سیاست / شناسه خبر: 41163 / تاریخ انتشار : 1397/8/19 11:17
|

ثبت نشان مهر اصالت یونسکو به دو اثر از صنایع دستی استان

بوشهری ها | س از اعلام نتایج داوری شورای جهانی صنایع دستی، دو هنرمند ازاستان بوشهر سرکار خانم لطیفه عبدالهی دررشته خوس دوزی و سرکار خانم جان افروز کاویانی در رشته رند بافی موفق به کسب مهر اصالت صنای

به گزارش بوشهری ها به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر؛ مراسم داوری شورای جهانی صنایع دستی WCC به منظور ارزیابی آثار هنری و محصولات با کیفیت و مرغوب صنایع دستی هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و در این مراسم آثاری که  مبین هویت فرهنگی و ملی کشورها و دارای خلاقیت در طرح، روش تولید و استفاده از مواد اولیه طبیعی در خلق اثر باشند، موفق به دریافت گواهینامه جهانی می‌شوند.

دو اثر صنایع دستی استان بوشهر نشان مهر اصالت یونسکو گرفتند

پس از اعلام نتایج داوری شورای جهانی صنایع دستی، دو هنرمند ازاستان بوشهر سرکار خانم لطیفه عبدالهی در رشته خوس دوزی و سرکار خانم جان افروز کاویانی  در رشته رند بافی موفق به کسب مهر اصالت صنایع دستی یونسکو شدند.
 
ارغوان مهدی زاده سرپرست این اداره کل با اشاره به اعلام نتایج داوری شورای جهانی صنایع دستی گفت: طبق این اعلام 50اثر از ایران موفق به دریافت مهر اصالت صنایع دستی شدند که از این تعداد دو اثر متعلق به بانوان هنرمند استان بوشهر می باشد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر ضمن تبریک به این دو بانوی هنرمند به ویژگی های این دو اثر اشاره و تصریح نمود: این آثار ریشه در فرهنگ و قومیت در منطقه دارد و شاید در معنای دیگر بتوان گفت اصالت یک سرزمین در آن نقش و نگار بسته است.
مهدی زاده در ادامه گفت: خوس دوزی رشته ایی است که خاستگاه آن درجنوب استان بوشهر و در شهرستان کنگان و عسلویه است که میتوان ظرافت و زیبایی را در این اثر هنرمندانه دید.
ارغوان مهدی زاده در ادامه افزود: رند بافی نیز یکی از شاخه های بافته های داری در استان بوشهر است که با توجه به حضور اقوام قشقایی در مناطق مختلف بوشهر بافته می شود و روح و اصالت این قوم با پیوند مردم جنوب در این اثر هویداست.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی تصریح کرد: این افتخار برای اولین بار امسال نصیب مردم استان بوشهر شده است که دو بانوی هم استانی در رشته صنایع دستی، استان بوشهر را در جهان به گونه ایی دیگر معرفی کرده اند ‌و این آثار در شورای جهانی صنایع دستی  به نام استان بوشهر ثبت شده است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در پایان با تشکر از ناصر امیرزاده مدیرکل سابق بابت حمایت های ایشان از صنایع دستی گفت: استان بوشهر ظرفیت بالایی چه در نیروی انسانی و چه در خلاقیت و اصالت در صنایع دستی دارد و این صنایع بسیار پیوند تنگاتنگی با فرهنگ و طبیعت منطقه برقرار کرده است و همه این ها وصله های جداناشدنی از مردم استان هستند و امروز صنایع دستی استان بوشهر جایگاه جهانی خود را به دست آورده است و در آینده نیز این مهم بیشتر در جهان معرفی خواهد شد و امیدواریم با توجه به کسب این افتخار برای استان بوشهرگامی مهم و موثر در تولید و توسعه اشتغال و معرفی ظرفیت های بومی جهت توسعه صنایع دستی برداریم.
دو اثر صنایع دستی استان بوشهر نشان مهر اصالت یونسکو گرفتند

کلیدواژه

ارغوان مهدی زاده

لطیفه عبداللهی

اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی