سیاست / شناسه خبر: 41419 / تاریخ انتشار : 1397/11/16 18:04
|
فرماندار شهرستان دیر

پتروشیمی کاوه به زودی افتتاح می شود

بوشهری ها | در ایام‌الله دهه مبارک فجر 59 پروژه با اعتبار 530 میلیارد ریال را افتتاح می‌کنیم و17 پروژه را با اعتبار 700 میلیارد ریال کلنگ‌زنی خواهیم کرد.

بوشهری ها / در آستانه برگزاری جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی فرماندار شهرستان دیر در بازدید از دفتر روزنامه با مدیر مسئول ، سردبیر و خبرنگاران این رسانه به گفتگو پرداخت .

کریم علی‌حسنی  ضمن قدردانی از تلاش دست اندرکاران این روزنامه و سایر رسانه های استانی که مسئولیت اطلاع رسانی به عهده دارند در خصوص میزان پیشرفت، توسعه و توانمندی‌های این شهرستان در حوزه‌های مختلف سخن گفت . آنچه که در پی می آید ماحصل این گفتگوست که در این شماره روزنامه می خوانید :

  • در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی هستیم،از برگزاری جشن‌های انقلاب در شهرستان دیر صحبت بفرمائید، قرار است در این جشن‌ها چه هدیه‌ای به مردم خواهید داد؟

با توجه به اینکه امسال چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی را جشن می‌گیریم،برنامه‌ها در کل کشور متفاوت است. شهرستان دیر هم مثل تمام کشور متفاوت‌تر از سالهای پیش این جشن‌ها را برگزار خواهد کرد. با عنایت به اینکه ایام دهه فاطمیه(س) نیز در پیش داریم برنامه‌ها را به دو بخش تقسیم کردیم.ضمن اینکه با برنامه ریزی سعی کرده ایم مردم را از شور نشاط جشن شیرین انقلاب بهره مند سازیم بخشی از برنامه‌ها هم که در ایام فاطمیه قرار دارد متناسب با آن ایام تدارک ببینیم.

در ایام‌الله دهه مبارک فجر 59 پروژه با اعتبار 530 میلیارد ریال را افتتاح می‌کنیم و17 پروژه را با اعتبار 700 میلیارد ریال کلنگ‌زنی خواهیم کرد. قابل ذکر است این میزان اعتبار از محل اعتبارات دولتی است و اگر قرار باشد اعتبارات بخش خصوصی را به این میزان بیافزاییم مبلغ سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها خیلی بیش از این خواهد بود. پروژه‌های بین‌المللی و همچنین خارج از این اعتبارات داریم. پروژه پتروشیمی متانول کاوه یکی از پروژه‌هایی است که در این ایام با اعتباری در حدود 3290 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری افتتاح می‌شود. کلنگ‌زنی پروژه فاتح کیمیا در سه فاز را در پیش خواهیم داشت که با سرمایه‌گذاری بالغ بر 5780 میلیارد تومان کلنگ‌زنی می‌شود.این دو پروژه برای شهرستان دیر پروژهای مهمی خواهند بود.

جاده وفاق نیز از پروژه‌های شاخص شهرستان دیراست که کلنگ‌زنی می‌شود. گرچه این پروژه با توجه به نیاز شهرستان جهت تردد آغاز شده و در صورت بهره‌برداری منطقه بکری نیز برای گردشگران فراهم خواهد کرد. کارخانه تولیدی قلم آذین را با سرمایه‌گذاری اعتباری بالغ بر 5 میلیارد تومان و ایجاد اشتغال 30 تا 40 نفر در روز سیزدهم بهمن با حضور استاندار و معاون محترم رئیس جهمور سرکار خانم ابتکار که به شهرستان خواهند آمد افتتاح می‌کنیم. کارخانه رب گوجه فرنگی کسری را نیز با اعتبار حدود 10 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ایجاد حدود 50 نفر اشتغال در این ایام افتتاح خواهیم کرد.

در سفر اخیر استاندار و معاون محترم رئیس جمهور به شهرستان، پروژه دیگری را پیش‌بینی کردیم که از اهمیت زیادی برخوردار است. در بخش صنایع دستی و گردشگری با تعامل با شهرداری نمایشگاهی را ایجاد کردیم که در ایام دهه مبارک فجر محلی دائمی برای اینکار در نظر گرفته خواهد شد که موجب توسعه بخش صنایع دستی در روستا وشهرها و حتی محصولات کشاورزی که شناخته شده نیستند خواهد شد. این مساعدت‌ها با ارائه این محصولات به مردم در نمایشگاه، موجب رونق این بخش که در آن مطالبات زیادی وجود داشت خواهد شد. در این ایام نشست‌های فراوانی با مردم ترتیب داده شده است. در زمان حضور معاونین محترم استاندار به شهرستان این نشستها با اقشار مختلف مردم  برگزار خواهد شد. به شهرداری‌ها و اعضای محترم شواری اسلامی شهرها و روستاها تاکید شده نشست‌هایی با مردم داشته باشند و با نقطه نظرات مردم از نزدیک آشنا شوند و مطالبات مردم را پیگیری نمایند و این نشست‌ها ادامه داشته باشد.

  • در حوزه دریا و دریانوردی، صیادی و شیلات،تجهیز و توسعه اسکله‌ها چه اتفاقی در شهرستان دیر افتاده است؟

پروژه لایروبی خورخان با اعتباری بالغ بر 6 میلیارد و 300 میلیون تومان انجام پذیرفته است. فاز اول اسکله خورخان را امیدواریم در دهه فجر بتوانیم برای بهره‌برداری تمام و افتتاح نماییم،این پروژه اگر به دهه مبارک فجر نرسد قطعا تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید. فضای صید و صیادی عزیزانی که در بردخون هستند را در فاز اول این پروژه بهبود خواهم بخشید و انشالله در فازهای بعدی نیز محوطه سازی و سایر خدمات و امکانات تهیه و اجرا خواهد شد.

سواحل بسیار وسیعی در زمین‌های ساحلی از بردخون تا روستای جبرانی دیر را داریم که ظرفیت بسیار خوبی برای آبزی‌پروری دارند و عملا با اینکار می‌توان از صنعت نیز فاصله گرفت و به سمتی رفت که با صنعت بومی منطقه سازگاری داشته باشد. این پروژه را به استاندار و معاون عمرانی و دستگاه‌های ذیربط پیشنهاد دادیم که جلسات مقدماتی انجام شده و در سفر بعد استاندار این موضوع را نیز پیگیری خواهیم کرد. عملا با اینکار چیزی در حدود 4 تا 5 هزار خانوار اشتغال مستقیم ایجاد خواهد کرد. مسئله مهم این طرح پارس شمالی و محیط زیست هستند،منطقه حفاظت شده توسط سازمان محترم محیط زیست در قانون 32 در هزار هکتار مصوب شده ، که در حال حاضر این میزان چیزی بالغ بر 56 هزار هکتار از اراضی است. با توجه به اینکه مسائل زیست محیطی برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است،بررسی‌ها انجام شده و با توجه به اینکه این اراضی فاصله مناسبی با محیط زیستگاه‌های موجود در جنگلها و کوه دارد و آسیبی به حیات وحش نمی‌زند بنابراین اگر بتوانیم مجوز ایجاد این کار را بگیریم تحول خیلی خوبی در بخش شیلات و آبزی‌پروری شاهد خواهیم بود.

  • در بخش عمل‌آوری آبزیان و جلوگیری از صادرات احتمالی آبزیان  بصورت خام چه برنامه‌ای دارید؟

در شهرستان دیر چند کارخانه عمل‌آوری داریم، در این کارخانه‌ها حضور پیدا کردیم و با مسائلشان آشنا شدیم و قول حمایت بصورت عملی به آن عزیزان را داده‌ایم. یکی از مباحثی که در این حوزه مهم است شناسایی زمینه‌های سرمایه گذاری است. من معتقدم خیلی از افراد پول دارند اما نمی‌دانند باید کجا سرمایه‌گذاری کنند. ظرفیت‌های کشور و شهرستان را نمی‌دانند. ما کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری را در شهرستان دیر فعال کردیم. روزهای یکشنبه هرهفته ساعت 19 دور هم می نشینیم. سرمایه‌گذاران بخش‌های مختلف را با ادارات مرتبط با سرمایه‌گذاری و حتی بانک‌ها عامل را دور یک میز جمع می‌کنیم. قرار ما این است که این سلسله جلسات چالشی و کاربردی باشد.یکی از زمینه‌های سرمایه‌گذاری در شهرستان دیر صنایع تبدیلی محصولات دریایی است و دیگری صنایع تبدیلی صنایع کشاورزی است. این دو موضوع را به‌صورت جدی پیگیری می‌کنیم .ضمن حمایت از سرمایه‌گذران موجود تلاش می‌کنیم سرمایه‌گذاران جدیدی نیز جذب نماییم. تلاش می‌کنیم که محصولات کشاورزی و دریایی بصورت خام صادر شود که بتواند ارزش افزوده‌ای برای شهرستان داشته باشد.

  • در بخش گردشگری و صنایع دستی به ایجاد نمایشگاه  و حمایت ازهنرمندان صنایع دستی اشاره کردید. در مباحث آموزش،برند سازی و همچنین توانمند سازی فعالان بخش گردشگری و صنایع دستی در مقصد برای بهبود نحوه برخورد با گردشگر چه کارهایی انجام شده؟

از نزدیک با فعال‌ترین‌های بخش گردشگری و صنایع دستی صحبت شده است. خوشبختانه برخی از این افراد مدرس هستند و کارهای آموزشی در حوزه گردشگری انجام می‌دهند. تاکید من این است کار تکراری نباشد.باید صنعت توریسم و صنایع دستی به روز و نو باشد. این عزیزان را ترغیب کردیم به سمت کارهای جدید بروند. با مدیر محترم سازمان گردشگری و صنایع دستی صحبت‌هایی داشتیم و قرار بر این شد که در زمینه آموزش و توانمندسازی موثر و متفاوت اقدام شود.حتی این قول را دادم که امکانات و زیرساخت‌های آموزش را ما در فرمانداری تهیه و تدارک ببینیم.

 مثلا در بحث بومگردی و گردشگری نمونه داریم، در منطقه «گنوی» و«سورو» آبگرمی وجود داشت که سرمایه‌گذار از خود روستا جذب کردیم، در جلسات مختلف توجیه شدند و طرح آوردند و قول و قرار انجام کار را با این عزیزان دادیم. این پروژه در حال اجراست و امیدواریم تبدیل به یک جاذبه نه حتی استانی بلکه ملی شود.این اتفاق در مدت یکماه انجام شد. حمایت برای واگذاری تسهیلات به کسانی که تصمیم دارند در زمینه بومگردی سرمایه گذاری نمایند، داریم.

  • عید نوروز را در پیش داریم و مهمانان نوروزی به حضور در استان بوشهر علاقه فراوانی دارند.شهرستان دیر برای استقبال و میزبانی از مهمانان نوروزی خود را چگونه آماده کرده است؟

جلسات ستاد استقبال از مهمانان نوروزی برگزار شده و تدارک دیده شده است. در شهر معمولا متولی شهرداری است و متولی بخش اسکان نیز آموزش و پرورش هستند. جلساتی در این خصوص داشته‌ایم. زیباسازی و ساخت پیاده‌رو‌ها و بلوارها درکنار ساحل دریا در حال انجام است یا پایان یافته است.شناگاه‌های ایمن مشخص شده است.سرویس‌ها و سایر خدمات پیش‌بینی شده، در جلسات آینده نیز این مقدمات جزئی و دقیق‌تر بررسی و پیگیری خواهد شد و اشکالات و نواقص را رفع خواهیم کرد.

  • آمادگی کمیته بحران در شهرستان بوشهر در چه حد است؟

برای تمام مراسمات و زمانهای مختلف کمیته بحران ما در همه زمینه‌ها آمادگی دارد. برای نوروز نیز کمیته بحران شهرستان دیر و شهرداری و هلال‌احمر نیز حداکثر آمادگی و همکاری را خواهند داشت. تعامل بسیار خوبی در سطح شهرستان وجود دارد و اراده بر این است که همه کمک کنند و برای برگزاری هرچه بهتر جشن‌های ایام‌الله دهه مبارک فجر نیز آمادگی دارند.

  • شرایط حوزه فرهنگ و هنر در شهرستان دیر چگونه است؟ جوانان شدیدا منتظر شنیدن اطلاع رسانی در خصوص برگزاری کنسرت موسیقی در شهرستان دیر هستند.

هر برنامه‌ای که مجوز قانونی داشته باشد،برگزاری اش منعی نخواهد داشت. ضمن اینکه عرف هر منطقه را در نظر بگیریم و باید طوری عمل کنیم که به احساسات مردم بر نخورد. همه مردم حق دارند. وقتی خواسته بخشی از مردم قانونی باشد باید همه به آن تن در بدهیم. مثلا در انتخابات ممکن است کسی مورد رضایت و سلیقه ما نباشد، اما باید به موفقیت کسی که پیروز است را بپذیریم و از قانون تمکین کنیم.

در زمینه برگزاری کنسرت نیز اگر کسی مجوزهای قانونی را اخذ کند و قشری از مردم خواستار برگزاری این برنامه باشند،قطعا در شهرستان دیر هم کنسرت موسیقی برگزار خواهد شد و حداکثر حمایت را انجام خواهیم داد و هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. باید به بافت فرهنگی مردم شهرستان و مخاطبان توجه شود شتابزده عمل کردن و شعار داد زیاد صحیح نیست. ولی اگر مجوز قانونی باشد میتواند کنسرت در سالن برگزار شود و بنده نیز در این برنامه‌ها شرکت می‌کنم.

  • شرایط امنیت شهرستان دیر نسبت به شاخص کشوری چگونه‌است؟

امنیت شهرستان دیر بسیار خوب و قابل قبول است. به اعضای محترم شورای تامین خسته نباشید عرض کرده و از تمامی این عزیزان تشکر می‌کنم. بخشی از این امنیت به مردم و فرهنگشان باز می‌گردد، بعد اعتقادی و مذهبی مردم به موضوع امنیت خیلی کمک می‌کند. بخشی هم به هوشیاری نیروهای تامین بازمی‌گردد که خوب،به موقع و پیشگیرانه عمل می‌کنند. مورد خاص امنیتی در سطح شهرستان نداریم و خدارا شکر تعامل اینقدر خوب است که موارد احتمالی هم که بوجود می‌آید مطرح می‌شود بصورت جمعی با مشارکت مردم حل و فصل می‌شود.اوضاع خوب و رضایت بخشی در سطح شهرستان شاهد هستیم.

  • از شما در خصوص شرایط معلولین و سالمندان و اقشاری که در جامعه نیاز به توجه ویژه‌تری دارند می‌خواهم سوال کنم،چطور می‌توان حمایت معنوی از این عزیزان داشت و دستگاه‌های اجرایی در شهرستان دیر چقدر برای تامین زیرساخت‌های دسترسی آسان این عزیزان به خدمات شهری و اماکنات رفاهی متعهد هستند؟

یکی از قشرهایی که قابل احترام هستند و همه باید حس کنیم از نزدیکترین عزیزان خود ماهستند معلولین هستند. ازسازمان بهزیستی بازدید و گفتگو پیگیری شرایط این عزیزان را داشته‌ایم. حتی در دهه مبارک فجر وقتی را تعیین کردیم که در شورای اداری از راه‌انداز ی اورژانس اجتماعی برای پیش‌گیری از آسیب‌ها بیشتر صحبت کرده و شرایط این عزیزان را تشریح نمایند.

خوشبختانه در میان جامعه معلولین شهرستان دیر افراد توانمندی وجود دارد. حتی در جشنی که جامعه معلولین داشتند حضوری خدمتشان رسیدیم و شرکت کردیم. باعث افتخار من بود که در این جمع حضور داشتم، قهرمانان ملی در میان معلولین شهرستان دیر بودند که من به وجودشان افتخار کردم.برای حمایت از جامعه معلولین همه ادارت را برای تامین زیرساخت‌ها و تسهیل‌گری دسترسی معلولین به خدمات رفاهی و امکانات شهری و روستایی بسیج کرده‌ایم. در بخش آموزش نیز بر توسعه خدمات تاکید کردیم و با محورت سازمان بهزیستی امیدوارم شاهد بهبود شرایط خدمات رسانی به جامعه معلولین باشیم.

  •  شرایط خیلی مهم تامین آب شرب در شهرستان دیر را تشریح بفرمایید.

گروهی متشکل از متولیان آب را تشکیل دادیم تا قبل از فصل تابستان شرایط آب شهرستان دیر را آسیب‌شناسی کنند و موارد مختلف را در زمینه تامین آب شرب شهرها و روستاها استخراج کنند و به اطلاع برسانند. این گروه تخصصی مشکلات را استخراج کرده‌اند. منابع تامین آب شرب دیر چاه‌ها،قنات‌ها،چشمه‌ها و آب لوله خط  کوثر است. خوشبختانه تابستان در شهرستان دیر کشاورزی نداریم کمک شایانی به تامین آب شرب مردم می‌کند. امیدواریم که با توجه به بحران آب در کل کشور در شهرستان دیر شاهد مشکلات کمتری در زمینه تامین آب شرب مردم باشیم.

  • در خصوص استهمال بدهی صیادان و کشاورزان به بانکها توضیح بفرمایید،شرایط  اجرای این قانون در شهرستان دیر چگونه بوده است؟

تمام شعبات بانک‌های عامل و مسئولین جهاد کشاورزی را دور یک میز جمع کردیم، در این زمنیه قانون استمهال وجود داشت و سعی کردیم حداکثر استفاده را ببریم ولی خود این قانون یکسری تبصره و بندهایی داشت که در واقع به شرایط همه وام گیرندگان منطبق نبود.نهایت تلاش را کردیم که در شهرستان دیر از ظرفیت استمهال نهایت استفاده بشود.متاسفانه شهرستان دیر در بحث معوقات جزء رتبه‌های اول است که البته موضوع جالبی هم نیست. اما نهایت گفتگو را با بانک‌ها داشته‌ایم که تسهیل‌گری کنند.

منبع : پیام عسلویه 

.............................................

کلیدواژه

علی حسنی

متانول کاوه

فرماندار دیر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی