سیاست / شناسه خبر: 86816 / تاریخ انتشار : 1401/2/26 08:32
|

وضعیت پسماند در برازجان مناسب نیست

بوشهریها| وضعیت پسماند در شهر برازجان مناسب نیست و این موضوع باعث نارضایتی شهروندان و درخواست آنها برای بهبود این وضعیت شده است.

بوشهری ها /

وضعیت پسماند در برازجان مناسب نیست/ بوی تعفن و شیرابه‌های روان
 مدیریت پسماند به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌ها و برنامه‌ها در مدیریت شهری مطرح است و در کشورهای مختلف از پسماندها به عنوان یک ثروت ارزشمند استفاده می‌شود.

علی‌رغم اشتغال‌زایی و فرصت‌های ثروت‌آفرینی که مدیریت پسماند دارد در بسیاری از شهرهای ما این مهم مورد بی‌توجهی قرار گرفته و فرصتی مهم تبدیل به تهدیدی بزرگ می‌شود.

به دلیل فرصت‌های موجود، پسماند را گاهاً طلای کثیف نیز می‌نامند. با بازچرخانی پسماندها می‌توان بخش زیادی از آنها را دوباره به چرخه مصرف بازگرداند و دوباره مورد استفاده قرار گیرند.

اگر زباله به درستی مدیریت شود، سود اقتصادی خوبی به همراه دارد و سازمان‌هایی همچون مدیریت پسماند شهرداری‌ها با هدف مدیریت پایدار مواد زائد جامد و بازیافت هر چه بیشتر مواد با ارزش از زباله از طریق مصرف کمتر انرژی و کاهش آثار مخرب زیست محیطی شکل گرفته‌اند.

امروزه با پیشرفت‌های تکنولوژیک، فناوری‌های متنوعی برای استفاده مناسب از پسماند و تبدیل آنها به محصولات جدید و قابل استفاده فراهم شده است که در استان بوشهر نیز باید از این فرصت استفاده شود.

عدم مدیریت صحیح پسماند در شهر برازجان باعث گلایه‌ها و انتقادهایی از سوی برخی از شهروندان شده است که انتظار می‌رود مدیریت شهری در این زمینه اقدامات اساسی را مد نظر داشته باشد.

وضعیت نامناسب شیرابه‌های پسماند

یکی از شهروندان برازجان با انتقاد از وضعیت پسماند شهر برازجان اظهار داشت: متأسفانه سایت پسماند برازجان اصلاً وضعیت خوبی ندارد و شیرآبه‌هایی که روان شده است مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کند.

موسوی با اشاره به آتش‌زدن زباله‌ها در برازجان اضافه کرد: با این کار مردم شهر و افرادی که در نزدیکی این سایت هستند با مشکل روبرو خواهند شد.

وضعیت پسماند در برازجان مناسب نیست/ بوی تعفن و شیرابه‌های روان

پای سودجویان قطع شود

دیگر شهروند برازجانی در رابطه با این موضوع گفت: ‏مسقف کردن بازار روز اولویت شهر نیست‬ بلکه سایت پسماند اولویت است.

عوض صالحی بیان کرد: در خصوص شیرآبه زباله‌ها که از ماشین حمل زباله ‏در سطح شهر ریخته می‌شود‬ ‬ یک شب ماشین حمل زباله را تعقیب کردم و شاهد ‏خروج شیرآبه از مخزن ماشین زباله بودم و در نهایت متوجه شدم که متأسفانه شیر مخزن شیرآبه ماشین حمل زباله، ‏عمداً توسط کارگران حمل زباله باز می‌شود و در شهر ریخته می‌شود. میدانید به چه دلیل؟ به دلیل اینکه شیرآبه زباله در ‏سایت پسماند جمع نشود و اعتراض مردمی را به دنبال نداشته باشد.‌

وی افزود: یک شرکت دانش بنیان را برای اصلاح سایت پسماند برازجان آوردم و در قبال ارائه طرح برای اصلاح و بهسازی سایت پسماند حتی یک ریال هم نمی‌گرفت.

صالحی ادامه داد: این شرکت حتی طرحی داشت که از زباله شهری و صنعتی بنزین و گازوئیل تولید می‌کرد. ولی ‏بعد از گذشت هشت سال شهرداری حاضر نشده که این طرح مجانی را برای اصلاح سایت پسماند بپذیرد. چرا؟ به دلیل سودجویی‌ها. پای سودجویی را در این شهر قطع کنید.‏

استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس‬ کمیسیون عمران شهری شورای اسلامی شهر برازجان در پاسخ به انتقاد از‬ وضعیت‬ پسماند‬ شهر‬ برازجان اظهار‬ داشت: جلسه‌ای که با موضوع پسماند با حضور فعالان مدنی برگزار شد برای حساسیت موضوع و در کنار هم قرار دادن متولیان ‏امر بود.

حسین بی‌باک اضافه کرد: متولی پسماند، شهرداری است و سایر دستگاه‌ها به عنوان حمایت کننده در کنار شهرداری می‌توانند کار را پیش ببرند.

وی‬ ادامه‬ داد: دوست عزیزی که به عنوان شرکت دانش بنیان طرحی برای سایت پسماند دارد، از ایشان دعوت می‌کنیم که به فرمانداری مراجعه کند تا به وسیله تسهیلات و در اختیار قراردادن زمین از ایشان حمایت کنیم.‏

به منظور مدیریت صحیح پسماندها باید برنامه ریزی، ساماندهی، مراقبت و عملیات اجرایی مربوط به کاهش تولید، جمع آوری و ذخیره سازی، حمل و نقل، بازیافت، پردازش و دفع پسماند مد نظر قرار گیرد.

کلیدواژه

مدیریت پسماند

پسماند در برازجان

وضعیت پسماند در شهر برازجان

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی