سیاست / شناسه خبر: 30917 / تاریخ انتشار : 1397/6/27 14:14
|
ماجرای جنگل حرای بندر دیر و سایت تکثیر میگو ادامه دارد

گزارش بازدید میدانی از سایت انتخابی تکثیر لارو میگوی بندر دیر

بوشهری ها | جمعی از فعالان محیط زیست و سمن های محیط زیستی استان با انتشار گزارشی میدانی به شرح وضعیت جغرافیایی و مکان یابی سایت انتخابی تکثیر لارو میگوی بندر دیر در محدوده جنگل حرا در....

بوشهری ها /جمعی از فعالان محیط زیست و سمن های محیط زیستی استان با انتشار گزارشی میدانی به شرح وضعیت جغرافیایی  و مکان یابی سایت انتخابی تکثیر لارو میگوی بندر دیر در محدوده جنگل حرا در این بندر صیادی پرداخته اند . آنها در این گزارش نوشته اند :

با پیگیری مستمر فعالان محیط زیست و جوامع محلی بندردیرو دیگرنقاط استان در خصوص مکانیابی نامناسب اجرای طرح تکثیر لارو میگو که خارج از اصول و ملاحظات زیست محیطی درمحدوده جزر ومدی سواحل جنوب شرق بندر دیر و خور بردستان و حوزه رویش جنگل های حرا که مجوز فعالیت دریافت و سرمایه گذار شروع به کارکرده است ، طی چند هفته اخیر اظهارات و صحبت های ضد و نقیض از سوی اداره کل محیط زیست ، منابع طبیعی و راه و شهرسازی استان با انداختن توپ در زمین یکدیگر در پس لابی های موجود و سلب مسئولیت در توجیه صدور مجوز تکثیر لارو میگو در منطقه حساس زیست محیطی از جانب خود ، درفضای مجازی ، روزنامه ها و نشریات استان  منتشر شد، همچنین با رونمایی سرمایه گذار طی یک نامه دریکی از رسانه ها ، از سیر دریافت مجوز مبنی بر این که « با طرح فوق هیچ مخالفتی از سوی مسئولین ذیربط از سایت انتخابی نشده و برابر موافقت نامه ای که به امضا مدیر کل محیط زیست استان بوشهر رسیده است اداره کل راه وشهرسازی به عنوان مالک ، زمین را جهت اجرای طرح به شرکت اجاره داد و موافقت اصولی از سوی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی صادر گردیده است  و پیوست های آن موجود می باشد ».

بدین منظوربخشی از فعالان مححیط زیست با تیم کارشناسی ، جهت شفاف سازی در فضای عمومی و رسانه ای و جلوگیری از تکرار تجربیات تلخ و نامطلوب گذشته در مناطق حساس طبیعی ، همچنین گام برداشتن در راستای توسعه پایدار بر اساس برنامه آمایش سرزمینی استان با مشارکت جوامع محلی  در 19 شهریورماه 97 اقدام به بازدید میدانی از منطقه و سایت انتخابی تکثیر لارو نمودند . لذا نتایج بررسی و مطالات میدانی خود را در چند بند به صورت مستدل بدین شرح اعلام می دارند :

1-با بازدید میدانی وبررسی نقشه های موجود مشخص شد که سایت تکثیر میگو با ابعاد مشخص شد ه ( چهار هکتار ) ، دقیقا در محدوده جزر و مدی دریا و حریم جدید شهر دیر و خور بردستان قرار گرفته و در مواقع مد کاملا به زیر آب می رود .وجود سواحل عریض و پست ، شیب بسیار ملایم ، وجود خور و شبه تالابی بودن منطقه سبب شده که گستردگی دامنه جزر و مد ، سطح وسیعی از اراضی کم شیب ساحلی را پوشش دهد و شرایط رویش گیاهان حرا را فراهم نماید به طوری که در قسمت جنوبی شهرداری بندر دیر  با احداث خاکریز مانع ورود آب به منازل مسکونی همجوار ساحل شده است . ایجاد موج شکن و کاشت درخت جهت تثبیت خاکریز ضروری به نظر می رسد.

2- احداث جاده مواصلاتی ورود به سایت انتخابی بر اساس عکس های ماهواره ای , عملادر محدوده جزر و مدی و حریم دریا ،  مانع ورود سیلاب های فصلی و اتفاقی و بهره مندی جنگل های حرا از منابع آب شیرین ناشی از بارش می شود که قطعا این مسئله نابودی حراها را به دنبال خواهد داشت .

3- با توجه به شیب ساحل به سمت منازل مسکونی  ، تالابی بودن منطقه مورد نظر ، وجود خور وخلیج های کوچک، جزر و مدهای شدیدتری در طول سال نسبت به دیگر مناطق اتفاق می افتد که با  احداث این جاده ارتباطی به سایت انتخابی امکان پیشروی آب دریا به درون خشکی بیشتر شده و سبب بالا آمدگی آب دریا در مواقع طوفانی و اغتشاشات جوی  ، آسیب دیدگی تاسیسات ساحلی و خانه ساحل نشینان را در پی خواهد داشت .

4- جنگل های شورزی حرا مهمترین محل زیست آبزیان دریایی و مکانی مناسب جهت تخم ریزی و تکثیراین آبزیان می باشد که ارزش زیست محیطی فراوانی دارند و کارشناسان محیط زیست کاملا به این مسئله واقف هستند  ، هرگونه ورود به حریم حرا و دستکاری انسانی از قبیل تجهیزات و سازه مصنوعی با هر درجه از آلایندگی در محدوده زیست آن ها در این نقطه حیات دیگر آبزیان را به خطر می اندازد.

5- خور بردستان و جنگل حرای واقع شده در این منطقه آخرین نقطه تنفسی شهر دیر و مکانی با پتانسیل گردشگری فراوان است ، همچنین در امتداد دهکده گردشگری کنگان ، بنک ، بردستان و دیر قرار دارد و جاده گردشگری وفاق دیر – کنگان در نزدیکی این منطقه می گذرد با توجه به این که بخش زیادی از سواحل دیر درگیر آلودگی های صنایع پتروشیمی می باشند باید به کاربری گردشگری و اکوتوریسم این بخش از ساحل توجه شود .اجرای این گونه طرح ها سبب محروم شدن مردم از ساحل و از دست دان محدوده گردشگری ساحلی خواهند شد .

6- حرا به عنوان گیاه بوم – محور روندی روبه گسترش در سواحل جنوب شرق دیر و خور بردستان دارد مطالعات نشان داده که  حرا از درختان گرمسیری حساس است . بذر این گیاه با جریان آب و جزر مد مکان مناسب برای رشد و نمو را انتخاب می نماید  و در اقدام اخیر فعالان محیط زیست دیرنیز با کاشت پانزده هزار نهال حرا در این محدوده رو به افزایش است ، هرگونه واگذاری اراضی در محدوده خور و مجاورت جنگل های حرا ، حریم رویش آن ها را در معرض خطر قرار می دهد .

7- مطالعه عکس های ماهواره ای ، بررسی نقشه شیب و جهت باد غالب نشان می دهد که احداث جاده و جاده کشی با توجه به شیب زمین و شیب حوضه آبریز منطقه موجب تغییر مسیر رواناب های فصلی ومانع ورود آن به خور بردستان می شود و حیات جنگل حرا به خطر می افتد و زندگی ساحل نشینان  در مواقع بارش های سیلابی را تهدید می کند.

لذا فعالان محیط زیست با بررسی شرایط و وضعیت  موجود و ارزیابی توان طبیعی منطقه که در محدوده شهری بندر دیر قرار دارد، موارد زیر را با رعایت ملاحظات زیست محیطی پیشنهاد می کنند :

-با توجه به پتانسیل منطقه و  جلوگیری از ورود آب به منازل مسکونی مجاور ساحل ، کشت جنگل های حرا گسترش یابد تا به عنوان یک سد طبیعی از ساحل محافظت نماید .

- با عبورجاده گردشگری وفاق دیر – کنگان از نزدیکی این منطقه ، نیاز روز افزون به گذران اوقات فراغت شهروندان ، گسترش تاسیسات پتروشیمی در سواحل بندر دیر و قرارگیری در حوزه شهری ، کاربری این منطقه حداکثر تعریفی که برای آن می شود ، گردشگریو توسعه اکوتوریسم  بدون تخریب باشد .

-  این منطقه با گسترش پهنه جزر ومدی ، پیشروی آب در خشکی ، شرایط طبیعی مناسب ، شیب ملایم ، وضعیت حوضه آبریز ، سرازیر شدن سیلابهای فصلی و رواناب های سطحی  وجود درختان خودرو حرا می تواند به عنوان یک تالاب معرفی شود.

- با توجه به تمایل سرمایه گذار محترم و دغدغه ایشان به اشتغال زایی و سرمایه گذاری در منطقه می توان از اراضی روستای جبرانی ، همچنین غرب دیر از گزنگ و... که مشکلات زیست محیطی کم تری به دنبال خواهد داشت جهت تکثیر لارو و پرورش میگو پیشنهاد شود.


جمعی از فعالان محیط زیست و سمن های زیست محیطی استان

-انجمن سوکا شهرستان دیر

- انجمن نجوم استان بوشهر

- انجمن توسعه سبز اقلیم پاک بوشهر

انجمن رشد و توسعه نجیرم دیر  -

انجمن زیست محیطی پرونگ آبدان-

کلیدواژه

بندر دیر

جنگل حرا

محیط زیست

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی