سیاست / شناسه خبر: 62197 / تاریخ انتشار : 1399/5/19 08:52
|
نبود بعضی اقلام دارویی در بوشهر

سوء مدیریت یا غفلت

بوشهریها | بر اساس این اصول در سال ۱۳۸۱ قانون ساماندهی بهداشت و درمان با ۷ بند به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که در آن حدود و‌ شمول خدمات هم مشخص است .

بوشهری ها / بابک شاکر | مطابق اصول مصرح ٣، ٢٩ و٤٣ قانون اساسی دولت موظف به تأمین بهداشت و سلامت مردم جامعه است تا جاییکه در اصل ٢٩ تصریح می کند: « برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی ، بیکاری، پیری، از کارافتادگی ، بی سرپرستی ، در راه ماندگی ، حوادث و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی است همگانی . دولت مکلّف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم ، خدمات و حمایت های مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تأمین کند.»

 بر اساس این اصول در سال ۱۳۸۱ قانون ساماندهی بهداشت و درمان با ۷ بند به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که در آن حدود و‌ شمول خدمات هم مشخص است .

حال انسان ایرانی بدون این حقوق چه ماهیتی می تواند داشته باشد ؟ آیا انسان در جامعه امروز جدای از تمام حقوق مصوب و مصرح تفاوتی با یک درخت دارد ؟ پس اجزاء خرد و کلان دولت در ساختار حاکمیت و مدیریت ارشد استانی وقتی تأمین کننده حقوق مشمول قانون اساسی نیست آیا دیگر صلاحیت مدیریت کشور یا استانی  را دارد ؟

از ابتدای ظهور بیماری کویید ۱۹ تا امروز همواره در توصیه های بهداشتی بر رعایت بیماران زمینه ای و عدم حضورشان در محل های تجمع تأکید می شد ، شاید اگر آمار درگذشتگان را هم بررسی کنیم به عدد بالای بیماران زمینه ای می رسیم . اما وقتی سخن از عدم حضور بیماران زمینه ای در معرض ابتلا به میان می آید بحث دارو هم مطرح می شود .

از میدان امام تا انتها خیابان سنگی بیش از ده داروخانه در مسافتهای کوتاه تأسیس شده اند ، این جدای دیگر نقاط شهر بوشهر است که داروخانه هایی تأسیس شده اند . اولین و مهم ترین مؤلفه ی همه این داروخانه ها شلوغی آنان و صف‌های طویل بیماران برای خرید نسخه یا مواد بهداشتی ست ، مواد بهداشتی که کنترل مناسبی بر قیمت آن نیست اما به هر صورت یافت می شود. اینجا بوشهر است. مرکز استان که باید وضعیت متعادل‌تری داشته باشد زیرا دانشگاه علوم پزشکی و اساتید آن در این شهر حضور دارند و بیماران از اقصی نقاط استان جهت پیگیری امور درمانی به بوشهر مراجعه می‌کنند . اولین جمله ای که از تحویلگر نسخه می‌شنوی : داروی فلان و فلان را نداریم !!! قطعا سئوال بیمار ادامه پیدا می کند ... کجا دارند ، و جواب : فعلا توزیع نشده ، نیست، حالا سری به دیگر داروخانه ها بزنید و ... سری می زنید و باز همان قصه داروهای عادی که شاید به اسم تصور نشود موجود نیست اما واقعا موجود نیست ... این یک واقعیت است در بوشهر بحران در بخش دارو وجود دارد ، دارو خانه ها علاوه بر کمبود داروهای بسیار عادی از عدم توزیع مناسب آن نیز می گویند .

نگارنده خود دارای بیماری قلبی است و نزدیک به ماه هاست که داروی وراپامیل در بوشهر یافت نمی شود ، اما در استان مجاور ما فارس این دارو قابل تهیه بود، داروی وراپامیل تولید کشور هند با برچسب تایید وزارت بهداشت !!! اما در شهر بوشهر و در بحران اوج گیری ویروس کرونا باید تمام داروخانه‌ها را بگردی و در نهایت با دست خالی به خانه بیایی !

ممکن است بعضی پیشنهاد داروهای مشابه مانند سوتالول یا متورال یا متوهگزال نمایند اما نوع عارضه در بعضی بیماران و یا حتی اکثر آنان به داروی مشابه جواب نمی دهد.

اما مشکل دوم ، نایابی و عدم توزیع مناسب انسولین در یکی دیگر از بیماران زمینه ای است ، بیماران دیابتی ، داروخانه ها اعلام می کنند که انسولین قلمی به شبانه روزی ها توزیع شده ولی کلیه داروخانه های شبانه روزی شهر بوشهر اظهار بی اطلاعی می کنند و اعلام می کنند : موجود نیست !

حال نیاز به تخصص اپیدمولوژی برای ابتلای این عزیزان به کرونا و خطر جدی جانی آنان نیست زیرا حضور مکرر آنها در داروخانه ها برای رسیدن انسولین و عدم کنترل قند خون آنان و عوارضش جدی است که باز هم توجه ویژه  مسئولان دانشگاه علوم پزشکی را می طلبد.

اینکه ما در شرایط خاصی از بحران  قرار داریم بهانه ای داده تا دارو در بیماران زمینه ای به عنوان یکی از ضروری ترین اقلام مورد نیاز مردم توزیع نشود؟

سوء مدیریت تهیه، توزیع و پخش دارو در بوشهر جدی است ... جهت اطمینان از نبود یا کمبود داروها با تهران ، شیراز و اصفهان تماس هایی گرفتم و کمبودی لاقل در اقلام مورد نظر خود مشاهده نکردم ...

جا دارد معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی که خود نیز صاحب داروخانه هستند تلاش نمایند تا با مدیریت صحیح داروهای مورد نیاز مردم در داروخانه ها فراهم شود ، زیرا حتی شایعه کمبود دارو اثرات مخربی بر سلامت روانی جامعه می گذارد . این در حالی است که مطابق بعضی اطلاعات ما در تأمین داروهای بعضی بیماری های خاص ناتوان هستیم و این خود به زودی بحران آفرین است .

کلیدواژه

بابک شاکر

دارو

بهداشت

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی