اقتصاد / شناسه خبر: 181395 / تاریخ انتشار : 1403/1/28 13:17
|

امسال ۲۷ هزار کادر درمان و ۷۰ هزار معلم جذب خواهند شد/ از صاحبخانه‌های بی‌انصاف مالیات دریافت می‌شود

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت امروز با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد و داوود منظور در این نشست درباره تعیین تکلیف وضعیت جذب کادر درمان توضیحاتی داد.

بوشهری ها / نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت امروز با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد و داوود منظور در این نشست درباره تعیین تکلیف وضعیت جذب کادر درمان توضیحاتی داد.

 نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد و داوود منظور با اشاره به لزوم کاهش تکیه بر درآمد‌های ناپایدار که در نوسان و عامل کسری بودجه نیز هستند، بیان کرد: دولت افزایش درآمد پایدار را در بودجه ۱۴۰۳ در نظر گرفته است و این درآمد‌ها از ۴۵ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۵۲ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده و برنامه برای رسیدن به ۶۰ درصد در سال ۱۴۰۳ است.

وی ادامه داد: امیدواریم هرچه سریعتر قانون برنامه هفتم توسعه را دریافت کنیم، چون ظرفیت ها و رویکردهای جدیدی در این برنامه در نظر گرفته شده است. در اولین جلسه مجلس در سال جدید بخش دوم بودجه تحویل داده شد و مجلس هم فورا بررسی را آغاز کرد.
 

منظور گفت: یکی از مطالبات مهم مردم، اعطای اعتبارات بیشتر به بخش فرهنگ، گردشگری، ورزش و جوانان است. در بودجه امسال، شاهد افزایش ۴۵ درصدی بودجه این بخش بوده‌ایم و بخش ورزش افزایش ۱۰۰ درصدی بودجه داشته است. همچنین در بخش سلامت، شاهد افزایش ۳۰ درصدی بودجه بوده ایم و امسال ۲۵ هزار کادر درمان و ۱۸۰۰ عضو هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشکی جذب خواهد شد.

وی افزود: همچنین ۳۳۰ هزار میلیارد تومان در قالب یارانه نقدی، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در قالب یارانه نان، ۸۵ هزار میلیارد تومان یارانه دارو و ۶ هزار میلیارد تومان یارانه بذر و کود، ۴ هزار میلیارد تومان یارانه آبخیزداری پرداخت می‌شود و امیدواریم این اقدامات منجر به افزایش رفاه بویژه در ۵ دهک اول باشیم.
منظور ادامه داد: در سال گذشته شاهد تحقق ۹۵ درصدی بودجه و ۹۹ درصدی بودجه جاری بودیم و در وزارت خانه هایی مانند آموزش و پرورش و علوم شاهد تحقق ۱۱۰ درصدی بودیم. گمانه زنی های برخی با واقعیت همخوانی ندارد و برای سال جاری هم همین گمانه زنی ها وجود دارد حال آنکه امسال نسبت به ۱۴۰۲ وضعیت بهتری خواهیم داشت و با توجه به کاهش رشد بودجه، طبیعتا به تحقق بودجه نزدیک تر هستیم و برای نمونه در حوزه درآمد نفتی، مولدسازی و بسیاری دیگر از حوزه ها منابع را کاهی در نظر گرفته ایم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: امسال اولویت ما طرح های عمرانی و تلاش برای تخصیص ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی برای این حوزه را داریم.
همچنین تامین منابع کالابرگ بخوبی انجام شده است و تا اردیبهشت ادامه خواهد داشت و برای ادامه طرح کالابرگ هم در بودجه ۱۴۰۳ تدبیر شده است و دولت از این طرح استقبال می‌کند.
 
وی افزود: با اتکای بیشتر بودجه به منابع پایدار مانند درآمدهای مالیاتی، گمرکی و ... که اکنون ۵۲ درصد است بودجه به سمت خوبی رفته است و در عین حال دولت تلاش برای افزایش ظرفیت های تولید نفت را نیز داشته است از این حوزه برای تامین پول پرقدرت استفاده خواهیم کرد و صادرات نفت و گاز در اولویت می‌باشد.

نوسانات ارز اثری بر کاهش و افزایش درآمد بودجه‌ ندارد

در ادامه خاندوزی گفت: نرخ ارزی که برای دولت در بودجه حائز اهمیت است و درآمدهای نفتی هم بر آن اساس محاسبه می‌شود، ثابت است و نوسانات ارز اثری بر کاهش و افزایش درآمد بودجه‌ای ندارد. اصلاح بازار ارز از اولویت های ستاد اقتصادی دولت سیزدهم است و در حوزه اطلاع رسانی هم تغییر مشهود رویکرد را شاهد هستیم و بطور منظم شاهد اعلام تخصیص ارز هستیم و امیدواریم ثبات بزودی به بازار برگردد.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین تصریح کرد که در دهه ۹۰ با توجه به غیبت دولت در بخش تنظیم گری مسکن نوسانات سایر بازار ها خیلی سریع بر حوزه مسکن اثر می‌گذاشت اما در دولت سیزدهم تلاش بر تغییر این رویکرد شد و مهمترین اقدام ارائه لایحه ساماندهی اجاره بها بوده است و موجرانی که از بیش از حد مشخصی اجاره را افزایش دهند مشمول مالیات خواهند شد.

کلیدواژه

وزیر اقتصاد

برنامه و بودجه

خاندوزی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی