فرهنگ / شناسه خبر: 181402 / تاریخ انتشار : 1403/1/28 17:57
|
با حضور سفیران و رایزنان فرهنگی تاجیکستان و ازبکستان و مهمانان خارجی و داخلی

«مجلس ایرانشهر» در تنگستان برگزار می شود

پانزدهمین سالانه بهار تنگستان در روستای گاهی از توابع بخش دلوار با حضور جمعی از مهمان های برجسته و فردوسی پژوهان در حالی برگزار می شود که سفیران و رایزنان کشورهای ازبکستان و تاجیکستان نیز در مجلس ایرانشهر شرکت می کنند.

بوشهری ها /پانزدهمین  سالانه بهار تنگستان در روستای گاهی از توابع بخش دلوار با حضور جمعی از مهمان های برجسته و فردوسی پژوهان در حالی برگزار می شود که سفیران و رایزنان کشورهای ازبکستان و تاجیکستان نیز در مجلس ایرانشهر شرکت می کنند.

به گزارش بوشهری ها؛ در همین رابطه عبدالرحمن برزگر دبیر این همایش ضمن دعوت از علاقمندان به زبان و ادبیات فارسی گفت: با توجه به نشست های متعدد تخصصی و رایزنی های فراوان، تصمیم گرفته شد موضوع ۱۵ مین سالانه بهار تنگستان را به حوزه تمدنی ایران بزرگ تحت عنوان«مجلس ایرانشهر» اختصاص دهیم.

برزگر افزود: تنوع در آئین ها و سنت های نیاکان، ما را بر آن داشت که نخست، اشتراکات فرهنگی را در شعر پارسی که جلوه گاهی از ماهیت یکپارچگی ایران بزرگ است را دست مایه اصلی مجلس ایرانشهر قرار دهیم، از این روی با دعوت از ادیبان و فردوسی پژوهان کشورهای پاکستان، افغانستان و ایران و همچنین سفیر و رایزنان فرهنگی کشورهای ازبکستان و تاجیکستان مجلسی برای هم آوآیی و هم پایگی ایران در مرزهای سیاسی و فرهنگی برگزار نمائیم.

دبیر همایش بهار تنگستان در پاسخ به این سوال که با توجه به ظرفیت های حوزه تمدنی ایران، آیا می توانیم بار دیگر شاهد یکپارچگی فرهنگی شویم؟ گفت: یکپارچگی فرهنگی محصول سال ها تلاش در این عرصه است، ادیبان و شعرای بی بدیلی پا به عرصه وجود گذاشتند تا ما اکنون برخود ببالیم که زبان فارسی به مدد فردوسی، رودکی در کشورهای آسیای میانه، پاکستان و بخشی از هند و کشمیر تکلم و در مدارس تدریس می شود.

برزگر گفت: نه تنها زبان بلکه آئین ها و از جمله نوروز این پیوند را عمیق و نا گسسته می نماید و ما نیز به لطف تنوع آئین در حوزه تمدنی بزرگ می توانیم اشتراکات خود را تقویت و مطالبات جهانی داشته باشیم. لذا بر این باوریم که مهندسی فرهنگی و در ادامه شناسایی ظرفیت های استان می تواند حوزه تمدنی ایران بزرگ را در پیدا و پنهان تاریخ فراموش شده منطقه و حتی کرانه خلیج فارس باز یابد.

وی افزود: شهرستان تنگستان با ۱۰۳ روستا و ۳ شهر نیازمند داشتن «مرکز پایش و مطالعات روستایی» است تا بتواند تاریخ گذشته و افق پیش روی را مطالعه و مستند کند، البته تاسیس «بنیاد تنگستان شناسی» از مطالبات جدی مورخین و فرهیختگان این شهرستان است.

عبدالرحمن برزگر با اشاره به بخش های جنبی این همایش افزود: امسال طرحی نو در انداختیم و از هنرمندان خوشنویس، نویسنده و عکاس شهرستان تنگستان با برپایی غرفه کتابت سروده های فردوسی بزرگ، برپایی نمایشگاه آثار نویسندگان هم استانی و همچنین برگزاری اردو و نمایشگاه عکس بهره بردیم.

برزگر در پایان خاطرنشان کرد: خانواده بزرگ زنده یاد غلامعلی خلیلی توانسته اند در روستای گاهی از توابع شهرستان تنگستان، طی پانزده سال با برگزاری نشست های مختلف ادبی چراغ فروزنده فرهنگ و هنر این مرز و بوم را فروزان تر نمایند، از این روی جا دارد از آقای خضر خلیلی به نمایندگی خانواده و مردم دوست داشتنی دهستان بوالخیر صمیمانه تشکر نمایم. آری می توانیم مجلس ایرانشهر را در جای جای استانمان برگزار نمائیم.

کلیدواژه

مجلس ایرانشهر

تنگستان

ازبکستان

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی