مجزا داریم؛ چون روح سالم در جسم سالم است و به‌دنبال فراگیری ورزش در میان خانواده‌ها به‌ویژه زنان و کودکان هستیم؛ چراکه تحقق این مهم موجب ترویج نشاط در جامعه می‌شود. در حوزه کمبود زیرساخت‌ها و تجهیزات هم برنامه دارم. ابتدا زیرساخت‌های موجود باید بازسازی و مناسب‌سازی شوند و در این زمینه بسیار جدی خواهیم بود. با استفاده از ظرفیت صنایع نفت و گازی که در محدوده شمال استان و جزیره خارگ مستقر است، از بند مسئولیت‌های اجتماعی آن‌ها استفاده کرده و کاستی‌ها و کمبودهای جامعه ورزش را جبران خواهیم کرد. آن‌ها موظفند در مقابل آلودگی‌هایی که برای مردم این منطقه به ارمغان آورنده‌اند، خدماتی را برای ارتقای کیفیت زندگی آن‌ها ارائه کنند.

برخی از رقبای شما سابقه هنرستیزی یا تصمیم‌گیری مخرب علیه ورزش داشته‌اند و این می‌تواند پاشنه آشیل آن‌ها باشد! درست است؟

ببینید من به‌دنبال ترور شخصیت رقبایم نیستم؛ بلکه به دنبال پربرکت شدن سفره مردم و بر اهدافم متمرکز هستم، اهدافی که شامل اقتصاد دریامحور، فرهنگ، گردشگری، محیط زیست، زنان، ورزش، بهبود زندگی مردم و... می‌شود. بنابراین اینکه رقبای من چه تفکر یا دیدگاهی درباره ورزش و هنر داشته و دارند، برای من فقط یک تجربه و فرصتی برای درک و شناخت بیشتر جوامع هنری و ورزشی حوزه انتخابی است و به‌شدت بر این باور هستم که جامعه امروز برای رسیدن به توسعه، به هنر، فرهنگ، زنان، ورزشکاران، هنرمندان و نخبگان محتاج است تا بتواند به توسعه پایدار دست بیابد، توسعه‌ای که در تعامل با محیط زیست باشد.

به محیط زیست اشاره کردید، حوزه‌ای که کمتر مورد توجه قرار گرفته، آیا طرح و برنامه ویژه‌ای برای این بخش هم دارید؟

بله، برای این حوزه هم برنامه‌های متعددی به‌خصوص در حوزه ورود فاضلاب‌ها به دریا و مشکلات زیست‌محیطی که برای شهروندان و زیستمندان دریا ایجاد کرده، همچنین در حوزه آلودگی‌های نفتی به ویژه در آب‌های و سواحل گناوه و دیلم که در برخی از ایام سال، سلامتی شهروندان و همچنین اکوسیستم خلیج فارس و خشکی را تهدید کرده، دارم که تحقق این برنامه‌ها و مشارکت مردمی می‌توان از عمق این فجایع محیط زیستی در حوزه انتخابی‌ام بکاهم.

سخن پایانی؟

به زودی اهم برنامه‌هایم در حوزه‌های زنان، گردشگری، محیط زیست، اقتصاد دریا‌محور، هنرمندان و صنعتگران و... در نوشتارهای مجزا منتشر می‌شوند؛ چون بر این عقیده هستم که اگر کسی قرار است به من رای دهد، نسبت به برنامه‌ها و اهداف و دغدغه‌هایم شناخت کامل داشته باشد و همه تلاشم را به کار گرفته‌ام که از شعارگویی و دگم‌اندیشی و خاص‌‌نگری فاصله بگیرم. برای من همه طیف‌های فکری و سیاسی قابل احترام هستند و درصدد هستم تا یک نماینده به تمام معنا مردمی باشم که صدای زنان را می‌شنود و غم سفره مردم به‌ویژه خانواده‌های کارگری و کم‌درآمد را دارد.

 

کلیدواژه

انتخابات مجلس

لیلا انبارکی

الهام بهروزی

مجلس شورای اسلامی

استانداری بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی