جامعه / شناسه خبر: 20531 / تاریخ انتشار : 1396/7/21 14:56
|
در جلسه شورای شهر بوشهر مطرح شد

سرنوشت عوارض حذف پارکینگ

در سلسله نشست های هفتگی شورای پنجم شهر بوشهر یکشنبه هفته جاری جلسه ای با حضور برخی شهروندان بوشهری برای بیان مشکلاتشان برگزار شد که شهردار بوشهر نیز در این جلسه حضور داشت.

بوشهری ها /کیوان حیدری: از جمله مسائلی که در این جلسه توسط یکی از شهروندان بوشهری مطرح شد، بحث عوارض حذف پارکینگ بود که نسبت به شرایط آن ابهاماتی را بیان داشت که شهردار و رییس کمیسیون عمران شورای شهر در این خصوص توضیحاتی را ارائه کردند. با این حال پیش از آنکه صحبت های این شهروند پرسشگر و شهردار بوشهر را بخوانیم، نگاهی داریم به آنچه قانون درباره عوارض حذف پارکینگ در شهرها می گوید.


عوارض حذف پارکینگ
بخشی از قانون اما درباره این مورد چنین بیان می کند:
« به استناد مصوبه شماره 21087 /ش الف س مورخ 27/2/90 شورای اسلامی شهر و همچنین مستند به تبصره یک ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده ، ازکلیه مالکین ساختمان های مسکونی ، تجاری ، اداری، صنعتی و غیره که قادر به تأمین پارکینگ مورد نیاز نباشند عوارض حذف پارکینگ به شرح ماده واحده ، تباصر و بندهای ذیل محاسبه و اخذ می گردد.
چنانچه تأمین پارکینگ در محل استقرار ساختمان براساس موارد خاص مندرج در مصوبه 10166 مورخ 1384 شورای اسلامی مقدور نباشد . در صورت تأیید شهرداری بایستی کسری پارکینگ حداکثر تا شعاع 150 متر (به ازاء هر واحد پارکینگ روبسته 25 مترمربع و روباز 15 مترمربع) و به صورت زمین یکپارچه با راه دسترسی مناسب از سوی مالک یا نماینده قانونی وی تأمین و نسبت به انتقال سند رسمی آن به نام شهرداری اقدام نماید و و در صورتی که امکان تأمین پارکینگ به شرح فوق وجود نداشته باشد عوارض کسر پارکینگ معادل
100' سو در بافت های فرسوده در برگذرهای با عرض 8 متر (طبق طرح تفصیلی ) معادل 80'  به ازاء هر مترمربع محاسبه و اخذ می گردد و در سایر موارد حسب مورد به شرح زیر عوارض پارکینگ گروهی محاسبه و اخذ می شود . »
موارد فوق تنها بخشی از قوانین مربوط به احداث پارکینگ و یا پرداخت عوارض حذف آن است. به صورت کلی و به زبان ساده هر ساختمانی که نتواند پارکینگ مورد نیاز را تامین کرده و این عدم تامین موجب ترافیک شهری و دیگر مشکلات شود، موظف است تا پولی تحت عنوان عوارض حذف پارکینگ به شهرداری پرداخت کند تا شهرداری به کمک شورای شهر در همان حدود و یا مکان دیگر پارکینگی احداث نماید. حال بدون هیچ توضیح اضافه دیگری به سراغ صحبت های رد و بدل شده در جلسه شورای شهر می رویم.


شهروند بوشهری در این باره چه گفت؟
در جلسه مورخ 16/7/96 یکی از شهروندان با حضور در جلسه شورای شهر که با همراهی شهردار بوشهر و خورشیدیان یکی دیگر از مدیران شهرداری برگزار می شد، مشکل  خود را بدین صورت مطرح کرد:
«من از اعضای شورای شهر و همچنین شهردار بوشهر که خوشبختانه در این جلسه حضور دارند، یک سوال دارم و آن این است که عوارض حذف پارکینگ که مالکین ساختمان ها به شهرداری پرداخت می کنند کجاست؟ آیا این عوارض اصلا تا کنون استفاده شده است؟ اگر استفاده شده به من بگویید در کجا و اگر هم خیر که باید بدانیم پولش کجا رفته است؟ در صحبتی که با یکی از اعضای سابق شورا داشتم وی گفت کل پولی که دو سال پیش از عوارض حذف پارکینگ توسط پرداختی مالکان به ما رسیده در مجموع 2 میلیارد بوده که آن هم شهرداری مجبور شد جای دیگر آن را هزینه کند. حال من از همه شما می پرسم آیا این واقعیت دارد؟ آیا صحیح است که پول عوارض حذف که باید در زمینه احداث پارکینگ و رفاه حال شهروندان هزینه شود، در جای دیگر خرج شود؟ این پول امانت دست اعضای شورای شهر و شهردار است و ما حق داریم در این باره سوال کنیم.»
پاسخ شهردار بوشهر چه بود؟
میگلی نژاد اما جواب این شهروند را اینگونه داد:
«من واقعا نمی دانم این عضو سابق شورای شهر به واقع چنین ادعایی داشته است یا خیر. اما با قاطعیت می گویم چنین موردی صحت ندارد و پولی هم که از این قسمت عاید شهرداری شده بیش از رقمی است که این دوست عزیز ادعا کرد. آنچه من در جریان آن هستم  این است که نزدیک به 8 میلیارد و حتی کمی بیشتر از این در حساب شهرداری است که به زودی برای احداث پارکینگ هایی در سطح شهر هزینه می شود. همچنین باید بگویم نه من و نه مدیران شهرداری اصلا حسابی شخصی که پول شهرداری به آن واریز شود، نداریم و هرچه است در حساب شهرداری جمع شده و بعد هزینه می شود.»
 
 
رییس کمیسیون عمران شورای شهر نیز با تایید این صحبت ها اضافه کرد:
«رایزنی هایی انجام شده تا بتوانیم با توجه به زمین هایی که تحت مالکیت شهرداری است و با نظر اعضای شورا، این زمین ها را با برخی زمین های شخصی که حول و حوش میدان امام است، معاوضه کنیم تا بدین صورت مشکلات مردم در حوزه نیاز به پارکینگ های طبقاتی حل شود. »
جدا از آنچه در صحبت های بالا خواندید، دو مورد دیگر نیز قابل توجه است.

  1. اینکه یک شهروند  برای رفع و حل مشکل خود پیگیری کرده و با گزیدن راه حل گفتگو قصد دارد خواسته خود را اجرایی کند، نشان از رشد و بلوغی دارد که سالهاست حلقه گمشده مردم همیشه قانع این دیار است.
  2. اینکه شهردار و اعضای شورای شهر این چنین جلساتی برگزار کرده و شنیدن صحبت های شهروندان به آنها پاسخ می دهند و پیگیر کارشان می شوند، نشان از این دارد که دوره مدیرانی که شان خود را اجل از پاسخگویی می دانند تمام شده است و ما می توانیم امیدواریم باشیم که ادامه این روند منجر به بهبود رویه های غلط گذشته خواهد شد.

در آخر ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که خیابان های سنگی و باغ زهرا و حتی برخی دیگر در برخی ساعات دچار ترافیکی می شوند که واقعا آزار دهنده است و حل مشکل پارکینگ با احداث پارکینگ  های طبقاتی می تواند شرایط شهری را به شدت بهبود بخشد. هرچند نباید این واقعیت تلخ را که خود شهروندان هم در شکل گیری بسیاری از ترافیک ها که نشات گرفته از عدم آگاهی و رعایت حقوق شهروندی میشود، نقش پر رنگی دارند و این هم مشکلی خواهد بود، که حتی با وجود احداث پارکینگ باز هم به قوت خود باقیست.

کلیدواژه

شورای شهر

عوارض

پارکینگ

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی