جامعه / شناسه خبر: 450 / تاریخ انتشار : 1396/4/9 10:52
|
در اقدامی غیرمنتظره؛

بازگشت 5 صیاد بوشهری پس از یکسال اسارت در عربستان

بوشهری ها | پنج صیاد بوشهری و گناوه ای که بیش از یک سال توسط گارد دریایی عربستان سعودی بازداشت شده بودند، آزاد و در میان استقبال خانواده و همشهریان به زادگاه شان برگشتند.

بوشهری ها / پنج صیاد بوشهری و گناوه ای که بیش از یک سال توسط گارد دریایی عربستان سعودی بازداشت شده بودند، آزاد و در میان استقبال خانواده و همشهریان به زادگاه شان برگشتند.

به گزارش «خلیج فارس»؛ خبر آزادی این صیادان بدون اعلام قبلی، بعدازظهر پنجشنبه در فضای مجازی پیچید و با تایید برخی منباع آگاه از جمله مسئولان اتحادیه های صیادی بوشهر و گناوه جنبه قطعیت به خود گرفت.

ابتدا دو صیاد گناوه ای که پدر و پسر هستند به زادگاه شان برگشتند. عبدالغنی رحیمی و فرزندش اکبر رحیمی حدود یکسال و نیم پیش در دریا توسط سربازان عربستانی دستگیر شده بودند.

همچنین اواخر پنجشنبه شب نیز سه صیاد بوشهری در میان شادی خانواده و صیادن وارد اسکله صیادی جفره شدند.

این افراد شامل مجید ماهینی و یک پدر و پسر به نام های وحید خسروی و سعید خسروی هستند که اردیبهشت ماه سال گذشته در مرز ایران و عربستان توسط سعودی ها دستگیر شدند.

آزادی این صیادان توسط عربستان از این نظر غیرمنتظره بوده که اواخر خردادماه بر اثر تیراندازی گارد ساحلی کشور سعودی، یک صیاد بوشهری که به اشتباه وارد مرز این کشور شده بود جان باخت و سه صیاد هم به اسارت درآمدند. (حزییات)

این در حالی است که به دلیل قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور، اطلاعی از سرنوشت سه صیاد اسیر نیست، ضمن اینکه آزادی این 5 صیاد هم بدون هماهنگی با طرف ایرانی بوده است.

برهمین اساس بود که معاون سیاسی امنیتی استانداری بوشهر پنجشنبه شب دز اظهارنظری قابل تامل به یکی از خبرگزاری ها گفته: آزادی این صیادان را نه تایید و نه تکذیب می کنم، چرا که باید موضوع از سوی وزارت خارجه و وزارت کشور بررسی و آنها اعلام نظر کنند.

براساس آمارهای غیررسمی، بیش از 18 صیاد طی سال های اخیر به اسارت عربستان درآمده اند که اغلب آنها استان بوشهری هستند.

فعالان صیادی می گویند: کاهش ذخایر دریایی باعث شده ماهیگران به مسیرهای دورتر که مجاور مرز کشورهای عربی است بروند، ضمن اینکه مرز مشخصی بین ایران و عربستان در دریا نیست و بعضا شناورهای صیادی آنها نیز به اشتباه وارد آبهای ایران می شوند، ولی برخورد سعودی ها بسیار سختگیرانه همراه با زندان های طولانی مدت و بی خبری خانواده صیادان می باشد.

کلیدواژه

صیادان بوشهری

عربستان

گناوه

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی