سیاست / شناسه خبر: 171080 / تاریخ انتشار : 1402/8/24 09:12
|

اجرای عملیات آبخیزداری در ۲۰ میلیون هکتار از اراضی ایران/ بیابان‌زدایی در ۳ میلیون هکتار

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: استان بوشهر ظرفیت بالایی در تولید نهال از جمله حرا برای کشت در سواحل دارد که امسال تولید ۷۵۰ هزار اصله نهال حرا هدف‌گذاری شده است.

بوشهری ها /عباسعلی نوبخت در گفت‌وگو به تولید یک میلیارد نهال جنگلی پرداخت و اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی باید هر ایرانی در سال 3 نهال غرس کند. بر این اساس در مدت 4 سال یک میلیارد اصله نهال در کشور کاشته می‌شود.

عباسعلی نوبخت - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

وی جنگل‌‌‌کاری را سبب امنیت زیستی دانست و بیان کرد: استان بوشهر از ظرفیت بالایی در تولید نهال ازجمله «حرا» برای کشت در سواحل دارد که امسال تولید 750 هزار اصله نهال حرا هدف‌گذاری شده است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به لایحه آبخیزداری در دولت اشاره کرد و گفت: این لایحه دارای مواد بسیاری است و در ماده 3 آن آمده که شورای منابع طبیعی و آبخیزداری به‌صورت مستقل برای آن برنامه‌ریزی شود و از آن طرف در کمیسیون زیربنایی دولت تبدیل شورای عالی آب، به شورای عالی آب، منابع طبیعی و آبخیزداری تصویب شده و به‌زودی لایحه آبخیزداری تصویب خواهد شد.

وی سطح طرح‌های آبخیزداری در کشور را 165 میلیون هکتار دانست و خاطرنشان کرد: از این تعداد 125 میلیون هکتار آن در قلمرو فرسایش آبی قرار دارد و تاکنون 90 میلیون هکتار آن باقیمانده است که اجرای این پروژه‌ها در دستور کار قرار دارد.

نوبخت از اجرای عملیات آبخیزداری در 20 میلیون هکتار از اراضی در مدت 3 سال خبر داد و اضافه کرد: تاکنون بیش از 20 میلیون هکتار طرح مطالعاتی انجام شده و با انعقاد تفاهم‌نامه و قرارداد وزارت جهاد با سپاه پاسداران، قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) تا 3 سال عملیات آبخیزداری کلاً در عرصه‌های مطالعه شده اجرا می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تمام طرح‌های آبخیزداری در قالب پروژه‌های بزرگ اجرا می‌شود، گفت: براساس تعهدات تمام فعالیت‌های آبخیزداری به‌صورت پروژه‌های بزرگ‌مقیاس انجام می‌شود و اکنون این توان است که در قالب برنامه هفتم ظرفیت فعالیت‌ها به 2 برابر معادل 40 میلیون هکتار افزایش یابد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، احیا و غنی‌سازی مراتع را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: در این راستا برای پوشش گیاهی 50 میلیون هکتار از 84.4 میلیون هکتار مراتع کشور برنامه‌ریزی شده و برای مقابله با بیابان‌زایی برای 3 میلیون هکتار عرصه‌ها یک برنامه‌ریزی 5 ساله تدوین شده است.

کلیدواژه

سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری

استان بوشهر

اجرای عملیات آبخیزداری

عباسعلی نوبخت

جهاد کشاورزی استان بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی