اقتصاد / شناسه خبر: 375 / تاریخ انتشار : 1396/2/27 11:26
|
با حضور دکتر معصومه ابتکار

نخستین مشعل پارس جنوبی خاموش شد

بوشهری ها | نخستین مشعل درپالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی روز سه شنبه در آئینی با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ، معاونان وزیر نفت و مدیران عامل شرکت ملی گاز ایران خاموش شد

بوشهری ها / نخستین مشعل درپالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی روز سه شنبه در آئینی با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ، معاونان وزیر نفت و مدیران عامل شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاموش شد.

به گزارش بوشهری ها ، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این آئین گفت: دولت یازدهم که دولتی محیط زیستی محسوب می‌شود، فعالیت‌های بخش نفت و گاز خود را همواره بر استانداردهای زیست محیطی استوار کرده است.
معصومه ابتکار افزود: دولت یازدهم تلاش کرده است تا رشد بخش‌های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی همواره بدون آلایندگی باشد و خاموش شدن نخستین مشعل پالایشگاههای پارس جنوبی نیز در همین راستاست.
وی یادآورشد:کسب جایزه ملی زیست محیطی توسط وزارت نفت در سال گذشته بیانگر اهتمام دولت تدبیر و امید به حوزه محیط زیست است.
معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های گازی دنیا در پارس جنوبی قرار دارد اظهارداشت:
بر اساس برنامه‌ای که مجتمع گاز پارس جنوبی برای حذف فلرها در این منطقه طراحی کرد، نخستین مشعل در عسلویه خاموش شد در واقع این مشعل تبدیل به مشعل سبز شد.
ابتکار گفت:براساس برنامه‌ ارائه شده تا سال 98 همه فلرها در پارس جنوبی جمع‌آوری می‌شود که این مساله نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوا و ارتقای کیفیت زندگی کارکنان و ساکنان عسلویه دارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهارداشت:با خاموش شدن مشعل ها گازهایی که از طریق فلرها سوخته می شود به مدار برمی‌گردد و قابل بازیافت و استفاده مجدد است و سالانه تا 19 هزار واحد مسکونی می‌تواند از بازیافت آن گازرسانی شود.
وی تصریح کرد: خاموش شدن فلرها در پارس جنوبی نقش فراوانی در صرفه‌جویی انرژی و تاثیر بسزایی در کاهش گازهای گلخانه‌ای دارد.
ابتکار گفت: برنامه‌ ارائه شده در این زمینه قابل تائید سازمان حفاظت محیط زیست است و برنامه‌های دیگری شامل کاهش آلودگی پساب و مدیریت پسماندهای صنعتی هم ارائه شده است که زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست و با بازرسی و نظارت دقیق این برنامه‌ اجرائی خواهد شد.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: پارس جنوبی از مهمترین مراکز انرژی دنیا ست که با رویکرد اتخاذ شده و گام‌های پایداری که برداشته است، توسعه پایدار و ارتقای استاندارهای زیست محیطی را در این منطقه در آینده شاهد خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی نیز گفت: با همت والای متخصصان این عرصه، سرانجام پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی به عنوان پرچمدار سبز صنعت نفت و گاز، موفق به خاموش کردن نخستین مشعل (فلر) این پالایشگاه شد تا بدین طریق، گامی بلند در راستای مدیریت کربن برداشته باشد.
مهندس مسعود حسنی افزود: خاموشی فلر پالایشگاه اول پارس جنوبی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نقش بسیار مهمی دارد و ما را برای اجرای پروژه‌های مشابه برای سایر پالایشگاه‌ها و فازها مصمم‌تر خواهد کرد.
وی بابیان این که این کار در راستای پایبندی به مسولیت‌های زیست‌محیطی این مجتمع انجام شده است ، تصریح کرد: ایران در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود در مقایسه با سال‌های گذشته، به دنیا تعهداتی دارد و در این راستا اقدام پالایشگاه اول پارس جنوبی در کاهش فلرینگ خود، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.
مدیرعامل پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی نیزگفت:برای انجام این کار هیچ الگوی جهانی در دسترس نبود و فقط باتوجه به دانش همکاران ،تجربه و ریسک های عملیاتی که پذیرفته شد زمینه ساز این حجم برگشت گاز درکشور شد .
سید محمد مهدی هاشمی افزود: خاموش شدن نخستین مشعل در این پالایشگاه در بازه زمانی سه ماهه عملیاتی نهایی شد و امروز به صورت رسمی از سرویس خارج شد .
وی یادآورشد: حجم گازی که از این لحاظ دیگر در مشعل ها سوخته نمی شود معدل مصرف حدود 19 هزار خانوار در یک ماه در سردترین مناطق کشور است که در مناطق جنوبی کشور نیاز مصرفی 36 هزار خانوار است.
هاشمی ادامه داد: خاموش شدن این مشعل باعث جلوگیری از هدر رفت سالانه 120 میلیارد ریال خواهد شد و انجام آن با اتکا به دانش بومی 300 میلیارد ریال صرفه جویی داشته است .
وی افزود: مطالعات، مهندسی،تجهیزات، خرید،اجرا و عملیاتی کردن پروژه خاموشی مشعل در پارس جنوبی توسط همکاران این مجتمع انجام شده است .

کلیدواژه

دکتر ابتکار

مشعل

پارس جنوبی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی