سیاست / شناسه خبر: 41353 / تاریخ انتشار : 1397/10/1 11:10
|
مدیرکل بیمه سلامت خبر داد:

45 درصد جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند

بوشهری ها | سازمان بیمه سلامت در قالب صندوق های مختلف بیمه ای از جمله کارکنان بیمه ای، سایر اقشار و روستائیان، سازمان بیمه همگانی و ایرانیان افراد را تحت پوشش خود قرار داده است که در سطح کشور حدود 40

بوشهری ها / مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر در جمع خبرنگاران گفت: سازمان بیمه سلامت در قالب صندوق های مختلف بیمه ای از جمله کارکنان بیمه ای، سایر اقشار و روستائیان، سازمان بیمه همگانی و ایرانیان افراد را تحت پوشش خود قرار داده است که در سطح کشور حدود 40 میلیون نفر بیمه شده دارد و دراستان بوشهر نیز بالغ بر 400 هزار نفر از جمعیت استان را تحت پوشش خود قرار داده است.

 

دکتر رمضانی با بیان اینکه هم اکنون 45 درصد جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت هستند افزود: در سطح استان قالب مؤسسات درمانی طرف قرارداد این بیمه هستند و بیمه شدگان ما در این مراکز خدمات خود را دریافت می کنند.

وی همچنین افزود: ازسال 93 در دولت تدبیروامید توجه ویژه ای به بیمه سلامت شد وخوشبختانه با برنامه تحول نظام سلامت، شاهد گامهای اساسی و مهمی در این زمینه بودیم که مهمترین آنها کاهش پرداخت هزینه درمان از جیب مردم بود که سهم دولت یا بیمه در پرداخت هزینه های سلامت افزایش و سهم مردم در این خصوص کاهش چشمگیری یافت ؛به طوری که بیماران بستری در مراکز دولتی طرف قرارداد با موضوع طرح تحول سلامت، و بیمه شدگان روستایی تنها سه درصد هزینه و بیمه شدگان سایر صندوقهای ما 6 درصد بیمه بستری را پرداخت می کنند و مابقی توسط سازمان بیمه ای سلامت و سازمان بیمه ای پایه پوشش داده می شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان اضافه کرد:‌ این کاهش پرداخت هزینه خوشبختانه باعث رضایتمندی مردم در این حوزه شده و کمتر شاهد اتفاقات تلخی که در خصوص تأمین دارو و خدمات بهداشتی درمانی درگذشته بودیم، هستیم.

دکتر رمضانی با اشاره به اینکه 15 درصد بیمه شدگان ما مربوط به صندوق روستائیان و افرادی است که بیمه رایگان دریافت می کنند و تمامی حق بیمه‌ آنها توسط دولت و از منابع عمومی تأمین می شود، گفت: بسیار مهم و ضروری است که در بودجه سالانه (با توجه به اینکه هم اکنون در آستانه بودجه سال 98 قرار داریم)، منابع مالی پایداری جهت حوزه سلامت در نظر گرفته شود تا امکان تداوم ارائه خدمات فراهم گردد.

وی همچنین به چند اتفاق مهم بیمه سلامت در هفته های اخیر اشاره کرد و گفت: در این راستا برگزاری رویداد مهم هم اندیشی در عرصه بیمه سلامت است که توسط  سازمان بیمه سلامت یک بستر نوآورانه ، باز و خلاق فراهم گردیده که ضمن بررسی و پایش مشکلات حوزه سلامت توسط خبرگان این حوزه و رسیدن به پاسخ های کاربردی در قالب یک مسابقه علمی و یک مدل مفهومی  قرار است به مسائل و مشکلات حوزه سلامت، پاسخ های شفاف و کاربردی داده شود.

وی اضافه کرد: این مسابقه از 15 آذرماه تا 15 دی ماه ادامه دارد که مخاطبین این رویداد، دانشجویان، پزشکان، بیمه شدگان، دفاتر پیشخوان و شرکاء کاری ما و همه کارکنان حوزه سلامت هستند که می توانند با مراجعه به وب سایتی که به همین منظور تعبیه شده، نظرات و ایده های خود را ثبت نمایند که در قالب یک مسابقه علمی مورد ارزیابی قرار گرفته و به بهترین پاسخ ها نیز جوایز نفیسی  تعلق می گیرد.

ایشان در ادامه به استقرار سامانه تماس مردمی  1666  اشاره کرد و افزود: این سامانه نیز یکی دیگر از اقدامات مهم در راستای تکریم ارباب رجوع است و به عنوان یک سازمان مشتری مدار پاسخگوی تمامی تماس های  بیمه شدگان هستیم.

دکتر رمضانی یکی از اقداما ت دیگر در حوزه بیمه سلامت را استقرار سامانه استحقاق سنجی درمان در بیمارستانها ذکر کرد و گفت: خوشبختانه هم اکنون این سامانه در 10 بیمارستان از 18 بیمارستان استان مستقر است و به صورت یک فرآیند اجرایی چند استفاده مهم و کاربردی در بیمارستانها دارد. گام اول اجرای دولت الکترونیک است که نیاز به دفترچه در موارد بستری را حذف کرده است. و بیمار صرفا با کد ملی، پذیرش شده و در این سامانه نوع بیمه و اعتبار دفترچه او مشخص می شود. و دیگر نیاز به همراه داشتن دفترچه بیمه ای ندارد. امکان دیگر این سامانه دسترسی و تجمیع با سایر سازمانهای بیمه گر است که چنانچه افرادی دو یا چند دفترچه بیمه ای داشته باشند در این زمینه امکان رفع همپوشانی بیمه ای وجود دارد. و این در حالی است که اولویت با صندوق بیمه ای است که بیمه شده در آن جا حق بیمه پرداخت می کند و در آنجایی که بعنوان تبعی و یا به صورت رایگان تحت پوشش است، ابطال می گردد. نکته حائز اهمیت اینکه به هیچ عنوان افراد از تحت پوشش بیمه ای خارج نمی شوند.

وی همچنین اضافه کرد:  گام دیگر آن، اجرای نسخه نویسی الکترونیک است که در دهه مبارکه فجر افتتاحیه آن را در یکی از شهرستانهای استان شاهد خواهیم بود. در این فرآیند بیمار در موارد سرپایی بدون نیاز به دفترچه به مطب پزشک مراجعه کرده از طریق سامانه ما به بانک اطلاعاتی ما وارد می شود و پس از ارائه خدمات به وی چنانچه نیاز به انجام امور پاراکلینک و دارو احساس شود از طریق رایانه و لینک بین مطب پزشک و داروخانه این امکان برای بیمار فراهم  می گردد تا بیمار با مراجعه به داروخانه های که به این شبکه متصل است بدون در دست داشتن نسخه ای، داروی مورد نیاز خود را دریافت نماید.

وی هدف از اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک را شفاف سازی اطلاعات در حوزه بیمه سلامت و تشکیل پرونده الکترونیک برای همه بیمه شدگان عنوان کرد و افزود:‌هم اکنون در حال بررسی زیرساخت های مهم در شهرستانها  هستیم که در اوایل بهمن ماه این اکمان فراهم خواهد شد.

مدیر کل بیمه سلامت استان به اعتبارات خوب دولت در حوزه سلامت و افزودن داروهای جدید در لیست تعهدات دولت اشاره کرد و گفت: هم اکنون سهم دولت در بیماران بستری تا 97 درصد و در موارد سرپایی 70 درصد است. در حالی که این تعهد دولت در بیماران خاص از 70 درصد به 90 درصد نیز افزایش یافته و در برخی موارد تا 100 درصد نیز پوشش بیمه ای انجام خواهد شد. لذا برای انجام صحیح این موارد و جلوگیری از تجویزهای غیر ضرور که گاهاً هم هزینه برای بیمار در بر دارد و هم به اقتصاد سلامت آسیب می زند، بر آن شدیم تا با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی و استفاده از سامانه تأیید خدمات و کنترل نحوه ارائه خدمات و هزینه های غیر ضرور را کم کنیم. در همین راستا نشست های هم اندیشی با انجمن های تخصصی درحوزه پزشکی و هچنین با اعضای هیأت علمی دانشگاهها و رؤسای دانشگاه ها برگزار شد که با اقدامات انجام شده، خوشبختانه  از تجویزها و هزینه های غیر ضرور کاسته شده است. 

وی در ادامه گزارشی از نحوه پرداخت هزینه ها به بیمارستانها و داروخانه ارائه کرد و گفت: بر همین اساس به بیمارستانهای دولتی اسناد مردادماه را به صورت قطعی پرداخت کرده ایم و در هفته آینده نیز اسناد مربوط به آبان ماه آنها پرداخت خواهد شد. به طور کلی پرداخت های ما به روز است و در برخی مواقع بر اساس گزارشی است که ناظرهای ما در بیمارستان می گیرند مبلغی را به صورت علی الحساب به آنها پرداخت می کنیم. این در حالی است که به داروخانه های طرف قرارداد ما نیز بیش از 70 درصد اسناد مردادماه آنها پرداخت شده است.

کلیدواژه

بیمه سلامت استان بوشهر

دکتر رمضانی

کارکنان بیمه ای

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی