سیاست / شناسه خبر: 86654 / تاریخ انتشار : 1401/2/12 12:46
|

ارزش صادرات غیر نفتی از استان بوشهر پارسال ۶۷ درصد افزایش یافت

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: سال ۱۴۰۰ میزان ۱۰ هزار و ۱۳۵ میلیون دلار کالا از گمرکات استان بوشهر صادر شده است که نسبت به مدت مشابه قبل ۶۷ درصد افزایش یافته است.

بوشهری ها /

ارزش صادرات غیر نفتی از استان بوشهر پارسال ۶۷ درصد افزایش یافت

احمد رجایی افزود: در این مدت ۲۵ میلیون و ۷۸۰ هزار تن  کالا از بوشهر به کشورهای مختلف صادر شده است که نسبت به مدت مشابه گذشته ۵ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: سال گذشته ۲۱ میلیون و ۵۲۲ هزار تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۹ هزار و ۷۳۲ میلیون دلار از استان بوشهر صادر شده است که از نظر وزنی ۹ درصد و از نظر ارزشی ۷۵ درصد نسبت به سال پیش از آن رشد داشته است.

رجایی اضافه کرد: ارزش سایر کالاهای صادر شده در این مدت ۲۵۹ میلیون دلار است که ۱۸ درصد رشد را تجربه کرده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر عنوان کرد: کشور چین با واردات ۴ هزار و ۸۴۶ میلیون دلار کالا از گمرکات بوشهر بزرگترین مقصد صادراتی استان بوده است و امارات با یکهزار و ۲۲۸ میلیون دلار و ترکیه با ۳۸۲ میلیون دلار دیگر کشورهایی بودند که بیشترین صادرات استان در سال گذشته به آنها انجام شده است.

وی اضافه کرد: هند، پاکستان، آفریقای جنوبی، نیجریه، برزیل، موزامبیک و قطر از دیگر کشورهایی هستند که بیشترین واردات را از گمرکات استان بوشهر داشته‌اند.

رجایی اعلام کرد: گازهای مایع با ارزش دلاری ۳ هزار و ۳۰۵ میلیون، متانول با ۲ هزار و ۵۷۵ میلیون و پلی‌اتانول با یکهزار و ۲۸۳ میلیون  دلار بیشترین کالاهای صادراتی بوشهر در سال ۱۴۰۰ هستند.

وی افزود: کود اوره، رافینیک، پارازایلین، میعانات گازی، نفتا، گوگرد و آمونیاک از دیگر محصولاتی بودند که بیشترین صادرات را از استان بوشهر داشتند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: سال ۱۴۰۰ میزان ۵۲۹ هزار تن کالا به ارزش یکهزار و ۴۸۸ میلیون دلار از گمرکات این استان وارد کشور شد که نسبت به سال پیش از آن از نظر وزنی ۶ درصد و از نظر ارزشی ۲۲ درصد افزایش داشته است.

رجایی ادامه داد: بیشترین واردات استان بوشهر از کشورهای چین با ۷۹۶ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۴۵۸ میلیون دلار و هند با ۷۲ میلیون دلار بوده است.

وی اضافه کرد: کشورهای فیلیپین، تایلند، آلمان، ترکیه، کره، ژاپن و روسیه دیگر کشورهایی هستند که بیشترین واردات از آنها به بوشهر صورت گرفته است.

رجایی گفت: انواع پارچه، ماژول ال ای دی، انواع دستگاه‌های پخت و پز رستورانی، چای، لوازم و قطعات یدکی خودرو سواری و موتور سیکلت، انواع لاستیک، بولبرینگ، برنج و موز بیشترین واردات را به گمرکات استان بوشهر داشته‌اند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اظهار کرد: بیشتر مشکلات و نقاط ضعف صادرات استان بوشهر زیر ساختی است و تکمیل بزرگراه شیراز - بوشهر، احداث خط ریلی و ایجاد خط کشتیرانی بین استان بوشهر و کشور قطر می‌تواند تاثیر بسزایی در میزان صادرات از پایانه‌های این استان داشته باشد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه

احمد رجایی

رئیس اداره بازرگانی

سازمان صنعت

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی